Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Zwyczaj ważniejszy niż prawo?

Jacek Świeca
Jacek Świeca

Zwyczaj ważniejszy niż prawo?

            Każdy biznes jest inny, każda działalność ma swoją specyfikę, każdy przedsiębiorca ma inne pomysły na sukces. Nie ma jednak skutecznego biznesu bez empatii, tak jak nie ma żadnego biznesu bez ludzi. To ludzie są największym kapitałem i największą wartością. Robiąc interesy nie mamy po drugiej strony mglistych podmiotów tylko ludzi. Prawo służy zabezpieczaniu każdego z naszych interesów. Bez pewności jednak co do kontrahentów, bez wzajemnego zaufania, każda umowa okazać się może nic nie wartym świstkiem papieru.

Przypomina się autentyczna historia sprzed kilku lat, gdy polski przedsiębiorca był tak zachwycony faktem podpisania podczas pierwszego spotkania umowy z azjatyckim kontrahentem, że poddał się sugestiom zakupu dla zagranicznej delegacji niezwykle drogich zegarków. Było to ostatnie spotkanie wszystkich zainteresowanych, po kontrahencie pozostał tylko i wyłącznie podpisany kontrakt, oczywiście egzekwowalny, ale prowadzenie procesu w zagranicznym sądzie wiązałoby się z wysokimi kosztami, w związku z czym przedsiębiorca ów machnął ręką na całą sprawą. Nie był świadomy, że w kontakcie z Azjatami konieczne jest najpierw zbudowanie relacji, zaś natarczywe wręczanie im do ręki umowy do podpisania już na pierwszym spotkaniu jest ogromnym faux pas. Nie było zaś faux pas żądanie zagranicznych gości od naszego pechowego krajana, aby ten zakupił zegarki, albowiem kultura dawania prezentów jest wszechobecna w krajach azjatyckich. Inny przykład z prezentami to spotkanie, na którym miałem niegdyś wątpliwą przyjemność być, na całe szczęście tylko jako gość, gdzie polski przedsiębiorca spodziewając się wizyty także z kraju azjatyckiego i będąc uprzedzonym, że przywiozą oni podarki, nie odwzajemnił się zupełnie niczym i kolejny kontrakt przepadł.

            Podobne przykłady wyliczać można w nieskończoność. Oczywiście zdarzają się sytuacje, w których współpraca nie idzie pomyślnie z uwagi na brak znajomości przez polskich przedsiębiorców zagranicznych porządków prawnych. Gros problemów jest jednak spowodowanych absolutną ignorancją w zakresie kultury obcego państwa i jego zwyczajów. Czy można powiedzieć, że zwyczaj lub inne pozaprawne czynniki są ważniejsze niż prawo? Obiektywnie nie, ale wieloletnia praktyka pokazuje mi, że rację miał Leon Petrażycki pisząc, że „prawo jest jak woda, a moralność jest jak szampan”. Zgadzam się, że oczywiście bez szampana przeżyjemy, wystarczy sama woda, ale cóż to byłoby za życie bez szampana. Odnosząc to do postawionego przeze mnie problemu – nie wyobraża sobie chyba nikt prowadzenia biznesu bez kontaktu z ludźmi. Nie byłoby możliwe organizowanie spotkań, a jedynie zawieranie umów drogą elektroniczną. Może pozornie wydawać się to dużo prostsze, ale gdzie byłoby wtedy wzajemne zaufanie, budowanie sieci kontaktów, b2b, networking?

            Sam mam umysł raczej ścisły i staram się wyznawać opracowaną przez siebie zasadę „więcej matematyki a mniej filozofii”. Nie oczekujmy jednak w biznesie samych układów „zero jedynkowych”. Budując biznes, budujmy jednocześnie relacje i nawiązujmy przyjaźnie. Nie ma nic bardziej cennego od działania łączącego przyjemne z pożytecznym, a polegającego na zacieśnianiu więzi i budowaniu struktury kontaktów, siatki „ludzi dobrej woli” wokół siebie, przy okazji prowadzenia interesów, wykonywania usług itd. Posługując się tylko i wyłącznie prawem nie załatwimy jednak nic. Istotne jest więc nawiązywanie przyjacielskich relacji, a nie osiągniemy tego bez znajomości specyfiki poszczególnych rynków.

            Pamiętajmy także o drobnych, a niesłychanie istotnych gestach, którymi zdobędziemy serca każdego zagranicznego partnera, jak choćby zaznajomienie się z historią danego kraju, lub opanowanie kilku choćby słów w jego języku. Za każdym razem kiedy mam podobne spotkanie działam właśnie w taki sposób. Jasnym jest, iż w dzisiejszej dobie każdy przedsiębiorca zna język angielski. Jakże dużo jednak zyskamy sobie sympatii u zagranicznego kontrahenta kiedy choćby przywitamy się w jego ojczystym języku.

            Sam podpisany kontrakt o niczym jeszcze nie świadczy. Możemy oczywiście dochodzić swoich praw przed zagranicznym sądem, aczkolwiek czasochłonne jest to niezwykle i kosztowne. O wiele lepiej zainwestować w solidnego partnera, który zna rynki zagraniczne i nie tylko sam umie się po nich poruszać, ale także będzie dobrym przewodnikiem dla innych osób.

Świat stoi otworem przed każdym przedsiębiorcą. Podbicie zagranicznych rynków jest zadaniem o wiele łatwiejszym niż większości osób się wydaje. Konieczne jest jednak mądre i rozważne działanie, dobór właściwych partnerów, którzy udzielą właściwego wsparcia i rozjaśnią meandry wiedzy prawniczej, kulturowej i każdej innej niezbędnej do sukcesu w innym kraju.

Kancelaria Prawna

Autor:
Jacek Świeca,
Partner Zarządzający w Kancelarii Prawnej "Świeca i Wspólnicy" Sp. k., ekspert Business Centre Club

 

Komentarze: Zwyczaj ważniejszy niż prawo?

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Małgorzata

    ocena usługi:

    wszystkim niezdecydowanym serdecznie polecam portal e-prawnik.Ogromny plus dla portalu, że moja sprawa została bardzo dogłębnie zbadana. Stanowisko prawne i dalsza ścieżka postępowania jasno określona.Wszystkie moje wątpliwości, które nasuwały mi się po otrzymaniu opinii sukcesywnie przez kilka dni zostały wyjaśnione.Drugi ogromny plus za bardzo szybki czas reakcji na moja wysyłana korespondencję.Dzięki kontaktowi z portalem e-prawnik mam poczucie, że nie jestem sama z problemem.Biorąc pod uwagę konkurencyjną na rynku cenę za usługę, z całym przekonaniem mogę potwierdzić, że była tego warta.
  • Z. Wiśniewski

    ocena usługi:

    Jestem wysoce usatysfakcjonowany pracą zespołu e-prawnik.pl Gorąco polecam
  • Renata

    ocena usługi:

  • Damian

    ocena usługi:

  • Zbyszek

    ocena usługi:

    Biuro e-prawnik pomogło w sprawie, za co dziękuje.
  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Bardzo trafna i rzeczowa obsługa Polecam wszystkim, którzy potrzebują porady prawnej
  • Sławomir

    ocena usługi:

    Dziękuję za poradę. Bardzo pomocny serwis, rzeczowe odpowiedzi, krótki czas oczekiwania na wycenę opinii. Naprawdę jestem zadowolony. Polecam
  • Wiesława

    ocena usługi:

    Dziękuję..., otrzymałam jasną i profesjonalną odpowiedź polecam Wiesława
  • Adam

    ocena usługi:

    Dzięki bardzo merytorycznej opinii oszczędzono mi przegranej sprawy w Sądzie .
  • Dorota

    ocena usługi:

    polecam, szybko i konkretnie
  • Anna

    ocena usługi:

  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Profesjonalnie i dokladnie.napewno będę jeszcze korzystać. Dziękuję Katarzyna
  • Adam

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująca opinia, na temat, bez zbędnych komentarzy.
  • Małgorzata

    ocena usługi:

    Bardzo dobra, fachowa obsługa, rzetelne i profesjonalne podejście do tematu, bardzo dziękuję i polecam
  • Piotr

    ocena usługi:

    jestem bardzo zadowolony. pelny profesjonalizm, polecam wszystkim osobom potrzebujacym porady prawnej




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane