Zakres podmiotowy Państwowej Inspekcji Pracy
Nowa ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy (z dnia 13 kwietnia 2007 r., Dz. U. nr 89, poz. 589), która weszła w życie 1 lipca 2007 r., włożyła w ręce inspektorów zdecydowanie szersze uprawnienia. Dotychczas kontrolowany mógł być jedynie pracodawca, czyli jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniały pracowników. W tym miejscu należy przypomnieć, że pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Zatem, pomimo iż do zakresu działania PIP należały m.in. nadzór i kontrola zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy (np. umowy o świadczenie usług), to nie w każdej sytuacji kontrolę pod tym kątem można było przeprowadzić. Przedsiębiorca niebędący pracodawcą nie podlegał jurysdykcji tych przepisów. Dopiero gdy obok dowolnej liczby zleceniobiorców zatrudniał choć jednego pracownika, w konsekwencji czego posiadał status pracodawcy, wizytacja PIP była możliwa. Teraz krąg kontrolowanych znacznie się poszerzył. Do zadań Państwowej Inspekcji Pracy należy bowiem m.in. nadzór i kontrola zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, niezależnie dla kogo pracę tę wykonują.
Gazeta Podatkowa, 9.07.2007 r.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?