1) Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych wpływy z tytułu odszkodowań (...)

1) Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych wpływy z tytułu odszkodowań otrzymywanych od firmy ubezpieczeniowej za zaistniałe szkody w budynkach mieszkalnych (uszkodzone dachy, zalania)?
2) Czy ww. wpływy mogą być zaliczone jako przychody funduszu remontowego Spółdzielni, czy jednak są to pozostałe przychody operacyjne?
3) Czy Spółdzielnia postąpiła prawidłowo w wyżej opisanej sprawie?
4) A jeżeli nie, w jaki sposób skorygować rozliczenie z Urzędem Skarbowym?
5) Czy wystąpić o zwrot podatku?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 06 grudnia 2007 r. (data wpływu 17 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków finansowych uzyskanych z tytułu odszkodowania od zakładu ubezpieczeń ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony w dniu 14.01.2008 r. (data wpływu) o kserokopię odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków finansowych uzyskanych z tytułu odszkodowania od zakładu ubezpieczeń.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia do końca 2006 roku odszkodowanie otrzymane od firmy ubezpieczeniowej za zaistniałe szkody w budynkach mieszkalnych zaliczała do przychodów funduszu remontowego Spółdzielni i przeznaczała je na pokrycie kosztów usunięcia szkód.

Po dniu wejścia w życie znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, biegli księgowi na prowadzonych szkoleniach różnie interpretowali przypisy i doradzali by wpływy z tytułu odszkodowań zaliczać do pozostałych przychodów operacyjnych, które podlegają opodatkowaniu.

Wnioskodawca spotkał się z interpretacją Urzędu Skarbowego w S. dotyczącą możliwości zaliczenia wpływów z tytułu odszkodowań do przychodów funduszu remontowego, pod warunkiem, że środki te zostaną w całości przeznaczone na pokrycie powstałych szkód.

Spółdzielnia jest na etapie opracowywania zmian regulaminów finansowego i funduszu remontowego, stąd konieczność niniejszego wystąpienia o interpretację.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych wpływy z tytułu odszkodowań otrzymywanych od firmy ubezpieczeniowej za zaistniałe szkody w budynkach mieszkalnych (uszkodzone dachy, zalania)...
  2. Czy ww. wpływy mogą być zaliczone jako przychody funduszu remontowego Spółdzielni, czy jednak są to pozostałe przychody operacyjne...
  3. Czy Spółdzielnia postąpiła prawidłowo w wyżej opisanej sprawie...
  4. A jeżeli nie, w jaki sposób skorygować rozliczenie z Urzędem Skarbowym...
  5. Czy wystąpić o zwrot podatku...


Przedstawiając własne stanowisko, Spółdzielnia stwierdziła, iż otrzymane odszkodowanie od firmy ubezpieczeniowej zaliczyła do pozostałych przychodów operacyjnych, a następnie od tego przychodu naliczyła i odprowadziła 19% podatku dochodowego od osób prawnych w formie zaliczki kwartalnej za II kwartał br. Natomiast kosztami usunięcia szkód obciążyła koszty usług materialnych w zakresie kosztów eksploatacji zasobów mieszkaniowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Od 01.01.2007 r. zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści powyższego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki łącznie, tj.:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.


Przez zasoby mieszkaniowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy należy rozumieć:

  • budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  • pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolno stojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno ? remontowe,
  • urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki, jak: zbiorniki ? doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Wyliczone wyżej obiekty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych mieszkańców oraz mają istotne znaczenie dla sprawnego funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowej. Zatem związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będą natomiast dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a także dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Wobec powyższego, uznać należy, że wolne od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie, z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, są dochody Spółdzielni uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, na którą składają się dochody uzyskane przez Spółdzielnię z tytułu odszkodowania za zaistniałe szkody w budynkach mieszkalnych, w tej części w jakiej zostaną przeznaczone przez Spółdzielnię na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Odnosząc się natomiast do pytania 2 stwierdzić należy, że regulacje prawne zawarte w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), nie stanowią prawa podatkowego.

Zgodnie bowiem z treścią art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie natomiast do postanowień art. 3 pkt 2 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego ? rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Ustosunkowując się natomiast do pytania dot. w jaki sposób skorygować rozliczenie z Urzędem Skarbowym, stwierdzić należy, że w przypadku, gdy zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie złożono jeszcze zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy, to należy uwzględnić dochód z powyższego tytułu wykazując go jako dochód zwolniony.

Różnica pomiędzy podatkiem należnym a sumą należnych zaliczek za rok podatkowy, winna skorygować nieprawidłowości wynikające z odprowadzenia zaliczki w zawyżonej wysokości.

Jeżeli Spółdzielnia złożyła już zeznanie za rok podatkowy, to powinna złożyć jego korektę do 31.03.2008 r., uwzględniającą zakres przedmiotowej odpowiedzi wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 Ordynacji podatkowej).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika