Organizowanie prac społecznie użytecznych
Czego dotyczy nowe rozporządzenie?
W związku z wchodzącymi 1 listopada br. w życie przepisami nowelizacji do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wydane zostało rozporządzenie wykonawcze. Minister Gospodarki i Pracy określił w nim szczegółowy sposób i tryb organizowania prac społecznie użytecznych oraz warunki ustalania świadczenia dla bezrobotnego za wykonywanie takich prac.
Zgodnie bowiem ze zmienioną ustawą, na wniosek gminy starosta może skierować bezrobotnego bez prawa do zasiłku korzystającego ze świadczeń z pomocy społecznej do wykonywania prac społecznie użytecznych w miejscu zamieszkania lub pobytu w wymiarze do 10 godzin w tygodniu. Wykonywanie prac społecznie użytecznych odbywa się na podstawie porozumienia zawartego między starostą a gminą, na rzecz której prace społecznie użyteczne będą wykonywane.
Bezrobotnemu nieposiadającemu prawa do zasiłku przysługuje świadczenie w wysokości nie niższej niż 6 zł za każdą godzinę wykonywania prac społecznie użytecznych. Świadczenie to podlega waloryzacji. Nie przysługuje ono za okres niewykonywania pracy, w tym za okres udokumentowanej niezdolności do pracy.
Starosta refunduje gminie ze środków Funduszu Pracy do 60 % minimalnej kwoty świadczenia przysługującego bezrobotnemu.
Plan potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych
Zgodnie z nowym rozporządzeniem, gmina ma sporządzać do dnia 31 stycznia każdego roku roczny plan potrzeb w zakresie wykonywania prac społecznie użytecznych i przesyłać go właściwemu miejscowo staroście i kierownikowi ośrodka pomocy społecznej. Plan taki określał będzie m.in.:
-
rodzaje prac społecznie użytecznych,
-
liczbę godzin wykonywania prac społecznie użytecznych,
-
liczbę bezrobotnych bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, którzy mogą być skierowani do wykonywania prac społecznie użytecznych.
Co istotne, do dnia 31 stycznia 2006 r. prace społecznie użyteczne mogą być organizowane bez powyższego planu.
Porozumienie starosty z gminą
Następnie starosta będzie zawierał z gminą porozumienie dotyczące wykonywania prac społecznie użytecznych, określające w szczególności:
-
liczbę ww. bezrobotnych bez prawa do zasiłku, którzy zostaną skierowani w okresie objętym porozumieniem do wykonywania prac społecznie użytecznych,
-
liczbę godzin wykonywania prac społecznie użytecznych ogółem oraz miesięcznie przez jednego bezrobotnego bez prawa do zasiłku,
-
rodzaj i miejsce wykonywania prac społecznie użytecznych wraz z oznaczeniem podmiotów, w których będą organizowane prace społecznie użyteczne,
-
okresy wykonywania prac społecznie użytecznych i liczbę bezrobotnych bez prawa do zasiłku skierowanych do wykonywania w tych okresach prac społecznie użytecznych,
-
obowiązek informowania starosty i kierownika powiatowego urzędu pracy o nieobecności lub odmowie wykonywania prac społecznie użytecznych przez skierowanego bezrobotnego bez prawa do zasiłku,
-
wysokość i terminy refundowania przez starostę z Funduszu Pracy wypłaconych bezrobotnym bez prawa do zasiłku świadczeń z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych.
Porozumienie takie powinno zawierać również postanowienia w zakresie zapewnienia bezrobotnym bez prawa do zasiłku bezpiecznych i higienicznych warunków pracy społecznie użytecznej oraz przestrzegania przepisów prawa pracy dotyczących wykonywania przez kobiety prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia.
Później kierownik ośrodka pomocy społecznej na podstawie porozumienia ma sporządzać listę bezrobotnych bez prawa do zasiłku, którzy mogą zostać skierowani do wykonywania prac społecznie użytecznych na terenie gminy, i przesyła ją do właściwego miejscowo powiatowego urzędu pracy. Lista powinna zawierać nazwiska i imiona, miejsca zamieszkania lub pobytu oraz numery ewidencyjne PESEL bezrobotnych bez prawa do zasiłku.
W miastach na prawach powiatu nie będzie się jednak zawierać powyższego porozumienia. Tam prace społecznie użyteczne mogą być organizowane na wniosek prezydenta miasta na prawach powiatu skierowany do dyrektora właściwego powiatowego urzędu pracy, zawierający informacje i wymagania takie, jak w ww. porozumieniu.
Po skierowaniu do wykonywania prac społecznie użytecznych…
Gmina lub podmiot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne, będzie przyjmować skierowanego przez starostę bezrobotnego bez prawa do zasiłku w celu wykonywania prac społecznie użytecznych, zgodnie z ww. porozumieniem oraz pouczy go o konieczności przestrzegania ustalonego w miejscu wykonywania pracy społecznie użytecznej porządku i dyscypliny. Przy przydziale prac społecznie użytecznych ma być uwzględniany wiek bezrobotnego, stan jego zdrowia oraz, w miarę możliwości, posiadane kwalifikacje.
Gmina lub podmiot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne, będzie miał ponadto obowiązek zapoznać bezrobotnego bez prawa do zasiłku z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy.
Starosta przekazuje właściwemu kierownikowi ośrodka pomocy społecznej w terminie do dnia 10 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni wykaz bezrobotnych bez prawa do zasiłku, którzy zostali skierowani do wykonywania prac społecznie użytecznych lub odmówili przyjęcia propozycji ich wykonywania.
Niesforny pracownik
Gmina lub podmiot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne, niezwłocznie musi zawiadomić starostę i właściwego kierownika ośrodka pomocy społecznej w przypadku, gdy bezrobotny bez prawa do zasiłku:
-
nie zgłosi się do wykonywania prac społecznie użytecznych;
-
nie podejmie przydzielonej mu pracy społecznie użytecznej;
-
opuści miejsce wykonywania prac społecznie użytecznych;
-
naruszy porządek i dyscyplinę w miejscu wykonywania pracy społecznie użytecznej.
Świadczenia przysługujące bezrobotnym
Gmina lub podmiot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne, ma prowadzić ewidencję tych prac wykonywanych przez bezrobotnych bez prawa do zasiłku i ustalać wysokość przysługujących im świadczeń, uwzględniając rodzaj i efekty wykonywanej pracy.
Świadczenia przysługujące bezrobotnym bez prawa do zasiłku są wypłacane przez gminę lub podmiot, w którym są organizowane prace społecznie użyteczne, w okresach miesięcznych z dołu.
Na wniosek gminy starosta refunduje ze środków Funduszu Pracy, do wysokości określonej w ww. porozumieniu, kwotę wypłaconych bezrobotnym bez prawa do zasiłku w poprzednim miesiącu świadczeń. Do wniosku gmina dołącza kopię listy bezrobotnych bez prawa do zasiłku, którym, za wykonywanie prac społecznie użytecznych, zgodnie z porozumieniem wypłacono świadczenie z podaniem jego wysokości.
Podstawa prawna:
-
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 października 2005 r. w sprawie trybu organizowania prac społecznie użytecznych (Dz. U. 2005 r., Nr 210, poz. 1745);
-
Ustawa z dnia 28 lipca br. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. 2005 r., Nr 164, poz. 1366);
-
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2004 r., Nr 99, poz. 1001, ze zm.)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?