Rok kontroli ex-post zakończony
Zakończył się kolejny rok w kontroli ex-post, którą Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych realizuje na mocy ustawy z dnia 21 grudnia 200 roku o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych i rozporządzenia Rady (WE) nr 485/2008 z dnia 26 maja 2008 r. w sprawie kontroli przez państwa członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (Dz. Urz. UE L 143 z dnia 03.06.2008r.) (RR 485/2008).
Kontrolami ex-post Inspekcja obejmuje beneficjentów otrzymujących płatności z Unii Europejskiej, tj.: z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, uczestniczących w mechanizmach Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej z wyłączeniem refundacji wywozowych i działań objętych Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich.
W roku kontrolnym 2007/2008 Inspekcja zgodnie z RR 485/2008 wykonała łącznie 157 kontroli, w tym:
- 75 kontroli planowych, wykonanych zgodnie z Planem kontroli ex-post na rok 2007/2008,
- 82 kontrole krzyżowe, a w tym:
- 11 kontroli krzyżowych wykonanych w ramach pomocy wzajemnej, zgodnie z art. 7 RR 485/2008 na wniosek innych Państw Członkowskich,
- 71 kontroli krzyżowych - krajowych.
Zakres tematyczny 75 kontroli planowych dotyczył 8 mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej (WPR).
Inspekcja wykonała następującą liczbę kontroli w poszczególnych mechanizmach WPR:
- „Interwencyjny zakup i sprzedaż zbóż" - (34) kontrole,
- „Kwotowanie produkcji mleka" - (16) kontroli,
- „Interwencyjny zakup i sprzedaż cukru" - (14) kontroli,
- „Interwencyjny zakup i sprzedaż masła" i „Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych" /kontrola dwutematyczna/ - (2) kontrole,
- „Interwencyjny zakup i sprzedaż zbóż" i „Dostarczanie nadwyżek żywności najuboższej ludności Unii Europejskiej" /kontrola dwutematyczna/ - (3) kontrole,
- „Pomoc finansowa na dofinansowanie funduszu operacyjnego z tytułu realizacji programu operacyjnego - owoce i warzywa" i „Pomoc finansowa z tytułu dostarczania pomidorów do przetwórstwa" /kontrola dwutematyczna/ - (2) kontrole,
- „Interwencyjny zakup i sprzedaż cukru" i „Dostarczanie nadwyżek żywności najuboższej ludności Unii Europejskiej" /kontrola dwutematyczna/ - (1) kontrola,
- „Dostarczanie nadwyżek żywności najuboższej ludności Unii Europejskiej" - (1) kontrola,
- „Interwencyjny zakup i sprzedaż masła" - (1) kontrola,
- „Interwencyjny zakup i sprzedaż masła" i „Interwencyjny zakup i sprzedaż zbóż" - (1) kontrola.
Tematyka 82 kontroli krzyżowych wykonanych przez Inspekcję obejmowała transakcje zrealizowane przez beneficjentów w obszarze takich mechanizmów WPR jak:
- „Kwotowanie produkcji mleka". Łącznie wykonano (42) kontrole, w tym: (11) kontroli
na wniosek administracji niemieckiej i (31) kontroli krzyżowych - krajowych. - „Interwencyjny zakup i sprzedaż zbóż". Łącznie wykonano (16) kontroli krzyżowych-krajowych.
- „Pomoc finansowa na dofinansowanie funduszu operacyjnego z tytułu realizacji programu operacyjnego - owoce i warzywa" i „Pomoc finansowa z tytułu dostarczania pomidorów do przetwórstwa". Łącznie wykonano 7 kontroli krzyżowych-krajowych.
- „Interwencyjny zakup i sprzedaż cukru". Łącznie wykonano (4) kontrole krzyżowe-krajowe.
- „Interwencyjny zakup i sprzedaż masła". Wykonano (1) kontrolę krzyżową-krajową.
- „Dostarczanie nadwyżek żywności najuboższej ludności Unii Europejskiej". Wykonano (1) kontrolę krzyżową-krajową.
IJHARS w roku kontrolnym 2007/2008 w wyniku przeprowadzonych kontroli ex-post wykryła i udokumentowała 7 nieprawidłowości finansowych na ogólną kwotę 142.081,94 zł. Nieprawidłowości zostały wykryte w następujących mechanizmach WPR:
- „Kwotowanie produkcji mleka" - (5) nieprawidłowości na kwotę 140.602,93 zł. Nieprawidłowości wykryły WIJHARS z siedzibą w: Lublinie, Opolu, Rzeszowie, Szczecinie i Zielonej Górze.
- „Interwencyjny zakup i sprzedaż zbóż" - (2) nieprawidłowości na kwotę 1479,01 zł. Nieprawidłowości wykryły WIJHARS z siedzibą w: Opolu i Warszawie.
Rodzaj wykrytych nieprawidłowości w zakresie mechanizmu WPR „Kwotowanie produkcji mleka" dotyczył m. in.:
- zakupu mleka przez podmiot skupujący od dostawców hurtowych nie posiadających Indywidualnej Ilości Referencyjnej (IIR),
- zakupu mleka przez podmiot skupujący od dostawcy hurtowego, który przekroczył IIR
- niedopłaty przez dostawcę hurtowego za przekroczenie IIR,
- nieterminowego zwrotu zaliczek pobranych przez podmiot skupujący na poczet opłaty wyrównawczej od dostawcy hurtowego,
- zaniżenia przez zatwierdzony podmiot skupujący ilości mleka dostarczonego przez dostawców hurtowych,
- braku zwrotu przez podmiot skupujący dostawcom hurtowym kwoty zaliczek pobranych na poczet opłaty wyrównawczej,
- błędnego naliczenia przez podmiot skupujący zaliczek na poczet opłaty wyrównawczej dostawcom hurtowym.
Nieprawidłowości wykryte w zakresie mechanizmu WPR „Interwencyjny zakup i sprzedaż zbóż" polegały na otrzymaniu z Agencji Rynku Rolnego (ARR) przez kontrolowanych przedsiębiorców w ramach realizowanych umów na przechowalnictwo zboża, zawyżonych środków, stanowiących zwrot kosztów transportu zboża do magazynu interwencyjnego.
Źródło: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, www.ijhar-s.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?