Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż została zawarta ustna umowa, a następnie po jej wykonaniu doszło do zapłaty za usługę oraz do wystawienia faktury VAT, która to jest podstawą do dochodzenia roszczeń związanych z przedmiotową umową.
W związku powyższym, w przypadku wady rzeczy, mają Państwo prawo dochodzić w swoich roszczeń z tytułu rękojmi. Zgodnie, bowiem, z art. 568 § 1 kc 9stosowanym na mocy odesłania), uprawnienia z tytułu rękojmi za wady budynku wygasają po upływie lat trzech, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
Zgodnie z art. 577 kodeksu cywilnego w wypadku gdy kupujący (w tym wypadku zlecający) otrzymał od sprzedawcy (wykonawcy) dokument gwarancyjny, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
Jak więc wynika z opisu sytuacji, nie dostali Państwo dokumentu gwarancyjnego, a w związku z tym, nie mogą Państwo dochodzić roszczeń z tytułu gwarancji. Jednakże będą Państwo mogli dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi, a faktura VAT będzie dowodem na zawarcie umowy. W ramach rękojmi mogą, więc Państwo wezwać wykonawcę robót budowlanych do naprawy wadliwie wykonanej usługi (do naprawy dachu).