Marketing wielopoziomowy
Pytanie:
"Widziałem ostatnio w Internecie propozycję zarabiania przez wysyłanie maili (dokładniej sprzedawania raportów wcześniej zakupionych drogą pocztową od sprzedawcy). Jest to badajże MLM; cena sprzedawanych raportów to 20 zł. Sprzedający podaje swoje dane: imię, nazwisko oraz adres, na który należy wysłać zamówienie z pieniędzmi, a w zamian kupujący otrzymuje zakupiony raport pocztą elektroniczną. Czy taka działalność jest legalna i nie koliduje z prawem?"
Odpowiedź prawnika: Marketing wielopoziomowy
W przedstawionej sytuacji podstawowym problemem jest rozstrzygnięcie czy dana działalność jest sprzedażą w formie marketingu wielopoziomowego, czy też można ją określić jako tzw. piramidę finansową.
System piramidy charakteryzuje się tym, że zysk jest uzależniony od pozyskiwania nowych osób inwestujących pieniądze. MLM (multi-level marketing) natomiast, choć podobny różni się powiązaniem zysku z faktyczną sprzedażą, a nie z liczbą osób finansujących zyski. Ta metoda sprzedaży polega na tym, że nabywca jakiegoś towaru nabywa jednocześnie prawo sprzedaży określonych produktów w zamian za prowizję lub odsetki od obrotu. MLM odróżnia więc od piramidy przede wszystkim cel działalności – sprzedaż.
Prowizja lub odsetki od obrotu stanowią gratyfikację za sprzedaż określonych produktów i są częścią systemu.
Działalność w formie marketingu wielopoziomowego nie stanowi, w przeciwieństwie do piramidy finansowej, czynu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji MLM powinno spełniać dwa warunki:
-
korzyści materialne osiągane w ramach takiej działalności muszą wynikać z zysku ze sprzedaży dóbr lub usług, przy czym ceny nie mogą rażąco przekraczać ich rzeczywistej wartości rynkowej,
-
osoba, która rezygnuje z działalności w tej formie ma prawo odsprzedaży organizatorowi systemu nabytych wcześniej towarów, instrukcji, próbek itp. za minimum 90% ceny zakupu; dotyczy to produktów zakupionych w przeciągu 6 miesięcy poprzedzających datę złożenia rezygnacji organizatorowi systemu sprzedaży.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?