Opodatkowanie wyrobów energetycznych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 przeznaczonych do celów (...)

Opodatkowanie wyrobów energetycznych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 przeznaczonych do celów opałowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2010r. (data wpływu 8 grudnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu o kodzie CN 2710 19 99 wymienionego w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym według stawki podatkowej odpowiedniej dla olejów opałowych wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ww. ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2010r. został złożony ww. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania wyrobu o kodzie CN 2710 19 99 wymienionego w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym według stawki podatkowej odpowiedniej dla olejów opałowych wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ww. ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany również dalej Spółką) zamierza wytwarzać olej opałowy ciężki C3 o kodzie CN 2710 19 99 na bazie:

  • olejów odpadowych pochodzenia naftowego oraz destylatów ciężkich takich jak pozostałość z destylacji atmosferycznej,
  • ciężkich destylatów próżniowych - frakcje parafinowe,
  • pozostałości z destylacji próżniowej (pozostałość asfaltowa) oraz produkty jej utleniania,
  • olejów odpadowych pochodzących z przetwarzania olejów roślinnych itp.

Gotowy wyrób przeznaczony będzie na cele opałowe, w szczególności wyrób będzie używany do opalania kotłów ciepłowniczych. Olej opałowy ciężki nie będzie przeznaczony do smarowania ani nie będzie produktem pochodzącym z odzysku olejów silnikowych (smarowych) przepracowanych.

Gęstość w temperaturze 15°C dla poszczególnych partii oleju opałowego ciężkiego C3 o kodzie CN 2710 19 99 może być niższa niż 890 kg/m3 bądź równa lub wyższa niż 890 kg/ m3.

Spółka sprzedając ww. olej opałowy ciężki C 3 o kodzie CN 2710 19 99 zamierza spełnić wymogi przewidziane w treści art. 89 ust. 5-15 ustawy.

Klasyfikacja oleju opałowego ciężkiego C 3 do kodu CN 2710 19 99 Spółka opiera o klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym na dzień 1 marca 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisany w stanie faktycznym wyrób winien być opodatkowany według stawki akcyzy właściwej dla pozostałych paliw opałowych, a więc na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ustawy, pod warunkiem że sprzedaż tych wyrobów odbywać się będzie przy spełnieniu wymogów określonych w art. 89 ust. 5-15 ustawy o podatku akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przeznaczenia opisanego w stanie taktycznym wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99 do celów opałowych należy stwierdzić, iż w takim wypadku stawka akcyzy winna się kształtować na poziomie przewidzianym dla pozostałych paliw opałowych, a więc w wysokości określonej w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ustawy.

Stawka ta winna być zależna od kryterium gęstości wyrobu i powinna wynosić:

  1. w stosunku do produktu, którego gęstość w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa niż 890 kg/m3 - stawka akcyzy wynosić będzie 64,00 PLN/1000 kg,
  2. w stosunku do produktu, którego gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kg/m3 stawka ta wynosić będzie 232,00 PLN/1000 l.

Zdaniem Spółki, zastosowanie wskazanej powyżej stawki akcyzy będzie możliwe pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w art. 89 ust. 5-15 ustawy. Oznacza to więc, że zastosowanie tej stawki akcyzy wymagać będzie przede wszystkim składania przez nabywców tych wyrobów oświadczeń o ich przeznaczeniu na cele opałowe, a oświadczenia te winny zawierać elementy określone w art. 89 ust. 6 lub ust. 7 albo elementy zawarte w art. 89 ust. 8 w zależności od tego czy nabywcą będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą czy też osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

Trzeba tu przedstawić argumenty przemawiające za możliwością zastosowania stawki akcyzy przewidzianej dla pozostałych paliw opałowych względem opisanego w stanie taktycznym wyrobu zaliczanego do olejów opałowych ciężkich o kodzie CN 2710 19 99.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Stosownie do treści art. 86 ust. 3 paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2. Tak więc paliwami opałowymi są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych pod warunkiem, że nie są to wyroby energetyczne zaliczane do kategorii paliw silnikowych, a więc wyrobów energetycznych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych. Literalne brzmienie definicji paliw opałowych skłania do wniosku, iż tylko wyroby energetyczne zaliczane do kategorii paliw silnikowych zostały bezwzględnie wyłączone z możliwości ich zaliczenia do grupy pozostałych paliw opałowych. Co więcej, uznanie danego wyrobu energetycznego za paliwo silnikowe lub paliwo opałowe zależne jest od przeznaczenia danego wyrobu, sposobu jego oferowania na sprzedaż lub sposobu jego używania.

Wyroby wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, w kontekście przytoczonych powyżej definicji paliw opałowych i paliw silnikowych, można podzielić na trzy kategorie:

  1. paliwa silnikowe (chodzi tu w szczególności o benzynę silnikową określoną w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy),
  2. paliwa opałowe (np. oleje opałowe wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 10 ustawy),
  3. wyroby, które w zależności od przeznaczenia mogą być opodatkowane stawkami akcyzy przewidzianymi dla pozostałych paliw silnikowych lub pozostałych paliw opałowych.

W przypadku wyrobów wskazanych w pkt 3 przedstawionego podziału, stawka akcyzy winna być zależna od ich przeznaczenia.

Zdaniem Spółki opisany w stanie faktycznym produkt będący olejem opałowym ciężkim klasyfikowanym do kodu CN 2710 19 99 może być traktowany jako tzw. pozostałe paliwo opałowe w przypadku przeznaczenia go do użycia, oferowania na sprzedaż lub używania do celów opałowych. Wynika to z faktu, iż przedstawiony w stanie faktycznym produkt klasyfikowany do kodu CN 2710 19 99 nie spełnia definicji paliwa silnikowego z art. 86 ust. 2, a więc nie jest to wyrób przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Zasadne jest więc stanowisko, iż do kategorii pozostałych paliw opałowych należeć może opisany w stanie faktycznym produkt (olej opałowy ciężki) o kodzie CN 2710 19 99 albowiem produkt ten nie jest zaliczany do kategorii paliw silnikowych, a jednocześnie nie należy on do ?podstawowych' paliw opałowych, a więc wyrobów wymienionych w szczególności w art. 89 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy.

Kod CN 2710 19 99 został wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy. Zakres przedmiotowy przepisu art. 89 ust. 1 pkt 11 obejmuje oleje smarowe oraz pozostałe oleje oznaczone kodem CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99. Stawka akcyzy dla wskazanych wyrobów wynosi 1180,00 zł/1000 litrów. Tak wiec tylko oleje smarowe oraz pozostałe oleje oznaczone kodem CN od 2710 1971 do 2710 19 99 będą opodatkowane stawką akcyzy w wysokości 1180,00 PLN/1000 l.

Należy w tym miejscu wskazać, iż ?oleje smarowe' to nazwa rodzajowa określonej grupy wyrobów, która nie została zdefiniowana w ustawie. Jednakże, o zaliczeniu danego wyrobu do kategorii olejów smarowych powinno decydować ich przeznaczenie oraz zastosowanie. Olej, którego dotyczy przedmiotowy wniosek nie będzie przeznaczony do smarowania zatem niezasadne byłoby uznanie go za olej smarowy. Pod pojęciem ?pozostałe oleje' należy w ocenie Spółki rozumieć w tym przypadku wyroby, które nie są olejami smarowymi, a jednocześnie nie są paliwami opałowymi, ani paliwami silnikowymi (w znaczeniu nadanym im przez ustawę). Powyższe wynika z faktu, że, gdy ustawodawca odnosi się do kwestii opodatkowania paliw opałowych lub paliw silnikowych posługuje się wskazanymi pojęciami.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, wyroby, które stanowią paliwa opałowe lub paliwa silnikowe klasyfikowane do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 nie będą mieścić się zakresie przedmiotowym wyrobów opodatkowanych stawką akcyzy w wysokości 1180,00 PLN/1000 l. Wykładania taka jest wspierana zasadą, iż ustawa podatkowa winna wyraźnie wskazywać przedmiot i zakres opodatkowania danym podatkiem, a treść ustawy winna być interpretowana literalnie.

Celem stwierdzenia czy dany wyrobów winien zostać opodatkowany stawką akcyzy w wysokości 1180,00 PLN/1000 l na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 11 należy przede wszystkim zbadać czy dany produkt nie może być kwalifikowany jako paliwo opałowe lub paliwo silnikowe. Po stwierdzeniu, że dany wyrób nie może być kwalifikowany jako paliwo opałowe lub paliwo silnikowe konieczne jest stwierdzenie czy analizowany produkt jest klasyfikowany do kodów CN od 2710 1971 do 2710 19 99. Tylko ustalenie, że dany wyrób jednocześnie nie jest paliwem opałowym lub paliwem silnikowym oraz jest wyrobem który może być zakwalifikowane do kodu CN d 2710 19 71 do 2710 19 99 uzasadnia zastosowanie stawki akcyzy w wysokości 1180,00 PLN/1000 l na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy. Z treści art. 89 ust. 1 pkt 11 można więc wysunąć wniosek, że określona tam stawka akcyzy nie będzie mieć zastosowania do olejów smarowych które nie są klasyfikowane do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, ani też do wyrobów oznaczonych kodami CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 w przypadku, gdy produkty te nie stanowią olejów smarowych (olejów pozostałych) i mogą być uznane za paliwa opałowe lub paliwa silnikowe. Taka interpretacja jest w pełni słuszna i ma opacie w literalnym brzmieniu ustawy.

Należy tu jeszcze uwypuklić różnicę pomiędzy sytuacją w której ustawodawca przywołuje w treści przepisu pewne kody CN bez wskazywania nazwy wyrobu, a przypadkiem w którym ustawodawca przy określeniu stawki akcyzy posługuje się nazwą rodzajową wyrobu. Jeżeli ustawodawca określa stawkę akcyzy posługując się tylko kodami CN, bez wskazania konkretnych nazw wyrobów wówczas właściwe jest stanowisko, że wskazana stawka ma zastosowanie do wszystkich wyrobów akcyzowych mieszczących się w danym kodzie CN bez względu na nazwę wyrobu. W wypadku jednak, gdy stawka akcyzy opiera się o nazwę rodzajową wyrobu oraz kody CN, wówczas jedyną dopuszczalną wykładnią jest stanowisko, że stawka akcyzy ma zastosowanie do wyrobów akcyzowych spełniają jednocześnie kryterium nazwy oraz mieszczących się w określonym kodzie CN i właśnie taka sytuacja ma zastosowanie w przypadku art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Zdaniem Spółki, tylko wyroby klasyfikowane do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, które jednocześnie są olejami smarowymi lub pozostałymi olejami mogą być wyrobami uznanymi za podlegające opodatkowaniu stawką akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 1. Opisane w stanie faktycznym produkty nie mogą być uznane za wyroby wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy albowiem są one paliwem opałowym.

Podsumowując przedstawione rozważania, opisany w stanie faktycznym produkt, oznaczony kodem CN 2710 19 99 winien być opodatkowany stawką akcyzy właściwą dla pozostałych paliw opałowych, co oznacza, iż właściwa stawka akcyzy, z zależności od gęstości wyrobu w 15°C wynosi 64,00 PLN/1000 kg lub 232,00 PLN/1000 l. Wnioskodawca pragnie tu jeszcze raz zaznaczyć, iż zdaniem Spółki zastosowanie stawek akcyzy określonych w art. 89 ust 1 pkt 15 lit. a ustawy wymaga spełnienia warunków określonych w art. 89 ust. 5-15. Spółka zamierza sprzedawać produkt opisany w stanie faktycznym przy spełnieniu zasad wynikających z art. 89 ust 5-15 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego obejmującego również klasyfikację statystyczną wyrobu. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

W związku z powyższym w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w oparciu o symbol CN 2710 19 99 wskazany przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  • objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  • objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  • oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • objęte pozycją CN 3403;
  • objęte pozycją CN 3811;
  • objęte pozycją CN 3817;
  • oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  • pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 wymienionej ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych, czyli wyrobów energetycznych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne, w tym na paliwa opałowe, określono w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 10 wymienionej ustawy dla olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69 z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kg/m3, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi ? stawka wynosi 232,00 zł/1000 litrów, natomiast dla pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 60,00 zł/1000 kilogramów.

Jednocześnie zgodnie art. 89 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczegółowymi ? stawka akcyzy wynosi 232,00 zł/1000 litrów.

Natomiast dla pozostałych paliw opałowych, w myśl przepisu art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy, w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kg/m3 stosuje się stawkę w wysokości 232,00 zł/1000 litrów, natomiast w przypadku, gdy gęstość jest równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 60,00 zł/1000 kilogramów.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie wynika, że przedstawione we wniosku wyroby są olejami ciężkimi zaklasyfikowanymi do kodu CN 2710 19 99, które Wnioskodawca przeznaczona do celów opałowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).?

Dział 27 Wspólnej Taryfy Celnej (WTC) obejmuje m.in. oleje ciężkie. Zgodnie z WTC do olejów ciężkich zaliczane są:

  • oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 31 do 2710 19 49,
  • oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do CN 2710 19 69, oraz
  • oleje smarowe; pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99.

Natomiast do olejów smarowych; pozostałych olejów zaklasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 zaliczone zostały pozostałe oleje smarowe oraz pozostałe oleje. Zatem oleje ciężkie o kodzie CN 2710 19 99 mogą być, zgodnie z Nomenklaturą Scaloną (CN), tylko pozostałymi olejami smarowymi albo pozostałymi olejami.

Tym samym zgodnie z Nomenklaturą Scalona CN stosowaną dla celów podatku akcyzowego wyrób o kodzie CN 2710 19 99 nie może być olejem opałowym (w rozumieniu Nomenklatury Scalonej CN). To, że Wnioskodawca przedmiotowy wyrób o kodzie CN 2710 19 99 określił jako olej opałowy ciężki C3, nie zmienia faktu, iż w Nomenklaturze Scalonej (CN) ? stosowanej do celów poboru akcyzy - jest on wyrobem zaliczonym do pozostałych olejów smarowych; pozostałych olejów.

Zgodnie natomiast z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2010r.) dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 określono stawkę akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż niezasadne jest stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, że ?oleje smarowe? to nazwa rodzajowa, która nie została zdefiniowana w ustawie, gdyż takie zdefiniowanie zostało precyzyjnie określone poprzez Nomenklaturę Scaloną (CN) stosowaną dla potrzeb podatku akcyzowego. Do zaliczenia wyrobu do pozostałych olejów smarowych; pozostałych olejów objętych kodem CN 2710 19 99 nie decyduje zatem jego przeznaczenie lecz klasyfikacja dokonana na podstawie Nomenklatury Scalonej. Przeznaczenie przedmiotowego wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99 do celów opałowych nie powoduje, że jest to wyrób inny niż pozostały olej smarowy; pozostały olej dla którego stawka akcyzy została jednoznacznie przyporządkowana.

W art. 89 ust. 1 ww. ustawy zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Stawki określone w tym przepisie, w stosunku do niektórych wyrobów energetycznych odwołują się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) (art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ww. ustawy), inne zaś do definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych (art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 cyt. ustawy) określonych, odpowiednio w ust. 2 lub ust. 3 art. 86 ustawy o podatku akcyzowym.

Powyższe oznacza, że wyroby wymienione w art. 89 ust. 1-13 ustawy dla których zostały przyporządkowane odpowiednie kody CN są opodatkowane według stawek określonych dla tych wyrobów. Natomiast pozostałe wyroby, oferowane na sprzedaż lub używane do celów napędowych lub opałowych, których opodatkowanie akcyzą nie odnosi się do kodów CN wymienionych w ustawie w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, są opodatkowane w zależności od przeznaczenia, zgodnie ze stawkami określonymi w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy.

Należy wyraźnie podkreślić, iż to że przedmiotowy wyrób będzie przeznaczony do celów opałowych, czyli będzie paliwem opałowym, zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, nie powoduje, że zastosowanie dla niego znajdzie stawka podatku określona jak dla pozostałych paliw opałowych. Stawka akcyzy dla tego wyrobu została bowiem, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, przyporządkowana bezpośrednio do jego kodu CN, ustalonego na podstawie Nomenklatury Scalonej. W takim przypadku przeznaczenie tego wyrobu nie ma wpływu na zastosowanie stawki akcyzy.

Stosownie do powyższego stawka akcyzy określona w art. 89 ust. 1 pkt 11 ma zastosowanie, bez względu na przeznaczenie, do wszystkich wyrobów o kodach CN 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem jedynie wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99. Tym samym ma ona zastosowanie do wszystkich wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 (z wyłączeniem wyraźnie wskazanych smarów plastycznych) nawet jeżeli te wyroby są przeznaczone na cele opałowe.

Natomiast stawka akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a dotyczy pozostałych wyrobów energetycznych przeznaczonych do celów opałowych, które nie zostały wymienione według kodów CN Nomenklatury Scalonej precyzyjnie wskazanych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.

Zatem właśnie z literalnego brzmienia przepisu art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy (wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy) jednoznacznie wynika, iż zastosowanie stawki akcyzy w wysokości 1180 zł/1000 l nie jest uzależnione od przeznaczenia wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99. Takie rozróżnienie zostało np. wprowadzone przez ustawodawcę w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym, oczywiście przy spełnieniu odpowiednich warunków, olej napędowy o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 przeznaczony do celów opałowych został opodatkowany znacznie niższą stawką podatku akcyzowego. Gdyby zatem zamiarem ustawodawcy było opodatkowanie wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 różnymi stawkami w zależności od ich przeznaczenia takie wskazanie zostałoby, w przepisach dotyczących opodatkowania wyrobów energetycznych, wyraźnie umieszczone.

Ponadto w art. 89 ust. 1 pkt 11 dla wyrobów energetycznych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, dla których ustalono odpowiednią stawkę podatku akcyzowego nie przyporządkowano symbolu ex oznaczającego, że przyporządkowana stawka podatku akcyzowego dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Zgodnie z powyższym art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy jasno i wyraźnie wskazuje przedmiot i zakres opodatkowania podatkiem akcyzowym. Nie ulega wątpliwości, iż dotyczy on wszystkich wyrobów przyporządkowanych do kodu CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, przy czym przeznaczenie tego wyrobu nie ma znaczenia. Tak więc prawidłową stawką podatku akcyzowego dla wyrobu energetycznego o kodzie CN 2710 19 99 nawet jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych jest stawka w wysokości 1180 zł/1000 l.

Nieuprawnione jest również stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku przeznaczenia oleju, zaklasyfikowanego zgodnie z Nomenklaturą Scaloną do kodu CN 2710 19 99, do celów opałowych następuje wyłączenie tego wyrobu z zakresu opodatkowania podatkiem akcyzowym określonym w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy i zaklasyfikowanie go na gruncie podatku akcyzowego do pozostałych olejów opałowych o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ustawy. Art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy obejmuje wszystkie wyroby o kodzie CN 2710 19 99 czyli pozostałe oleje smarowe oraz pozostałe oleje. Nie ma znaczenia przy tym przeznaczenie tego wyrobu. W każdym bowiem przypadku podlegają one opodatkowaniu stawką akcyzy określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy. Natomiast przeznaczenie ich przez Wnioskodawcę do celów opałowych nie zmienia faktu, iż są one dalej wyrobami klasyfikowanymi do kodu CN 2710 19 99, dla których została przyporządkowana odpowiednia stawka akcyzy bez względu na przeznaczenie.

Jednocześnie należy wskazać, iż na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowe (Dz.U. Nr 159, poz. 1070) oleje smarowe o kodzie CN 2710 19 99 podlegają zwolnieniu z akcyzy ze względu na przeznaczenie. Jednakże z uwagi, iż Wnioskodawca przeznacza te wyroby do celów opałowych cyt. zwolnienie w przedmiotowym przypadku nie ma zastosowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż wyroby klasyfikowane wg Nomenklatury Scalone do kodu CN 2710 19 99 wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku ich przeznaczenia do celów opałowych, opodatkowane powinny być stawką podatku na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ww. ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika