Utrata tytułu wykonawczego - co robić?
Zasadą jest, że sąd wydaje tylko jeden tytuł wykonawczy (tj. tytuł egzekucyjny - np. wyrok, nakaz zapłaty, ugodę sądową - zaopatrzony w klauzulę wykonalności), który jest podstawą wszczęcia i prowadzenia egzekucji. Ma to na celu przeciwdziałaniu wielokrotnego ściągania tej samej należności. Jednakże może się zdarzyć, że na skutek różnych okoliczności, np. kradzieży, pożaru czy po prostu zgubienia, utracimy nasz tytuł wykonawczy.
Co należy wtedy zrobić?
W razie utraty tytułu wykonawczego musimy wystąpić do sądu o ponowne jego wydane.
Reguluje to art. 794 Kodeksu postępowania cywilnego, stwierdzając, że "Ponowne wydanie tytułu wykonawczego zamiast utraconego może nastąpić jedynie na mocy postanowienia sądu wydanego po przeprowadzeniu rozprawy. Na ponownie wydanym tytule wykonawczym czyni się wzmiankę o wydaniu go zamiast tytułu pierwotnego. W postępowaniu tym sąd ogranicza badanie do faktu utraty tytułu wykonawczego". Zatem musimy złożyć wniosek o ponowne wydanie tytułu wykonawczego w zamian utraconego. Kierujemy go do Sądu, który wydał pierwotny tytuł wykonawczy. Sąd ma obowiązek przeprowadzić rozprawę, jednakże zakres rozpatrywania sprawy ograniczony jest wyłącznie do badania faktu utraty tytułu wykonawczego.
Musimy pamiętać, że "dowód utraty tytułu wykonawczego, stanowiącej podstawę wniosku o ponowne jego wydanie, spoczywa na wierzycielu, z tego bowiem faktu wierzyciel wywodzi swe uprawnienie do ponownego uzyskania, w zamian utraconego, tytułu wykonawczego (art. 6 KC). Samo tylko powołanie się wierzyciela na fakt utraty tytułu wykonawczego jest niewystarczające (art. 794 KPC)" (postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 11 czerwca 1973 r., sygn. akt I CZ 22/73). W związku z powyższym powinniśmy w przedmiotowym wniosku powołać dowody. Mogą to być np., oprócz przesłuchania samego wierzyciela, także zeznania świadków czy dokumenty. W orzecznictwie wskazano, że "Wierzyciel nie musi przeprowadzić "zupełnego" dowodu, że wydany mu tytuł wykonawczy utracił, dowód taki bowiem jako dotyczący w zasadzie okoliczności negatywnej (nie posiadania tytułu) może być częstokroć nader trudny do przeprowadzenia. Do wydania ponownego tytułu wykonawczego na podstawie art. 794 KPC wystarczy uwiarygodnienie przez wierzyciela, że utracił wydany mu tytuł wykonawczy. Kwestia zaś, czy przytoczone we wniosku wierzyciela okoliczności utraty tytułu są wiarygodne - podlega kontroli Sądu, który ocenia tę kwestię po przeprowadzeniu rozprawy (art. 794 KPC)" (postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 16 czerwca 1967 r., sygn. akt I PZ 30/67). Zwrócono także uwagę, że "w postępowaniu o ponowne wydanie tytułu wykonawczego okoliczność, że wierzyciel nie wie, co się stało z tytułem wykonawczym, niekoniecznie musi świadczyć o tym, że tytuł nie został przezeń utracony. Właśnie nieświadomość tego, co się stało z posiadanym uprzednio dokumentem, jest jednym z przejawów jego utraty".
Kiedy sąd odmówi nam ponownego wydania tytułu wykonawczego?
Postępowanie, o którym mowa, może zakończyć się postanowieniem sądu o wydanie tytułu wykonawczego w miejsce utraconego albo oddaleniem wniosku. Sąd może oddalić nam wniosek jeżeli ustali, że np. tytuł wykonawczy uległ zniszczeniu na skutek naszego świadomego działania.
Jaka jest wysokość opłaty za ponowne wydanie tytułu wykonawczego?
Stosownie do art. 71 pkt 11 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, wniosek o ponowne wydanie tytułu wykonawczego w zamian za utracony, podlega opłacie stałej w wysokości 50 zł.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?