Wybryki na imprezach masowych będą surowo karane!
Wchodząca w życie 6 lipca 2007 r. ustawa z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych przewiduje rozszerzenie katalogu czynów stanowiących podstawę orzeczenia zakazu wejścia na imprezę masową oraz skuteczniejsze narzędzia zapobiegania i zwalczania przejawów przemocy i chuligaństwa kibiców sportowych.
Jakie obowiązki nałożono na organizatora masowej imprezy sportowej?
Zgodnie ze zmienionymi przepisami, organizator masowej imprezy sportowej ma zapewniać również identyfikację osób biorących udział w masowej imprezie sportowej o podwyższonym ryzyku organizowanej na stadionie lub w hali sportowej. Zakres przetwarzanych danych mających na celu identyfikację osób biorących udział w takich imprezach, obejmuje imię i nazwisko oraz numer PESEL, a w przypadku osób, którym nie nadano tego numeru rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość.
Dane te mają być przechowywane przez okres 3 miesięcy od dnia, w którym odbyła się masowa impreza sportowa o podwyższonym ryzyku organizowana na stadionie lub w hali sportowej.
Organizator masowej imprezy sportowej będzie ponadto musiał określić w regulaminie obiektu sportowego miejsca nieprzeznaczone dla publiczności oraz zasady wstępu na masową imprezę sportową osób małoletnich.
O czym dodatkowo należy poinformować wójta, burmistrza albo prezydenta miasta?
Organizator imprezy masowej, nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy, jest obowiązany wystąpić do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy, z wnioskiem o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.
Wedle nowych przepisów ustawy, do tego wniosku trzeba będzie dodatkowo dołączyć:
- informację o liczbie miejsc dla osób w obiekcie lub na terenie, gdzie impreza masowa będzie zorganizowana, mogących wystąpić zagrożeniach porządku publicznego, w tym informację o ewentualnym uznaniu imprezy masowej za imprezę o podwyższonym ryzyku, oraz informację o liczbie osób, które mogą być obecne na imprezie masowej, o stanie liczebnym, organizacji, oznakowaniu, wyposażeniu i sposobie rozmieszczenia służb porządkowej i informacyjnej; w odniesieniu do służby porządkowej przyjmuje się przelicznik - co najmniej 10 porządkowych na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie, i co najmniej 1 porządkowy na każde następne 100 osób. W przypadku uznania imprezy za imprezę o podwyższonym ryzyku, przeliczniki te wynoszą odpowiednio 15 porządkowych na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie masowej, i co najmniej 2 porządkowych na każde następne 100 osób, przy czym wszyscy porządkowi muszą legitymować się ważną licencją pracownika ochrony;
- informację o sposobie zapewnienia identyfikacji osób biorących udział w masowej imprezie sportowej o podwyższonym ryzyku organizowanej na stadionie lub w hali sportowej.
Organizator imprezy masowe nie będzie zaś obowiązany, nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy, zwracać się do komendanta wojewódzkiego Policji.
Jak będą sankcjonowane wykroczenia popełnione w związku z imprezą masową?
Według nowelizacji kto wnosi lub posiada na imprezie masowej broń, inne niebezpieczne przedmioty lub materiały wybuchowe, będzie podlegał karze aresztu od 10 dni. Kto zaś wnosi lub posiada na imprezie masowej wyroby pirotechniczne lub materiały pożarowo niebezpieczne, ma podlegać karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1 000 zł.
Za wnoszenie lub posiadanie na imprezie masowej napojów alkoholowych ma grozić kara aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1 000 zł!
Może być ponadto orzeczony przepadek przedmiotów wymienionych wyżej, chociażby nie stanowiły własności sprawcy.
Kto organizuje imprezę masową bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu albo przeprowadza ją wbrew wydanemu zakazowi, zostanie ukarany karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1 000 zł.
Za niewykonanie polecenia porządkowego, wydanego na podstawie ustawy lub regulaminu imprezy masowej (obiektu) przez organizatora imprezy czy służby porządkowe, będzie grozić kara aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1 000 zł.
Kto w czasie trwania masowej imprezy sportowej przebywa w (wyznaczonych przez organizatora) miejscach nieprzeznaczonych dla publiczności, podlegać ma karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1 000 zł.
Kto zaś w czasie trwania imprezy masowej rzuca jakikolwiek przedmiot, mogący stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia lub bezpieczeństwa osób przebywających na terenie lub w obiekcie, gdzie odbywa się impreza masowa, zostanie ukarany karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1 000 zł.
Zobowiązani do przekazywania takich informacji, a nie przekazujący informacji dotyczącej bezpieczeństwa masowej imprezy sportowej albo przekazujący informację nieprawdziwą w tym zakresie, narażą się na karę aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1 000 zł. Spiker zawodów sportowych, który swoim zachowaniem sprowokuje kibiców do działań zagrażających bezpieczeństwu na stadionie lub w hali sportowej, będzie zaś podlegał karze ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1 000 zł.
Organizator imprezy albo upoważniony delegat lub obserwator z ramienia właściwego związku sportowego, który nie wykonuje poleceń porządkowych wydawanych przez Policję, narazi się na karę grzywny nie niższej niż 1 000 zł.
Postępowanie w sprawach o większość z ww. wykroczeń będzie prowadzone na podstawie przepisów o postępowaniu przyspieszonym.
W razie ukarania za wykroczenia z art. 50, 51, 52a, 124 lub 143 Kodeksu wykroczeń oraz określone w art. 21 ust. 1-3, 5, 7 i 10 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych (tj.
większość z ww. wykroczeń), popełnione w związku z imprezą masową, można będzie orzec środek karny zakazu wstępu na imprezę masową na okres od lat 2 do lat 6. Natomiast w przypadku ukarania za wykroczenia z art. 50, 51, 52a, 124 lub 143 Kodeksu wykroczeń oraz określone w art. 21 ust. 1-3, 5-7, 9 i 10 niniejszej ustawy, popełnione w związku z masową imprezą sportową, obowiązkowo orzekany będzie środek karny zakazu wstępu na masową imprezę sportową na okres od lat 2 do lat 6.
Środek karny zakazu wstępu na masową imprezę sportową może być, a w przypadku gdy jest orzekany obligatgoryjnie - musi być połączony z obowiązkiem osobistego stawiennictwa na wezwanie powiatowego (miejskiego) komendanta Policji we właściwej dla miejsca zamieszkania ukaranego jednostce organizacyjnej Policji w czasie trwania imprezy masowej. Sąd, orzekając obowiązkowo środek karny zakazu wstępu na masową imprezę sportową na okres od lat 2 do lat 6, ma określić rodzaje masowych imprez sportowych, w czasie trwania których ukarany jest obowiązany do osobistego stawiennictwa w jednostce organizacyjnej Policji, a w tym: nazwy dyscyplin sportowych, nazwy klubów sportowych lub zakres terytorialny obowiązywania orzeczonego środka.
Komendant Główny Policji ma zaś przekazywać organizatorom imprez masowych, na ich wniosek, informacje o osobach, w stosunku do których zastosowano środek karny zakazu wstępu na imprezę masową. Organizatorzy masowych imprez sportowych będą więc podmiotami uprawnionymi w zakresie swoich zadań ustawowych do otrzymywania od Komendanta informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych. Służby porządkowe organizatora imprezy masowej będą przy tym obowiązane nie wpuścić na imprezę masową osób, wobec których zostało wydane orzeczenie zakazujące wstępu na imprezę masową, w razie ukarania za powyższe wykroczenia.
Kto nie stosuje się do orzeczonego zakazu wstępu na imprezę masową albo nie stosuje się do orzeczonego obowiązku osobistego stawiennictwa w jednostce organizacyjnej Policji, ma podlegać karze pozbawienia wolności do lat 3.
Podstawa prawna:
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?