Koszt kawy i herbaty w trakcie szkolenia
Pytanie:
"Prowadzę firmę szkoleniową. W trakcie każdego szkolenia są tzw. przerwy kawowe, gdzie jest drobny poczęstunek, kawa i herbata. U mnie na szkoleniach jest to w formie samoobsługowego bufetu, który sam przygotowuję. Jest to w zasadzie standard, jeśli chodzi o wszystkie warsztaty, seminaria i szkolenia. W trakcie przerw kawowych wszystko jest za darmo (kawa, herbata, ciastka itp.). W związku z tym mam pytanie. Do jakich kosztów mam zaliczyć koszty serwowanych w trakcie przerw kawowych rzeczy? Do tej pory księgowałem to jako koszt limitowany reprezentacji i reklamy. Lecz od obecnego roku nie ma kosztów reprezentacji. Ponadto słyszałem, że istnieje interpretacja, która mówi, że w przypadku firm szkoleniowych koszt związany z przerwami kawowymi, jest zwykłym kosztem, a nie kosztem reprezentacji. Jak poprawnie powinienem księgować te koszty?"
Odpowiedź prawnika: Koszt kawy i herbaty w trakcie szkolenia
Zgodnie ze zmienioną od 1 stycznia 2007 r. treścią art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Koszty organizacji szkolenia – w tym zakupu artykułów spożywczych na tzw. przerwy kawowe – co do zasady nie powinny być zaliczane do kosztów reprezentacji. Mogłyby być tak zaliczone, gdyby przykładowo było to nieodpłatne szkolenie na rzecz kontrahentów podatnika. Natomiast dla podatnika prowadzącego działalność w postaci firmy szkoleniowej koszty zakupu artykułów spożywczych na tzw. przerwy kawowe powinny być rozliczane w ramach ogólnych kosztów, tak jak inne koszty organizacji szkolenia (wynajem sali, zakup materiałów papierniczych).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?