Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Pozwolenie na budowę, aby mogło być podstawą rozpoczęcia robót budowlanych musi być decyzją ostateczną. Rozumiemy zatem, że chodzi Panu/i o ostateczność decyzji. Wynika to także z tego, że o decyzjach administracyjnych (np. o pozwoleniu na budowę) nie mówi się, że są prawomocne, ale że są ostateczne. Prawo budowlane nie przewiduje szczególnych regulacji w tym zakresie, a zatem należy stosować w tym zakresie ogólne zasady prawa administracyjnego. Decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji, są ostateczne. Ostateczna taka decyzja jest od dnia, w którym została wydana. Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub w ustawach szczególnych. Decyzje mogą być zaskarżane do sądu administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych ustawach. Skoro zatem ostateczność decyzji zależy od tego, czy od tej decyzji służy czy nie służy odwołanie, to żaden podmiot nie jest władny do zmiany tego, a co za tym idzie do skracania/ wydłużenia danego terminu. To, że dana decyzja jest ostateczna wynika z mocy samego prawa i każdy podmiot (organ, urząd, osoba fizyczna, osoba prawna) musi to uznać.