Rok kontroli ex-post zakończony

Zakończył się kolejny rok w kontroli ex-post, którą Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych realizuje na mocy ustawy z dnia 21 grudnia 200 roku o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych i rozporządzenia Rady (WE) nr 485/2008 z dnia 26 maja 2008 r. w sprawie kontroli przez państwa członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (Dz. Urz. UE L 143 z dnia 03.06.2008r.) (RR 485/2008).

Kontrolami ex-post Inspekcja obejmuje beneficjentów otrzymujących płatności z Unii Europejskiej, tj.: z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, uczestniczących w mechanizmach Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej z wyłączeniem refundacji wywozowych i działań objętych Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W roku kontrolnym 2007/2008 Inspekcja zgodnie z RR 485/2008 wykonała łącznie 157 kontroli, w tym:

  1. 75 kontroli planowych, wykonanych zgodnie z Planem kontroli ex-post na rok 2007/2008,
  2. 82 kontrole krzyżowe, a w tym:
  •  11 kontroli krzyżowych wykonanych w ramach pomocy wzajemnej, zgodnie z art. 7 RR 485/2008 na wniosek innych Państw Członkowskich,
  • 71 kontroli krzyżowych - krajowych.

Zakres tematyczny 75 kontroli planowych dotyczył 8 mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej (WPR).
Inspekcja wykonała następującą liczbę kontroli w poszczególnych mechanizmach WPR:

  1. „Interwencyjny zakup i sprzedaż zbóż" - (34) kontrole,
  2. „Kwotowanie produkcji mleka" - (16) kontroli,
  3. „Interwencyjny zakup i sprzedaż cukru" - (14) kontroli,
  4. „Interwencyjny zakup i sprzedaż masła" i „Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych" /kontrola dwutematyczna/ - (2) kontrole,
  5. „Interwencyjny zakup i sprzedaż zbóż" i „Dostarczanie nadwyżek żywności najuboższej ludności Unii Europejskiej" /kontrola dwutematyczna/ - (3) kontrole,
  6. „Pomoc finansowa na dofinansowanie funduszu operacyjnego z tytułu realizacji programu operacyjnego - owoce i warzywa" i „Pomoc finansowa z tytułu dostarczania pomidorów do przetwórstwa" /kontrola dwutematyczna/ - (2) kontrole,
  7. „Interwencyjny zakup i sprzedaż cukru" i „Dostarczanie nadwyżek żywności najuboższej ludności Unii Europejskiej" /kontrola dwutematyczna/ - (1) kontrola,
  8. „Dostarczanie nadwyżek żywności najuboższej ludności Unii Europejskiej" - (1) kontrola,
  9. „Interwencyjny zakup i sprzedaż masła" - (1) kontrola,
  10. „Interwencyjny zakup i sprzedaż masła" i „Interwencyjny zakup i sprzedaż zbóż" - (1) kontrola.

Tematyka 82 kontroli krzyżowych wykonanych przez Inspekcję obejmowała transakcje zrealizowane przez beneficjentów w obszarze takich mechanizmów WPR jak: 

  1.  „Kwotowanie produkcji mleka". Łącznie wykonano (42) kontrole, w tym: (11) kontroli
    na wniosek administracji niemieckiej i (31) kontroli krzyżowych - krajowych.
  2. „Interwencyjny zakup i sprzedaż zbóż". Łącznie wykonano (16) kontroli krzyżowych-krajowych.
  3. „Pomoc finansowa na dofinansowanie funduszu operacyjnego z tytułu realizacji programu operacyjnego - owoce i warzywa" i „Pomoc finansowa z tytułu dostarczania pomidorów do przetwórstwa". Łącznie wykonano 7 kontroli krzyżowych-krajowych.
  4. „Interwencyjny zakup i sprzedaż cukru". Łącznie wykonano (4) kontrole krzyżowe-krajowe.
  5. „Interwencyjny zakup i sprzedaż masła". Wykonano (1) kontrolę krzyżową-krajową.
  6. „Dostarczanie nadwyżek żywności najuboższej ludności Unii Europejskiej". Wykonano (1) kontrolę krzyżową-krajową.

IJHARS w roku kontrolnym 2007/2008 w wyniku przeprowadzonych kontroli ex-post wykryła i udokumentowała 7 nieprawidłowości finansowych na ogólną kwotę 142.081,94 zł. Nieprawidłowości zostały wykryte w następujących mechanizmach WPR:

  1. „Kwotowanie produkcji mleka" - (5) nieprawidłowości na kwotę 140.602,93 zł. Nieprawidłowości wykryły WIJHARS z siedzibą w: Lublinie, Opolu, Rzeszowie, Szczecinie i Zielonej Górze.
  2. „Interwencyjny zakup i sprzedaż zbóż" - (2) nieprawidłowości na kwotę 1479,01 zł. Nieprawidłowości wykryły WIJHARS z siedzibą w: Opolu i Warszawie.

Rodzaj wykrytych nieprawidłowości w zakresie mechanizmu WPR „Kwotowanie produkcji mleka" dotyczył m. in.:

  1. zakupu mleka przez podmiot skupujący od dostawców hurtowych nie posiadających Indywidualnej Ilości Referencyjnej (IIR),
  2. zakupu mleka przez podmiot skupujący od dostawcy hurtowego, który przekroczył IIR
  3. niedopłaty przez dostawcę hurtowego za przekroczenie IIR,
  4. nieterminowego zwrotu zaliczek pobranych przez podmiot skupujący na poczet opłaty wyrównawczej od dostawcy hurtowego,
  5. zaniżenia przez zatwierdzony podmiot skupujący ilości mleka dostarczonego przez dostawców hurtowych,
  6. braku zwrotu przez podmiot skupujący dostawcom hurtowym kwoty zaliczek pobranych na poczet opłaty wyrównawczej,
  7. błędnego naliczenia przez podmiot skupujący zaliczek na poczet opłaty wyrównawczej dostawcom hurtowym.

Nieprawidłowości wykryte w zakresie mechanizmu WPR „Interwencyjny zakup i sprzedaż zbóż" polegały na otrzymaniu z Agencji Rynku Rolnego (ARR) przez kontrolowanych przedsiębiorców w ramach realizowanych umów na przechowalnictwo zboża, zawyżonych środków, stanowiących zwrot kosztów transportu zboża do magazynu interwencyjnego. 

Źródło: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, www.ijhar-s.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika