Czy pracownikowi należy się wynagrodzenie gdy wykona pracę wadliwie?
Kodeks pracy stanowi, że za wadliwe wykonanie z winy pracownika produktów lub usług wynagrodzenie nie przysługuje. Jeżeli wskutek wadliwie wykonanej pracy z winy pracownika nastąpiło obniżenie jakości produktu lub usługi, wynagrodzenie ulega odpowiedniemu zmniejszeniu. W praktyce powstało pytanie, czy jeżeli pracownik zawini i źle wykona daną pracę, a następnie naprawia skutki swego postępowania - to czy należy mu się wynagrodzenie za ten czas, który poświecił na naprawienie tego co poprzednio źle wykonał.
Według Sądu Apelacyjnego w Warszawie:
Usuwanie następstw wadliwie wykonanej pracy, usterek nie należy do czasu pracy pracownika. Praca tego rodzaju nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.

W związku z tym, że nie należy to do czasu pracy danego pracownika, to temu pracownikowi nie będzie się należało wynagrodzenie. Należy jednak wskazać, że jeżeli wadliwość produktu lub usługi została usunięta przez pracownika, przysługuje mu wynagrodzenie odpowiednie do jakości produktu lub usługi, z tym że za czas pracy przy usuwaniu wady wynagrodzenie nie przysługuje.
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 20 listopada 1997 r. (III APa 63/97; PiZS 1999/4/44)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?