Jak sprawdzić efekty działań PR?
Ocena skuteczności public relations często staje się poważnym problemem w relacjach przedsiębiorstwo — agencja. Menedżerowie do podjęcia decyzji potrzebują twardych danych, bo działania PR wiążą się z niemałymi kosztami. Tymczasem wielu praktyków tej dziedziny uważa, że ich działań nie da się wymierzyć liczbami. Dlatego najlepiej, gdy przed rozpoczęciem kampanii z góry określi się cele do osiągnięcia. Warto też ustalić, co będzie wyznacznikiem powodzenia planowanych działań.
(...)Najlepszym, choć na ogół najbardziej kosztownym sposobem oceny, są badania i wywiady prowadzone z przedstawicielami otoczenia organizacji oraz ocena ewentualnej zmiany w odbiorze firmy, na przykład w ostatnim roku czy dwóch latach.
(...)Sprawdzianem tych związków będzie na przykład kryzys czy ataki konkurencji. Wówczas partnerskie i życzliwe stosunki z mediami lub z ekspertami branży chronią reputację przedsiębiorstwa.
(...)Ocena skuteczności PR staje się prostsza, gdy jego celem jest wsparcie wprowadzenia na rynek nowego produktu. Wtedy na przykład skala dotarcia do poszczególnych klientów z informacjami o produkcie czy wyniki ankiet (na przykład rejestracyjnych) wypełnianych przez klientów szybko mówią o wartości zabiegów PR.
Puls Bizneu 22.03.2006 r.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?