Działalność gospodarcza

Jak zarejestrować firmę przez bank?

Ponad tysiąc firm założonych przez bankowość elektroniczną

Przygotowana przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii we współpracy z bankami nowa usługa cieszy się dużym zainteresowaniem. Już ponad tysiąc przedsiębiorców skorzystało z możliwości rejestracji firmy za pomocą bankowości elektronicznej. Jest to pierwsze tego rodzaju rozwiązanie na polskim rynku.

Przedsiębiorcy, którzy chcą zarejestrować firmę za pośrednictwem bankowości elektronicznej, mogą to obecnie zrobić w PKO BP i mBanku. Rejestracja odbywa się w formie elektronicznej, bez konieczności wizyty w urzędzie. Cała procedura zajmuje kilka minut, a dokumenty podpisuje się Profilem Zaufanym. Usługa skierowana jest do przedsiębiorców, którzy rejestrują działalność w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

"Usługa została uruchomiona w styczniu 2018 roku. Mogą do niej przystąpićwszystkie banki działające na polskim rynku. Ilość założonych przez bankowość elektroniczną firm świadczy o tym, jak duża było zapotrzebowania na takie rozwiązanie. Jest ono kolejnym z wielu działań, które przygotowaliśmy dla przedsiębiorców i które znacząco ułatwi im prowadzenie swoich biznesów" – powiedział wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński.  

Załóż firmę przez swój bank

Korzystasz z bankowości elektronicznej i myślisz o założeniu własnej firmy? Nie musisz odwiedzać urzędu żeby ją zarejestrować. Od stycznia 2018 roku wybrane banki umożliwiają rejestrację działalności przez bankowość elektroniczną. Usługę oferują:

Procedura rejestracji odbywa się w formie elektronicznej i bez konieczności wizyty w urzędzie. Rejestracja firmy przez bank jest bezpłatna!

Wystarczy wypełnić jeden wniosek, aby zarejestrować działalność gospodarczą i jednocześnie otworzyć rachunek firmowy w banku. Bank dostarcza narzędzia niezbędne do rejestracji działalności gospodarczej, takie jak: dostęp do bankowości elektronicznej, formularz rejestracji firmy oraz Profil Zaufany, dzięki któremu można zatwierdzić wniosek i który pozwoli załatwiać w przyszłości inne sprawy związane z prowadzeniem firmy.

Przedsiębiorca, który rejestruje firmę z wykorzystaniem bankowości elektronicznej, może liczyć na wsparcie na każdym etapie składania wniosku. Banki uruchomiły w tym celu specjalne infolinie. Ponadto, przedsiębiorca otrzymuje na adres e-mail informacje o kolejnych etapach wypełniania wniosku oraz wiadomości z CEIDG.

Czas potrzebny do zarejestrowania działalności oraz otrzymania przez przedsiębiorcę numerów NIP i REGON nie powinien przekraczać jednego dnia roboczego.

Po założeniu działalności przedsiębiorca będzie mógł korzystać również z innych udogodnień z zakresu e-administracji, m.in. dostępu do PUE ZUS, zgłoszenia zbioru danych osobowych do GIODO, rejestracji kasy fiskalnej, dostępu do Portalu Podatkowego, zmiany danych firmy w CEIDG, zawieszenia i wznowienia działalności gospodarczej.

Usługa zakładania działalności gospodarczej przez bankowość elektroniczną jest elementem współfinansowanego z Programu Polska Cyfrowa projektu pn. „Rozwój pojedynczego punktu kontaktowego trzeciej generacji”. Fundusze pochodzą z Programu Polska Cyfrowa.

Jak zarejestrować firmę przez serwis bankowości elektronicznej?

Formalności związane z założeniem firmy przez bank najszybciej załatwisz, jeżeli jesteś klientem banku i posiadasz dostęp do serwisu bankowości elektronicznej. mBank umożliwia założenie firmy również osobom, które nie mają konta w mBanku. Proces jest wtedy dłuższy - ze względu na konieczność odwiedzenia placówki mBanku lub zamówienia kuriera w celu podpisania dokumentów i potwierdzenia tożsamości.

Nie martw się o formalności, bank wyposaży Cię we wszystkie narzędzia niezbędne do rejestracji firmy, takie jak: dostęp do bankowości elektronicznej, formularz rejestracji firmy oraz Profil Zaufany, dzięki któremu podpiszesz wniosek i który pozwoli Ci załatwiać w przyszłości inne sprawy Twojej firmy.

W skrócie, procedura rejestracji firmy przez bank wygląda następująco:

  1. uzyskaj dostęp do serwisu bankowości elektronicznej swojego banku;
  2. przejdź do formularza rejestracji firmy serwisie bankowości elektronicznej Twojego banku. Specjalny kreator podpowie Ci, jak prawidłowo wypełnić wniosek. Dowiesz się również, jak założyć Profil Zaufany (albo potwierdzić, jeżeli już go posiadasz), którym podpiszesz wniosek o rejestrację; jeśli napotkasz na problemy, skorzystaj z pomocy infolinii swojego banku;
  3. podpisz wniosek Profilem Zaufanym i wyślij; otrzymasz potwierdzenie o skutecznym złożeniu wniosku oraz aktualnym statusie.

Rejestrując firmę przez bank, nie możesz załączyć wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16). Wniosek możesz złożyć np. rejestrując firmę w serwisie CEIDG.

Zanim zarejestrujesz firmę, przygotuj wszystkie informacje niezbędne do wypełnienia wniosku (nazwa firmy, kod PKD, forma opodatkowania, siedziba firmy). 

Co dalej po zarejestrowaniu firmy?

Pamiętaj, że po rejestracji firmy w banku będziesz miał jeszcze kilka ważnych obowiązków. W tym m.in.:

  • zgłoszenie do ZUS,
  • zgłoszenie VAT (jeśli będziesz podatnikiem VAT),
  • rejestracja kasy fiskalnej (jeśli będziesz z niej korzystał),
  • zgłoszenie działalności regulowanej (jeśli Twoja działalność tego wymaga).

 

Pamiętaj, że:

  • firmę z wykorzystaniem bankowości elektronicznej może zarejestrować tylko posiadacz rachunku (nie może tego zrobić pełnomocnik);
  • za pośrednictwem banku działalność mogą zarejestrować wyłącznie obywatele Polski. Cudzoziemcy powinni skorzystać z serwisu CEIDG;
  • rejestracja odbywa się wyłącznie w formie elektronicznej. Jeśli chcesz skorzystać z tradycyjnej metody, albo np. Twój bank nie oferuje usługi rejestracji, skorzystaj z serwisu CEIDG;
  • za pośrednictwem banku zarejestrujesz firmę ale pozostałe formalności (m.in. rejestracja w ZUS, rejestracja VAT jeśli jest konieczna) załatwiasz w odpowiednich urzędach. 

 

Śledź nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 9.11.2004

    Hipoteczny list zastawny a publiczny list zastawny

    Działalność banków hipotecznych reguluje ustawa z 28 sierpnia 1997 r. o listach zastawnych i bankach hipotecznych. Banki hipoteczne to instytucje finansowe, zajmujące się udzielaniem kredytów hipotecznych. (...)

  • 4.2.2005

    Zasady ogólne prawa bankowego

    Przepisy dotyczące funkcjonowania banków w Polsce zostały zawarte w ustawie Prawo bankowe. Ten akt prawny reguluje podstawowe prawa i obowiązki banków, a także uprawnienia i obowiązki klientów (...)

  • 9.11.2004

    Tajemnica bankowa

    Dokonując czynności bankowych przekazujemy bankowi informacje dotyczące bezpośrednio naszej osoby, naszego stanu rodzinnego i majątkowego. Banki posiadające takie informacje mogą stanowić bardzo (...)

  • 11.5.2009

    Środki pieniężne na rachunkach oszczędnościowych wolne od zajęcia

    Jak powszechnie wiadomo, jednym ze sposobów przeprowadzenia egzekucji komorniczej jest egzekucja z rachunku bankowego dłużnika. Podobnie jednak jak w przypadku egzekucji z wynagrodzenia za pracę, ustawodawca (...)

  • 9.11.2004

    Udzielenie kredytu przez bank hipoteczny

    Przed udzieleniem kredytu bank hipoteczny musi ocenić ryzyko związane z udzieleniem kredytu. Czyni to na podstawie ekspertyzy określającej bankowo-hipoteczną wartość nieruchomości. Bankowo-hipoteczna (...)