Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 147 Ordynacji podatkowej, w razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy, strona obowiązana jest do ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń. Obowiązek ten dotyczy również osób fizycznych będących nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego. Ustanowienie pełnomocnika do spraw doręczeń zgłaszane jest organowi podatkowemu właściwemu w sprawie. W razie niedopełnienia tych obowiązków pismo uważa się za doręczone pod dotychczasowym adresem lub pod adresem ostatniego czasowego pobytu.
Obowiązek ustanowienia pełnomocnika istnieje tylko w trakcie trwania postępowania podatkowego (tj. po wszczęciu postępowania), przy czym dla osoby mającej miejsce zamieszkania za granicą (nierezydenta w rozumieniu prawa dewizowego) obowiązek ustanowienia pełnomocnika powstaje niezwłocznie po jego wszczęciu (brak przesłanki "wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy" jako warunku niezbędnego do powstania obowiązku ustanowienia pełnomocnika).
Odnośnie udzielenia pełnomocnictwa, zgodnie z art. 137 § 2-3 Ordynacji podatkowej, pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone ustnie do protokołu. Oczywiście w przypadku osoby przebywającej za granicą pełnomocnictwo będzie udzielone na piśmie i następnie pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa.