1. Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymane odszkodowanie (...)

1. Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymane odszkodowanie wraz z odsetkami podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, czy też można je kwalifikować do dochodów zwolnionych?
2. Czy poniesione wydatki na remont budynku stanowią koszty uzyskania odszkodowania?

Zmiana Interpretacji Indywidualnej


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 7 marca 2008 r., Nr ILPB3/423-7/08-2/ŁM, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych przez Wspólnotę Mieszkaniową z tytułu otrzymanego odszkodowania:

  • w części odnoszącej się do zaliczenia do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi otrzymanego odszkodowania za szkody górnicze wyrządzone na nieruchomości wspólnej w budynku mieszkalnym ? jest prawidłowe.
  • w części odnoszącej się do zaliczenia do kosztów uzyskania odszkodowania poniesionych wydatków na remont tego budynku ? jest nieprawidłowe.


Uzasadnienie


We wniosku z dnia 29 listopada 2007 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Wspólnota Mieszkaniowa zadała pytanie:


  • czy uzyskany dochód z tytułu otrzymanego odszkodowania (wraz z odsetkami) za szkody górnicze wyrządzone na nieruchomości wspólnej (w budynku mieszkalnym) stanowi dochód zwolniony z opodatkowania...,
  • czy poniesione wydatki na remont budynku mieszkalnego stanowią koszty uzyskania tego odszkodowania...


Zdaniem Wspólnoty Mieszkaniowej uzyskane odszkodowanie stanowi przychód związany z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, natomiast wydatki poniesione na usunięcie szkód (remont budynku mieszkalnego) są wydatkami związanymi z gospodarką zasobami mieszkaniowymi i stanowią koszty uzyskania odszkodowania. W związku z tym, w ocenie Wspólnoty Mieszkaniowej, nie wystąpi dochód do opodatkowania.


Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 7 marca 2008 r. interpretację indywidualną (Nr ILPB3/423-7/08-2/ŁM), w której stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej uznał za nieprawidłowe.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu otrzymywane przez Wspólnotę Mieszkaniową odszkodowanie wraz z odsetkami za szkody górnicze wyrządzone w budynku mieszkalnym, nie stanowi przychodu związanego z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, a tym samym nie ma do niego zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop). W kwestii natomiast wydatków na remont budynku mieszkalnego Dyrektor Izby stwierdził, że nie stanowią one kosztów uzyskania przychodów omawianego odszkodowania. Generalnie jednak wydatki na remont zasobów mieszkaniowych stanowią koszty uzyskania przychodów, które związane są z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.


Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.


W ocenie Ministra Finansów stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu jest nieprawidłowe. Prezentowany jest w nim bowiem pogląd, że jedynie wpływy z opłat pobieranych przez lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty utrzymania lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji) stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zdaniem Dyrektora Izby środki uzyskane z tytułu odszkodowania za szkody górnicze wyrządzone w budynku mieszkalnym, nie stanowią przychodów związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 updop).

Przez ?zasoby mieszkaniowe?, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdującego się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. garaże, strychy, klatki schodowe, pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno-remontowe.

Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Są to zatem, nie tylko wymienione przykładowo w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat, ale także wszelkie inne przychody i koszty z nimi związane. Przychodami tego rodzaju są także odszkodowania stanowiące rekompensatę za szkody powstałe w zasobach mieszkaniowych (np. w budynkach mieszkalnych).

Działanie Wspólnoty Mieszkaniowej mające na celu uzyskanie odszkodowania od spółki górniczej, sprawcy szkód powstałych w budynku mieszkalnym, jest niewątpliwie działaniem związanym z prawidłowym gospodarowaniem zasobów mieszkaniowych i ich utrzymaniem.

Właściwy jest więc pogląd Wspólnoty Mieszkaniowej, że osiągnięty dochód z tytułu odszkodowania za szkody górnicze powstałe w budynku mieszkalnym oraz należne odsetki z tego tytułu, jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Osiągnięty dochód z powyższego tytułu w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 44 updop). Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu zajęte w tej kwestii jest zatem nieprawidłowe.


Niewłaściwe jest natomiast stanowisko Wspólnoty, w przeciwieństwie do Dyrektora Izby, że wydatki poniesione na usunięcie szkód (remont budynku) stanowią koszty uzyskania tego odszkodowania. Kosztami uzyskania tego rodzaju przychodu mogą być np. opłaty sądowe ponoszone przez Wspólnotę w związku z wniesieniem pozwu przeciwko kopalni o zrekompensowanie szkód. Poniesione wydatki na remont budynku mieszkalnego stanowią natomiast kategorię kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi (związane są z utrzymaniem tych zasobów).


Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika