Opodatkowanie umorzonych na podstawie prawomocnych dezycji Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (...)

Opodatkowanie umorzonych na podstawie prawomocnych dezycji Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie nienależnie pobranych świadczeń pielęgnacyjnych i zaliczek alimentacyjnych. Obowiązek wystawienia formularza PIT-8C przez Wnioskodawcę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007 r. (data wpływu 26 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z innych źródeł ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z innych źródeł.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

Pani M. M. decyzją z dnia 11 czerwca 2004 r. nr MOPR-II-X nabyła prawo do zasiłku pielęgnacyjnego od 1 maja 2004 r. na stałe w wysokości 144 zł. miesięcznie. Od dnia 1 września 2006 r. kwota zasiłku wzrosła do 153 zł miesięcznie. W 2007 r. wyszło na jaw, że strona w tym samym czasie posiadała prawo do dodatku pielęgnacyjnego z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, co wyłącza możliwość pobierania zasiłku pielęgnacyjnego. Decyzją z dnia 20 czerwca 2007 r. uchylono w całości decyzję o przyznaniu stronie zasiłku pielęgnacyjnego, a następnie decyzją z dnia 4 września 2007 r. zobowiązano stronę do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń w łącznej wysokości 5256 zł. wraz z ustawowymi odsetkami. W dniu 14 września 2007 r. strona zwróciła się z wnioskiem o umorzenie w całości kwoty nienależnie pobranych świadczeń wraz z odsetkami. Prawomocną decyzją z dnia 28 września 2007 r. Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie umorzył w całości kwotę nienależnie pobranych świadczeń wraz z ustawowymi odsetkami z powodu szczególnie trudnej sytuacji materialnej i zdrowotnej rodziny strony.

Decyzją z dnia 28 września 2005 r. Pani B. N. nabyła z dniem 1 września 2005 r. ? 31 sierpnia 2006 r. prawo do zaliczki alimentacyjnej na syna w wysokości 240 zł miesięcznie. Kolejną decyzją z dnia 18 czerwca 2007 r. Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie przyznał stronie prawo do ww. zaliczki na dalszy okres (1 listopada 2006 r. ? 31 maja 2007 r.) w wysokości 170 zł miesięcznie. Wnioskiem z dnia 19 czerwca 2007 r. Pan A. N. zwrócił się z wnioskiem o umorzenie należności z tytułu wypłaconej B. N. zaliczki alimentacyjnej. Po przeprowadzeniu postępowania dowodowego w sprawie, organ I instancji, uwzględniając szczególnie trudną sytuację Wnioskodawcy, decyzją z dnia 10 sierpnia 2007 r. umorzył Panu A. N. należności z tytułu wypłaconej zaliczki alimentacyjnej powiększone o 5% w łącznej wysokości 3436,27 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy kwoty umorzonych nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych wraz z odsetkami stanowią przychód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy kwoty umorzonych dłużnikom alimentacyjnym należności z tytułu wypłaconych zaliczek alimentacyjnych stanowią przychód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty umorzonych, nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych wraz z ustawowymi odsetkami oraz umorzone należności dłużnika alimentacyjnego z tytułu zaliczek alimentacyjnych są innymi przychodami, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwoty te nie zostały wymienione w art. 21 tej ustawy jako kwoty wolne od podatku dochodowego.

Katalog przychodów wymienionych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest katalogiem otwartym, o czym świadczy zwrot ?w szczególności?. W związku z powyższym uznać należy, że kwoty umorzonych, nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych wraz z ustawowymi odsetkami oraz kwoty umorzonych należności dłużników alimentacyjnych z tytułu wypłaconych zaliczek są przychodami z innych źródeł podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż ich umorzenie powoduje po stronie dłużników wystąpienie określonych korzyści.

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie powinien wystawić tym osobom PIT-8C informujący o przychodzie z tytułu umorzenia powyższych kwot.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. organ wskazuje, iż stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w następujących przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176, ze zm.):

  • art. 9 ust. 1,
  • art. 10 ust. 1 pkt 9,
  • art. 20 ust. 1,
  • art. 42a.


Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionych stanach faktycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika