W związku z brakiem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT Gmina nie będzie miała (...)

W związku z brakiem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT Gmina nie będzie miała obowiązku wystawiania faktury VAT z tytułu pobieranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012r. (data wpływu 12 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2012r. (data wpływu 23 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia obowiązku wystawiania faktur VAT z tytułu opłat pobieranych przez Gminę za gospodarowanie odpadami komunalnymi ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 20 listopada 2012r. (data wpływu 23 listopada 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia obowiązku wystawiania faktur VAT z tytułu opłat pobieranych przez Gminę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ustawa z dnia 1 lipca 2011 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 roku Nr 152, poz. 897) zobowiązuje właścicieli nieruchomości do uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6c ust. 3 ww. ustawy).

Opłata ta będzie pobierana od mieszkańców przez gminę na podstawie składanych deklaracji. Obowiązek złożenia deklaracji wynika z art. 6 k ww. ustawy, natomiast jej wzór zostanie ustalony uchwałą Rady Gminy. W przypadku stwierdzenia, że właściciel nieruchomości nie uiścił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub uiścił ją w wysokości niższej od należnej Wójt Gminy określa w drodze decyzji, wysokość zaległości podatkowej w tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Na podstawie art. 6m ww. ustawy Rada Gminy w drodze uchwały ustali stawki opłaty gospodarowanie odpadami komunalnymi, a także określi szczegółowe zasady ponoszenia tych opłat. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie stanowiła dochód gminy z którego pokrywane będą koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Ponadto Rada Gminy uchwali szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

Gmina będzie obowiązana do zorganizowania i odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, a zatem przejmie od nich obowiązki w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. W drodze przetargu zostanie wyłoniony wykonawca odbierający odpady komunalne, a za wykonaną usługę obciąży Gminę należnością wynikająca z faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie zobowiązana do wystawiana faktur VAT dokumentujących wysokość naliczonej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ze wskazaniem, iż jest ona zwolniona z podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 20 listopada 2012r.):

Gmina nie będzie zobowiązana do wystawiania faktur VAT dokumentujących naliczenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 roku Nr 68, poz. 360), gdyż powyższe nie podlega podatkowi od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów,

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

W konsekwencji opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności spełniające definicję dostawy towarów lub świadczenia usług wykonane przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina na podstawie ustawy z dnia 1 lipca 2011 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw będzie zobowiązana do pobierania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi od mieszkańców na podstawie składanych deklaracji. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie stanowiła dochód gminy z którego pokrywane będą koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Gmina będzie także obowiązana do zorganizowania i odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, a zatem przejmie od nich obowiązki w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Ponadto Rada Gminy uchwali szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W drodze przetargu zostanie wyłoniony wykonawca odbierający odpady komunalne, a za wykonaną usługę obciąży Gminę należnością wynikająca z faktury VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy pobierając opłatę za gospodarowanie odpadami, jako organ władzy publicznej będzie zobowiązany do wystawiana faktur VAT dokumentujących wysokość naliczonej opłaty.

Z wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej z dnia 11 stycznia 2013r. znak: IBPP1/443-1082/11/LSz wynika, że Gmina zobowiązana do pobierania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2012r. poz. 391 ze zm.) będzie wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Opłata stanowić będzie bowiem dochód gminy przeznaczony na działania wykonywane w interesie publicznym. Tym samym Gmina nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w odniesieniu do tych czynności, a opłaty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z pewnymi zastrzeżeniami.

Na podstawie delegacji wynikającej z art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r., w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), w którym ustalił szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania

W przepisie § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wskazano, że fakturę VAT wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny.

Natomiast w § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, wskazano co faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać.

Z ww. przepisów wynika zatem, iż podmiot, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT.

Z wniosku wynika jednak, że Gmina w przedmiotowej sprawie nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności pobierania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a opłaty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze, że faktura VAT winna dokumentować dokonanie sprzedaży (czyli m.in. odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju), Gmina nie będzie miała obowiązku wystawienia faktur VAT z tytułu pobierania ww. opłat, gdyż jak wskazano wyżej w przedmiotowej sytuacji nie mamy do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT.

Podsumowując, w związku z brakiem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT Gmina nie będzie miała obowiązku wystawiania faktury VAT z tytułu pobieranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika