Przygotowania do konferencji klimatycznej (COP24)

W grudniu 2018 r. w Polsce odbędzie się więc najważniejsze globalne forum poświęcone światowej polityce klimatycznej: 24. sesja Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (COP24) wraz z 14. sesją Spotkania Stron Protokołu z Kioto (CMP 14).

Rada Ministrów przyjęła uchwałę przedłożoną przez ministra środowiska

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie związania Rzeczypospolitej Polskiej Porozumieniem między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a sekretariatem Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, Protokołu z Kioto i Porozumienia paryskiego w sprawie dwudziestej czwartej sesji Konferencji Stron Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, czternastej sesji Konferencji Stron służącej jako Spotkanie Stron Protokołu z Kioto, trzeciej części pierwszej sesji Konferencji Stron służącej jako Spotkanie Stron Porozumienia paryskiego oraz sesji organów pomocniczych, przedłożoną przez ministra środowiska.

Rząd zgodził się na podpisanie porozumienia, którego celem jest określenie zobowiązań, jakie spoczywają na państwie goszczącym Konferencję w sprawie zmian klimatu – stanowi ono podstawę prawną do organizacji tego wydarzenia (chodzi m.in. o zasady uczestnictwa i obsługi konferencji klimatycznej). Porozumienie pomoże w sprawnej i bezpiecznej organizacji w Polsce konferencji klimatycznej (Konferencja COP24), która odbędzie się w Katowicach.

Porady prawne

Porozumienie ma charakter szczegółowy (wobec ogólnych zobowiązań wynikających z członkostwa Polski w ONZ oraz statusu strony Konwencji), i reguluje aspekty organizacji w Polsce kolejnej sesji Konferencji Stron Konwencji, zgodnie z wytycznymi administracyjnymi ONZ.

W czasie negocjacji tekstu Porozumienia, Biuro COP (pomocniczy organ Prezydencji Konferencji Stron Konwencji) podczas dodatkowej sesji negocjacji klimatycznych, która odbyła się w Bangkoku na początku września 2018 r., ustaliło zmianę terminu rozpoczęcia Konferencji - z 3 na 2 grudnia 2018 r. Przy tym 2 grudnia 2018 r. mają odbyć się pierwsze plenarne spotkania w ramach sesji sześciu organów Konwencji. W rezultacie określono termin Konferencji na 2 – 14 grudnia 2018 r. 

Przewiduje się, że organizacja Konferencji w Polsce spowoduje zwiększenie świadomości społecznej w kwestii zmian klimatu i jego skutków oraz adaptacji do zmian klimatu, w tym realizacji postanowień Porozumienia paryskiego. Wydarzenie to będzie okazją do promowania polskich innowacyjnych rozwiązań, w tym zielonych technologii, rozwiązań dotyczących adaptacji do zmian klimatu, a także promocji ekomobilności i koncepcji leśnych gospodarstw węglowych w kontekście wdrażania postanowień Porozumienia paryskiego.

Organizacja Konferencji w Polsce umocnieni pozycję naszego kraju w Unii Europejskiej oraz grupie regionalnej Organizacji Narodów Zjednoczonych Europy Wschodniej. Polska będzie miała istotny wpływ na przebieg globalnych negocjacji, a także będzie mogła uczestniczyć w wielu kluczowych spotkaniach o charakterze politycznym poświęconych problematyce zmian klimatu, energetyki oraz szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju.

Decyzja o przyznaniu Polsce organizacji kolejnej sesji Konferencji Stron Konwencji stanowi dowód zaufania i uznania, jakim nasz kraj jest darzony na forum Konwencji, również z uwagi na bardzo dobrze ocenione pod względem organizacyjno-logistycznym Konferencje: w Poznaniu  (2008 r.) i  Warszawie (2013 r.).

Kiedy uchwała weszła w życie?

Uchwała weszła w życie z dniem podjęcia, tj. 30 października br.

Szczególne środki bezpieczeństwa w związku z konferencją COP 24 w woj. śląskim i Krakowie

Premier Mateusz Morawiecki podpisał zarządzenie wprowadzające pierwszy stopień alarmowy ALFA na terenie województwa śląskiego oraz miasta Krakowa. Stopień alarmowy ALFA został wprowadzony w związku z 24. Sesją Konferencji Stron Ramowej Konwencji ONZ w sprawie zmian klimatu (COP 24) i będzie obowiązywać przez okres jej trwania (od 26 listopada od godziny 00:00 do 15 grudnia do godziny 23:59).

Stopień ALFA jest najniższym z czterech stopni alarmowych określonych w ustawie o działaniach antyterrorystycznych. Jest on przede wszystkim sygnałem dla służb dbających o bezpieczeństwo i całej administracji publicznej do zachowania szczególnej czujności.

Bezpieczeństwo w czasie obowiązywania stopnia uzależnione jest nie tylko od działania właściwych służb, ale też od przygotowania administratorów obiektów użyteczności publicznej, którzy zobowiązani są do prowadzenia ich wzmożonej kontroli.

Podczas obowiązywania stopnia alarmowego ALFA mieszkańcy województwa śląskiego i Krakowa powinni zwrócić szczególną uwagę na wszelkie niestandardowe sytuacje i potencjalne zagrożenia, na przykład: nietypowo zachowujące się osoby, pakunki, torby lub plecaki pozostawione bez opieki w miejscach publicznych, samochody (szczególnie transportowe) zaparkowane w pobliżu miejsc zgromadzeń.

Wszelkie niepokojące i nietypowe sytuacje oraz zagrożenia powinny być zgłaszane Policji za pośrednictwem numerów telefonu 112 oraz 997.

W przypadku wprowadzenia pierwszego stopnia alarmowego (ALFA) organy administracji publicznej oraz kierownicy służb i instytucji właściwych w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego:

  • prowadzą, w ramach realizacji zadań administratorów obiektów, wzmożoną kontrolę obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym
  • zalecają podległemu personelowi informowanie odpowiednich służb w przypadku zauważenia: nieznanych pojazdów na terenie instytucji publicznych lub innych ważnych obiektów, porzuconych paczek i bagaży lub jakichkolwiek innych oznak nietypowej działalności
  • informują podległy personel o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do osób zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia
  • zapewniają dostępność w trybie alarmowym członków personelu niezbędnych do wzmocnienia ochrony obiektów
  • prowadzą kontrolę pojazdów wjeżdżających oraz osób wchodzących na teren obiektów
  • sprawdzają, na zewnątrz i od wewnątrz, budynki będące w stałym użyciu w zakresie podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów
  • sprawdzają działanie środków łączności wykorzystywanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa
  • dokonują, w ramach realizacji zadań administratorów obiektów, sprawdzenia działania instalacji alarmowych, przepustowości dróg ewakuacji oraz funkcjonowania systemów rejestracji obrazu
  • dokonują przeglądu wszystkich procedur, rozkazów oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych.

Podstawa prawna: rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP.

 


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika