Nowe prawo dewizowe

Na 21 posiedzeniu Senatu w planowanym porządku obrad przewidziano rozpatrzenie nowej ustawy Prawo Dewizowe.

Projektowana ustawa ma zastąpić obowiązującą ustawę z dnia 18 grudnia 1998 r. Prawo dewizowe. Celem tej nowelizacji jest dostosowanie prawa polskiego do wymagań jakie dla regulacji dewizowych przewidują przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej.

Istotą nowelizacji prawa dewizowego jest przede wszystkim liberalizacja tego prawa.

Obowiązująca ustawa przewiduje bowiem szereg ograniczeń w zakresie obrotu dewizowego z zagranicą. Do najistotniejszych zmian w znowelizowanym przez Sejm projekcie prawa dewizowego należy zaś zaliczyć fakt, iż nie przewiduje on w zasadzie żadnych ograniczeń w przepływie kapitału i płatności między Polską a państwami członkowskimi UE, Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).


Projekt ustawy prawa dewizowego przewiduje jednak w dalszym ciągu pewne ograniczenia w zakresie obrotu dewizowego. Będą one stanowiły dozwolony wyjątek od zasady swobody przepływu kapitału. Ograniczenia te będą bądź wprost wynikać z ustawy bądź z rozporządzenia Rady Ministrów, które w odróżnieniu od tych pierwszych ograniczeń będą mogły być stosowane także w stosunku do krajów UE. Spośród ograniczeń przewidzianych w projekcie trzy będą dotyczyć nie tylko obrotu z krajami trzecimi (a więc krajami innymi niż Polska nie należącymi jednak do UE), ale także z krajami należącymi do UE.


Ograniczenia te będą jednak mogły być znoszone w drodze udzielania zezwoleń dewizowych - ogólnych i indywidualnych. Ogólnych zezwoleń dewizowych będzie udzielał Minister właściwy do spraw finansów publicznych, sprawy związane z udzielaniem indywidualnych zezwoleń dewizowych będą rozstrzygane przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego. Ogólne zezwolenia dewizowe z uwagi na przewidzianą w projekcie swobodę obrotu dewizowego z krajami należącymi do UE będą dotyczyły obrotu dewizowego z pozostałymi krajami z wyłączeniem krajów należących do OECD. Będą one odgrywały istotną rolę w stosunkach z krajami trzecimi, gdyż przewidziany w projekcie zakres ograniczeń dewizowych z tymi krajami jest szeroki. Indywidualne zezwolenia dewizowe będą wymagane na odstępowanie od ograniczeń co do których nie zostały udzielone zezwolenia ogólne lub zostaną udzielone takie zezwolenia, ale na innych warunkach niż te, na których będzie miało nastąpić odstąpienie.

Porady prawne


Projekt proponuje również dokonanie zmian w Prawie bankowym, które wynikają z konieczności zwolnienia banków z ograniczeń administracyjnych, jeżeli chodzi o obrót dewizowy. Banki będą zatem mogły wykonywać czynności bankowe (z udziałem osób krajowych i zagranicznych), których przedmiotem będą zarówno krajowe jak i zagraniczne środki płatnicze.

Uzupełniono jednocześnie wykaz czynności bankowych o skup i sprzedaż wartości dewizowych oraz pośrednictwo w dokonywaniu przez osoby krajowe przekazów pieniężnych za granicę oraz rozliczeń w kraju z osobami zagranicznymi.


Zaostrzeniu ulegnie także karalność za prowadzenie bez zezwolenia albo wbrew jego warunkom działalności kantorowej. Czyn ten będzie stanowił przestępstwo skarbowe i będzie podlegał karze grzywny, podczas gdy obecnie jest tylko wykroczeniem skarbowym.

Senat wprowadził 13 poprawek, z których największe znaczenie mają poprawki 8, 9.
  • poprawka 8 nakłada na osoby, które faktycznie wykonują czynności w zakresie działalności kantorowej, obowiązek corocznego uzyskiwania zaświadczenia o niekaralności za określone przestępstwa, analogiczny jak przewidziany ustawą w stosunku do osób, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie takiej działalności
  • poprawka 9 wyłącza zastosowanie przepisu określającego limit transakcji kantorowej oraz przepisu dotyczącego technicznych warunków prowadzenia działalności kantorowej w przypadku zawierania z bankami lub innymi kantorami umów sprzedaży zagranicznych środków płatniczych nabytych uprzednio w ramach tej działalności.

Obecnie poprawki Senatu rozpatrzy Sejm.

Ustawa wchodzi w życie 1 października 2002 r.


Michał Włodarczyk

Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika