Na jakich zasadach udziela się wsparcia nowej inwestycji z Funduszu Strefowego

Z czego wynika wsparcie nowych inwestycji z Funduszu Strefowego?

 W Banku Gospodarstwa Krajowego w latach 2005-2023 tworzy się Fundusz StrefowyŚrodki z tego Funduszu są przeznaczone na wsparcie nowych inwestycji, związanych z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, jak również z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, z wyłączeniem kosztów uwzględnionych przy ustaleniu dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej (określonej w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw).

Warunki i zasady udzielania wsparcia dla nowej inwestycji realizowanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostały urfegulowane w art. 8 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Organem udzielającym takiego wsparcia nowej inwestycji jest minister właściwy do spraw gospodarki. Wsparcie nowej inwestycji jest udzielane na wniosek podatnika albo przedsiębiorcy. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające prawo wnioskodawcy do uzyskania wsparcia. Podstawą udzielenia wsparcia jest umowa zawarta przez ministra właściwego do spraw gospodarki z otrzymującym wsparcie. Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje udzielone wsparcie na rachunek wskazany przez podatnika lub przedsiębiorcę oraz informuje o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego, właściwego w sprawach podatku dochodowego podatnika. Umowa ta określa wartość i harmonogram inwestycji oraz liczbę zatrudnionych pracowników. Umowa określa także wielkość i szczegółowe przeznaczenie oraz zasady rozliczania wsparcia i przyczyny zwrotu udzielonego wsparcia. Minister właściwy do spraw gospodarki może odmówić, w drodze decyzji, udzielenia wsparcia na nową inwestycję, jeśli jego udzielenie w istotny sposób mogłoby naruszyć lub grozić naruszeniem konkurencji przez uprzywilejowanie niektórych przedsiębiorców lub produkcji niektórych towarów.

25 kwietnia 2006 r. wchodzi w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie udzielania wsparcia nowej inwestycji z Funduszu Strefowego.  

Jakie są warunki udzielania wsparcia ww. nowej inwestycji?

Wsparcie nowej inwestycji stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji lub kosztów tworzenia nowych miejsc pracy związanych z tą inwestycją.

Warunkiem udzielenia wsparcia nowej inwestycji jest: 

  • złożenie specjalnego wniosku przed rozpoczęciem inwestycji; 
  • udział środków własnych przedsiębiorcy rozumianych jako środki, które nie zostały uzyskane w ramach udzielonej mu pomocy, wynoszących co najmniej 25 % całkowitych kosztów inwestycji; 
  • prowadzenie działalności gospodarczej związanej z nową inwestycją w podregionie kwalifikującym się do objęcia pomocą przez co najmniej 5 lat od zakończenia inwestycji;
  • utrzymanie nowo utworzonych miejsc pracy przez co najmniej 5 lat od dnia ich utworzenia, jeżeli wsparcie zostanie udzielone z tytułu kosztów tworzenia nowych miejsc pracy. 

Na jakie rodzaje działalności gospodarczej nie udziela się wsparcia?

Wsparcia nie udziela się nowej inwestycji realizowanej w celu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie: 

  1. wytwarzania materiałów wybuchowych, wyrobów tytoniowych, wyrobu, rozlewu i przetwarzania spirytusu oraz napojów alkoholowych, a także przetwarzania paliw silnikowych; 
  2. prowadzenia ośrodków gier, o których mowa w ustawie o grach i zakładach wzajemnych;
  3. usług instalowania, napraw, konserwacji i remontu maszyn i urządzeń wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy oraz przedmiotów osobistego użytku;
  4. robót budowlanych określonych w sekcji F Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług;
  5. usług w zakresie handlu hurtowego i detalicznego, naprawy pojazdów samochodowych i motocykli oraz artykułów użytku osobistego i domowego, usług hotelarskich i gastronomicznych, określonych w sekcjach G i H PKWiU;
  6. usług pośrednictwa finansowego oraz usług związanych z nieruchomościami, wynajmem, nauką i prowadzeniem działalności gospodarczej, określonych w sekcjach J i K PKWiU, z wyjątkiem działu 72, działu 73 grupy 73.1 oraz działu 74 grupy 74.3; 
  7. usług w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, edukacji, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, usług komunalnych pozostałych, społecznych i indywidualnych, usług gospodarstw domowych, usług świadczonych przez organizacje i zespoły eksterytorialne, określonych w sekcjach L-Q PKWiU, z wyjątkiem usług prania i czyszczenia określonych klasą 93.01; 
  8. działalności gospodarczej, na której prowadzenie jest wymagane posiadanie koncesji, zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, tj. działalności gospodarczej w zakresie:
    • wytwarzania paliw lub energii, z wyłączeniem: wytwarzania paliw stałych lub paliw gazowych, wytwarzania energii elektrycznej w źródłach o łącznej mocy nieprzekraczającej 50 MW niezaliczanych do odnawialnych źródeł energii, wytwarzania energii elektrycznej w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła w źródłach o łącznej mocy nieprzekraczającej 5 MW niezaliczanych do odnawialnych źródeł energii, wytwarzania ciepła w źródłach o łącznej mocy nieprzekraczającej 5 MW; 
    • magazynowania paliw gazowych w instalacjach magazynowych, skraplania gazu ziemnego i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego w instalacjach skroplonego gazu ziemnego, jak również magazynowania paliw ciekłych, z wyłączeniem: lokalnego magazynowania gazu płynnego w instalacjach o przepustowości poniżej 1 MJ/s oraz magazynowania paliw ciekłych w obrocie detalicznym; 
    • przesyłania lub dystrybucji paliw lub energii, z wyłączeniem: dystrybucji paliw gazowych w sieci o przepustowości poniżej 1 MJ/s oraz przesyłania lub dystrybucji ciepła, jeżeli łączna moc zamówiona przez odbiorców nie przekracza 5 MW; 
    • obrotu paliwami lub energią, z wyłączeniem: obrotu paliwami stałymi, obrotu energią elektryczną za pomocą instalacji o napięciu poniżej 1 kV będącej własnością odbiorcy, obrotu paliwami gazowymi, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza równowartości 100 000 euro, obrotu gazem płynnym, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza 10 000 euro, oraz obrotu paliwami gazowymi lub energią elektryczną dokonywanego na giełdach towarowych przez towarowe domy maklerskie prowadzące działalność maklerską w zakresie obrotu towarami giełdowymi na podstawie ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych jak również obrotu ciepłem, jeżeli moc zamówiona przez odbiorców nie przekracza 5 MW. 
  9. procesów formowania lub teksturowania włókien syntetycznych i przędzy z włókien ciągłych powstałych na bazie poliestru, poliamidu, akrylu lub polipropylenu, niezależnie od ich końcowego zastosowania; 
  10. procesów polimeryzacji, włącznie z polikondensacją, jeżeli urządzenia do polimeryzacji i formowania włókien i przędzy, o których mowa w pkt 9, są połączone w jedną linię technologiczną; 
  11. procesów dodatkowych związanych z procesem formowania lub teksturowania, o którym mowa w pkt 9, jeżeli urządzenia są połączone w jedną linię technologiczną; 
  12. produkcji żeliwa i stali oraz stopów żelaza określonej w Polskiej Klasyfikacji Działalności (podklasa 27.10.Z PKD), produkcji rur stalowych (podklasa 27.22.Z PKD), pozostałej obróbki wstępnej żeliwa i stali (grupa 27.3 PKD), z wyłączeniem produkcji konstrukcji stalowych, rur i przewodów rurowych spawanych, których średnica zewnętrzna nie przekracza 406,4 mm, oraz odlewów i wyrobów kutych; 
  13. produkcji statków pełnomorskich o pojemności nie mniejszej niż 100 GT (podklasa 35.11.A PKD), naprawy i konserwacji statków pełnomorskich o pojemności nie mniejszej niż 100 GT (podklasa 35.11.B PKD), generalnej odbudowy statków pełnomorskich o pojemności nie mniejszej niż 1 000 GT (podklasa 35.11.B PKD); 
  14. wydobywania węgla kamiennego (klasa 10.10 PKD) i węgla brunatnego (klasa 10.20 PKD); 
  15. rybołówstwa, włączając działalność usługową (klasa 05.01 PKD); 
  16. produkcji, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów wymienionych w załączniku nr I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. 

Wsparcia nie udziela się również przedsiębiorcy w trudnej sytuacji ekonomicznej według kryteriów określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy publicznej lub znajdującemu się w okresie restrukturyzacji przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej. 

Jakie koszty kwalifikują się do objęcia pomocą z tytułu nowej inwestycji? 

Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą z tytułu kosztów nowej inwestycji zalicza się koszty tej inwestycji poniesione na: 

  • zakup środków trwałych albo ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do środków trwałych podatnika; 
  • rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych - zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym. 

Ww. koszty inwestycji mogą być podwyższone o wydatki na nabycie patentów i licencji, zaliczanych do wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym. W przypadku przedsiębiorców innych niż mali i średni koszty inwestycji mogą być podwyższone maksymalnie o 25 % ww. kosztów, jednak nie więcej niż o wartość poniesionych wydatków na nabycie wartości niematerialnych i prawnych. 

Wartości niematerialne i prawne powinny spełniać łącznie następujące warunki: 

  • będą wykorzystane przez przedsiębiorcę otrzymującego pomoc regionalną wyłącznie w przedsiębiorstwie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie, oraz będą ujęte w aktywach tego przedsiębiorstwa i pozostaną w nim przez okres co najmniej 5 lat; 
  • będą nabyte od osoby trzeciej na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych; 
  • będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym. 

Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą z tytułu kosztów tworzenia nowych miejsc pracy zalicza się dwuletnie koszty pracy nowo zatrudnionych pracowników obejmujące wynagrodzenie przed opodatkowaniem podatkiem dochodowym oraz opłacone od tego wynagrodzenia obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników. Za nowo zatrudnionych pracowników uważa się przy tym pracowników zatrudnionych w związku z realizacją nowej inwestycji, jednak nie później niż w okresie trzech lat od zakończenia inwestycji. Przez utworzenie nowych miejsc pracy należy zaś rozumieć przyrost netto miejsc pracy w danym przedsiębiorstwie w związku z realizacją nowej inwestycji, w stosunku do średniego zatrudnienia w okresie 6 miesięcy przed dniem udzielenia wsparcia, w przeliczeniu na osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy. 

Ile wynosi maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy?

Wspomniana maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi co do zasady: 

  • 30 % - w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 22 i 42, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS);
  • 40 % - w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 4, 17 i 30 ww. rozporządzenia; 
  • 50 % - w przypadku inwestycji realizowanych na pozostałych obszarach. 

W przypadku wsparcia nowej inwestycji udzielanego małemu lub średniemu przedsiębiorcy, w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw, z wyłączeniem przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, maksymalną intensywność pomocy podwyższa się o 15 punktów procentowych brutto. 

W przypadku zaś wsparcia nowej inwestycji udzielanego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w sektorze motoryzacyjnym (w rozumieniu art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw) maksymalna intensywność pomocy wynosi 30 % ww. intensywności, jeśli kwota planowanej pomocy wyrażona jako ekwiwalent dotacji brutto przekracza równowartość 5 mln euro. 

W przypadku natomiast wsparcia nowej inwestycji udzielanego przedsiębiorcy na realizację dużego projektu inwestycyjnego maksymalną wielkość pomocy ustala się według wzoru: 

I = R x (50 mln euro + 0,5 x B + 0,34 x C)  

gdzie poszczególne symbole oznaczają: 

  • I - wielkość pomocy dla dużego projektu inwestycyjnego, 
  • R - ww. intensywność pomocy dla obszaru lokalizacji inwestycji, 
  • B - wielkość kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą powyżej 50 mln euro nieprzekraczającą 100 mln euro, 
  • C - wielkość kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą przekraczającą 100 mln euro. 

Przez "duży projekt inwestycyjny" należy przy tym rozumieć nową inwestycję, której koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50 mln euro, a koszty te obejmują wydatki ponoszone w okresie 3 lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców realizujących daną inwestycję na środki trwałe powiązane ze sobą fizycznie lub funkcjonalnie i służące do realizacji ściśle określonego celu, w szczególności produkcji konkretnego produktu lub różnych produktów, o ile są one wytwarzane przy wykorzystaniu takich samych surowców. 

W przypadku gdy łączna wartość pomocy przekraczałaby wartość maksymalnej pomocy, jakiej można udzielić na realizację inwestycji o kosztach kwalifikujących się do objęcia pomocą stanowiących równowartość 100 mln euro, projekt pomocy indywidualnej wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej. 

Wyrażone w euro kwoty określone w rozporządzeniu są przeliczane na złote według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego, ogłoszonego w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o udzielenie wsparcia nowej inwestycji. 

Pomoc z tytułu kosztów nowej inwestycji może być udzielona wraz z pomocą z tytułu kosztów tworzenia nowych miejsc pracy związanych z tą inwestycją, pod warunkiem że łącznie wielkość pomocy nie przekracza: 

  • iloczynu maksymalnej intensywności pomocy określonej na powyższych zasadach i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji albo dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników;
  • w przypadku dużych projektów inwestycyjnych - kwoty obliczonej według powyższego wzoru.

Jeśli koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą w całości lub w części kwalifikują się również do objęcia ich pomocą inną niż pomoc regionalna, wówczas do wspólnej części tych kosztów stosuje się najkorzystniejszą maksymalną intensywność pomocy. 

Wsparcie nowej inwestycji może być udzielone łącznie z inną pomocą na tę inwestycję, bez względu na jej źródło i formę, pod warunkiem że łącznie wielkość pomocy nie przekroczy ww. dopuszczalnych wielkości pomocy. 

Jaki wniosek złozyć?

Wnioski o wsparcie nowej inwestycji mogą być składane w latach 2005-2023, lecz nie później niż przed upływem 5 lat i 10 miesięcy od dnia zaprzestania funkcjonowania specjalnej strefy ekonomicznej. Wzór wniosku o wsparcie nowej inwestycji został określony w załączniku do omawianego rozporządzenia. Do wniosku o wsparcie nowej inwestycji, złożonego w formie pisemnej, przedsiębiorca powinien dołączyć:

  1. odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym lub zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej; 

  2. dokument potwierdzający tytuł prawny przedsiębiorcy do nieruchomości, na której ma być zlokalizowana inwestycja, lub wypis umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości zawartej przed notariuszem; 

  3. oświadczenie zawierające zgodę podatnika lub przedsiębiorcy, który na podstawie art. 93 i art. 93a Ordynacji podatkowej wstąpił we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconego podmiotu, gdy wnioskodawcą jest przedsiębiorca:

    • w którego kapitale zakładowym podatnik lub ww. przedsiębiorca posiada udział wynoszący co najmniej 25 % lub  
    • w którego kapitale zakładowym podmiot dominujący w rozumieniu ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, wobec podatnika lub ww. przedsiębiorcy posiada udział wynoszący co najmniej 90 %. 
  4. w przypadku przedsiębiorcy, w którego kapitale zakładowym podmiot dominujący (w rozumieniu ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych), wobec ww. podatnika lub przedsiębiorcy, posiada udział wynoszący co najmniej 90 % - dokumenty świadczące o istnieniu stosunku dominacji

Jak rozpatrywany jest wniosek o wsparcie nowej inwestycji?

Minister właściwy do spraw gospodarki rozpatruje wniosek o wsparcie nowej inwestycji w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku wraz z wymaganymi dokumentami. 

O pozytywnym rozpatrzeniu wniosku minister właściwy do spraw gospodarki powiadamia niezwłocznie wnioskodawcę na piśmie, wyznaczając termin zawarcia umowy, o której mowa na początku.

 Minister właściwy do spraw gospodarki zawiadamia pisemnie Bank Gospodarstwa Krajowego o udzieleniu wsparcia, przekazując egzemplarz umowyw terminie 14 dni od dnia jej podpisania. Bank Gospodarstwa Krajowego zawiadamia także pisemnie naczelnika urzędu skarbowego właściwego do poboru podatku dochodowego podatnika o kwocie i dacie przelania środków z tytułu udzielonego wsparcia ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Strefowego w dniu dokonania przelewu. Następnie Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje przyznane środki w wysokości odpowiadającej kwocie wsparcia na rachunek wskazany przez podatnika lub przedsiębiorcę w terminie 14 dni od dnia otrzymania umowy. 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. 2003 r., Nr 188, poz. 1840, ze zm.);
  • Ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 1994 r., Nr 123, poz. 600, ze zm.);
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie udzielania wsparcia nowej inwestycji z Funduszu Strefowego (Dz. U. 2006 r., Nr 59, poz. 409);
  • Ustawa z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. 2004 r., Nr 4, poz. 27, ze zm.); 
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2004 r., Nr 89, poz. 844, ze zm.);
  • Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. 2003 r., Nr 153, poz. 1504, ze zm.);
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. 2004 r., Nr 33, poz. 289, ze zm.);
  • Rrozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. 2000 r., Nr 58, poz. 685, ze zm.);
  • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, ze zm.);
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997 r., Nr 137, poz. 926, ze zm.);
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. 2005 r., Nr 184, poz. 1539) 

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika