Szkoda z zalania a wyposażenie

Pytanie klienta:

""W naszej firmie nastąpiło zalanie z powodu pęknięcia rury. Dostaliśmy odszkodowanie z PZU za wykładzinę plus farbę na ścianę. Uszkodzeniu uległo jednak kilka urządzeń od zalania wodą, dwie drukarki i ekspres do kawy. Ich naprawa jest nieopłacalna. U nas w firmie było to ujęte jako wyposażenie. Czy możemy sporządzić protokół likwidacji tego wyposażenia? Jak go udokumentować?""

Odpowiedź prawnika:

W przypadku uszkodzenia elementów wyposażenia, takich jak urządzenia elektroniczne, podatnik powinien udokumentować fakt ich uszkodzenia, a następnie likwidacji. Dowodem może być sporządzony protokół wskazujący na charakter uszkodzeń i ich przyczynę, a także nieopłacalność naprawy. O ile to możliwe protokół powinien być podpisany również przez osobę trzecią, np. pracownika podatnika. Ma to udokumentować, iż dany element wyposażenia faktycznie uległ nieodwracalnemu uszkodzeniu, a nie że został przykładowo przekazany na cele osobiste np. któregoś z pracowników podatnika, czy też sprzedany.

Uszkodzony sprzęt zasadniczo powinien być przekazany do punktu, w którym taki sprzęt jest gromadzony, więc również potwierdzenie oddania sprzętu może być dodatkowym dowodem jego faktycznej likwidacji.

Piotr Geliński - Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.