Podatek od towarów i usług w zakresie udokumentowania udzielenia premii pieniężnych oraz prawa do (...)

Podatek od towarów i usług w zakresie udokumentowania udzielenia premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania udzielenia premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania udzielenia premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 lutego 2012 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jako producent płyt i wyrobów drewnopochodnych, dostarcza towary nabywcom krajowym i zagranicznym. W ramach prowadzonej działalności Spółka prowadzi różne działania mające na celu zwiększenie sprzedaży. Warunkiem długotrwałej i dobrze układającej się współpracy z odbiorcami towarów jest w obecnych warunkach gospodarczych stosowanie systemu przyznawania tym podmiotom premii pieniężnych. Spółka zdecydowała się m. in. na wprowadzenie systemu wynagradzania kontrahentów (dystrybutorów, sieci handlowych) poprzez system tzw. premii pieniężnych w ramach, którego wyróżnia roczne premie pieniężne oraz premie pieniężne transakcyjne (bonusy, rabaty).

Roczna premia pieniężna.

Wypłacana roczna premia pieniężna ma charakter motywacyjny, a jej wielkość może zostać określona różnymi metodami (np. procentowo, czy też kwotowo, itp.). Umowy zawarte przez Spółkę z kontrahentami przewidują różne rodzaje rocznych premii pieniężnych, w tym m. in.:

  • premia za brak zaległości w płatnościach Kupującego na rzecz Spółki,
  • premia za terminową zapłatę zobowiązań wobec Spółki,
  • premia za dokonywanie systematycznych zakupów z góry określonych minimalnych ilościach miesięcznych,
  • premia za przekroczenie zakupów ponad umówioną wielkość, liczoną od wartości obrotów wynikających z faktur wystawionych przez Spółkę w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego.

Premie te związane są z ogółem dostaw realizowanych na rzecz danego klienta w okresie rocznym. Roczna premia pieniężna płatna jest zaliczkowo, kwartalnie, a rozliczana jest po zakończeniu roku kalendarzowego na podstawie rzeczywiście osiągniętych wyników.

W przypadku spełnienia przez kontrahenta przesłanek uprawniających do otrzymania rocznej premii pieniężnej, Spółka wypłaca kontrahentowi premię pieniężną, która dokumentowana jest za pomocą faktury VAT lub noty księgowej wystawionej przez kontrahenta. Wypłacona roczna premia pieniężna stanowi koszt uzyskania przychodu.

Prawidłowość traktowania otrzymanych premii rocznych jako usług świadczonych na rzecz Spółki, opodatkowanych podatkiem VAT oraz dokumentowania ich przez nabywców fakturami VAT wystawionymi na rzecz Spółki, została potwierdzona uzyskaną przez Spółkę interpretacją indywidualną Ministra Finansów z dnia 15 maja 2008 r.

Kwota podatku naliczonego wynikająca z faktury otrzymanej od kontrahenta, dokumentującej świadczenie przez niego na rzecz Spółki usług opodatkowanych VAT i bezsprzecznie dotyczących opodatkowanej VAT sprzedaży Spółki, podlega odliczeniu od podatku należnego Spółki.

W uzupełnieniu z dnia 8 lutego 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Przyznanie premii pieniężnej oraz premii pieniężnej transakcyjnej jest rodzajem wynagrodzenia za świadczenie usług o charakterze marketingowym (oznaczenie PKWiU 73.11.12) oraz zobowiązaniem do dokonywania zakupów pełnego asortymentu towarów Spółki.
    W zakresie działań marketingowych, kontrahent jest zobowiązany do prowadzenia wspólnej działalności reklamowo-promocyjnej w zakresie działań wizualizacyjnych i sprzedażowych, realizacji inicjatyw Spółki w tym zakresie, jak i tworzenia oraz aktualizacji ekspozycji produktów Spółki, łącznie z obowiązkiem posiadania w stałej dostępności materiałów reklamowych Spółki w tym wzorników i katalogów oraz stałej i systematycznej aktualizacji własnej strony internetowej, prezentującej pełną ofertę asortymentową Spółki.
    Umowa pomiędzy Spółką a kontrahentem określa zadeklarowany poziom zakupu poszczególnych produktów, które kontrahent zobowiązany jest udostępniać do sprzedaży we wszystkich posiadanych punktach sprzedaży. Kontrahent zobligowany jest do aktywnego uczestnictwa w akcjach wyprzedażowych prowadzonych przez Spółkę. W umowie został zawarty zapis lojalnościowy dotyczący niepodpisywania umów handlowych z firmami konkurencyjnymi, niemniej zgodnie z warunkami umowy, kontrahent może uzupełnić asortyment sprzedażowy o produkty firm konkurencyjnych, udzielając Spółce deklaratywnie informację o rodzaju i wielkości asortymentu.
    Kontrahent zobligowany jest do prowadzenia wspólnej polityki wraz ze Spółką w zakresie sprzedaży, jawności warunków handlowych stosowanych wobec swoich klientów, współpracy w zakresie utrzymania i rozwoju rynku oraz informowania o działaniach mających na celu pozyskanie nowych odbiorców, konsultacji planów rozwojowych dotyczących otwierania nowych punktów handlowych.
  2. Podstawą naliczenia przyznanych premii jest zarówno ocena kontrahenta, jak i ilość zakupionego towaru. Wysokość premii pieniężnej możliwej do uzyskania przez kontrahenta jest indywidualnie określona w zawartych umowach. Kontrahent otrzymuje w zależności od jakości kooperacji ze Spółką oraz poziomu ilości zakupionych towarów wynagrodzenie. Umowy zawierają ściśle określone warunki jakie należy spełnić aby otrzymać premie.
  3. Przyznanie ww. premii pieniężnej uzależnione jest od pisemnej oceny współpracy z kontrahentem w zakresie m. in.:
    • zakupu ilości według odpowiedniego progu,
    • braku przeterminowanych należności,
    • spełnienia zobowiązań marketingowych na rzecz Spółki,
    • udziału w promocji nowości,
    • czynnego uczestnictwa w akcjach wyprzedażowych.
  4. Warunki umowy nie wydzielają odpłatności za wykonywane na rzecz Spółki działania mające na celu intensyfikacje sprzedaży. Niemniej warunki umowy nakładają na kontrahenta prowadzenie bieżące działań marketingowych, o których wspomniano w odpowiedzi na pytanie 1.
    Dodatkowo Spółka wspiera swoich kontrahentów uczestnicząc w kosztach poniesionych na rzecz zakupu ekspozycji informacji dotyczących oferty sprzedaży, np. banery, szyldy, bilbordy, reklama na pojazdach, itp.
  5. W przypadku nieprzestrzegania przez kontrahenta warunków umowy, kontrahent traci prawo do premii niezależnie od pisemnej oceny współpracy oraz ilości zakupionego towaru.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy udzielenie rocznej premii pieniężnej powinno być udokumentowane fakturą VAT czy też notą księgową?
  2. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów (dealerów), dokumentujących udzieloną tym podmiotom roczną premię pieniężną?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie zaś z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Pojęcie świadczenie usług obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności, ale również pewne zachowania.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, wypłacana na rzecz kontrahentów roczna premia pieniężna, zgodnie z zawartymi umowami, związana jest z określonym zachowaniem kontrahenta i mieści się w definicji świadczenia usługi (zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT) i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego Spółka stoi na stanowisku, że roczna premia pieniężna jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, powinna być udokumentowana fakturą VAT wystawianą przez podmiot otrzymujący taką premię.

Prawidłowość stanowiska Spółki, w zakresie dokumentowania wypłacanych rocznych premii pieniężnych za pomocą faktur VAT, wystawianych przez kontrahentów została potwierdzona stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, zgodnie z którym w sytuacjach, w których podatnicy kształtują swoje wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania terminowych płatności za zrealizowanie dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Słuszność przyjętych zasad znalazła potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów wyrażonej w piśmie z dnia 15 maja 2008 r.

Ad. 2.

Aktualnie Minister Finansów wydaje sprzeczne interpretacje wskazując bądź, że roczne premie pieniężne są kwalifikowane jako usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (m. in. interpretacja indywidualna uzyskana przez Spółkę), bądź, że sam fakt określenia w umowie sprzedaży warunków, od których uzależniona będzie wypłata tych premii, nie daje podstaw do przyjęcia, iż pomiędzy stronami istnieje stosunek zobowiązaniowy, który należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem (interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2011 r., nr ILPP2/443-754/09-11-S/AD).

Ponadto, coraz częściej w licznych interpretacjach wskazuje się, że udzielenie rocznej premii ma charakter wynagrodzenia za dobrą współprace, tym samym istnieje oczywista niemożność powiązania premii z konkretną sprzedażą towarów, gdyż celem rocznej premii nie jest obniżenie ceny sprzedawanego towaru, a jedynie przyznanie gratyfikacji za obopólnie korzystną współprace handlową. Innymi słowy premia nie polega na przysporzeniu po stronie kontrahentów lub klientów kontrahenta wskutek redukcji zobowiązań z tytułu umowy kupna-sprzedaży (obniżenia ceny sprzedaży).

Wskazuje się przy tym, że roczne premie za dokonanie nabycia określonej ilości, czy wartości towaru lub też osiągnięcie określonego poziomu obrotów nie są wynagrodzeniem za świadczenie usługi, a wypłacenie takiej premii nie kreuje odrębnej od dostawy towaru czynności objętej podatkiem od towarów i usług. Nie może bowiem wystąpić taka sytuacja faktyczna, która stanowiłaby jednocześnie dostawę towaru i świadczenie usług. Sytuacja taka jest niedopuszczalna w świetle regulacji zawartej w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z dyspozycją art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Przepis ten jednoznacznie stanowi, iż usługą jest świadczenie niebędące dostawą towaru. Nie może zatem wystąpić sytuacja faktyczna, w rozumieniu tego unormowania, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi. Przepis ten wyklucza takie rozwiązanie (tak np. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia: 6 lutego 2007 r., I FSK 94/06, ONSAiWSA 2007, nr 6 poz. 153; 10 czerwca 2008 r., I FSK 707/07, Monitor Podatkowy 2008, nr 11, s. 31; 5 grudnia 2008 r., I FSK 1527/07; 23 września 2008 r., I FSK 988/08; 26 lutego 2009 r., I FSK 1067/08).

Przyjęcie stanowiska wynikającego z przywołanych powyżej interpretacji i wyroków prowadzi do wniosku, iż Spółka znalazła się w sytuacji, gdzie ta sama transakcja (tj. wypłata rocznej premii pieniężnej), jest traktowana ? w zależności od uzyskanej przez kontrahenta interpretacji ? jako podlegająca lub niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT oraz udokumentowana odpowiednio fakturą VAT lub notą księgową.

Jak już wskazano w niniejszym wniosku, Spółka stoi na stanowisku, iż otrzymywane przez kontrahentów roczne premie pieniężne powinny być traktowane jako świadczenie usług przez kontrahentów Spółki oraz dokumentowane wystawianymi przez nich fakturami VAT. Prawidłowość tego stanowiska została potwierdzona w interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów na wniosek Spółki. Usługi te są bezpośrednio związane z realizowaną przez Spółkę sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W świetle powyższego, Spółka jest zdania, iż na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów Spółki i dokumentujących otrzymanie przez nich rocznej premii pieniężnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.) wskazuje, że ?świadczenie usług? oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja ?świadczenia usług? ma charakter dopełniający definicję ?dostawy towarów?. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zapis art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Z powyższego wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą lub świadczeniem i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.


W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności prowadzi różne działania mające na celu zwiększenie sprzedaży. Warunkiem długotrwałej i dobrze układającej się współpracy z odbiorcami towarów jest w obecnych warunkach gospodarczych stosowanie systemu przyznawania tym podmiotom premii pieniężnych.

Wypłacana roczna premia pieniężna ma charakter motywacyjny, a jej wielkość może zostać określona różnymi metodami (np. procentowo, czy też kwotowo, itp.). Umowy zawarte przez Spółkę z kontrahentami przewidują różne rodzaje rocznych premii pieniężnych, w tym m. in.:

  • premia za brak zaległości w płatnościach Kupującego na rzecz Spółki,
  • premia za terminową zapłatę zobowiązań wobec Spółki,
  • premia za dokonywanie systematycznych zakupów z góry określonych minimalnych ilościach miesięcznych,
  • premia za przekroczenie zakupów ponad umówioną wielkość, liczoną od wartości obrotów wynikających z faktur wystawionych przez Spółkę w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego,
  • premia za spełnienie zobowiązań marketingowych na rzecz Spółki,
  • premia za udział w promocji nowości,
  • premia za czynne uczestnictwo w akcjach wyprzedażowych.

Premie te związane są z ogółem dostaw realizowanych na rzecz danego klienta w okresie rocznym. Roczna premia pieniężna płatna jest zaliczkowo, kwartalnie, a rozliczana jest po zakończeniu roku kalendarzowego na podstawie rzeczywiście osiągniętych wyników. Ponadto, przyznanie premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za świadczenie usług o charakterze marketingowym (oznaczenie PKWiU 73.11.12) oraz zobowiązaniem do dokonywania zakupów pełnego asortymentu towarów Spółki.

W zakresie działań marketingowych, kontrahent jest zobowiązany do prowadzenia wspólnej działalności reklamowo-promocyjnej w zakresie działań wizualizacyjnych i sprzedażowych, realizacji inicjatyw Spółki w tym zakresie, jak i tworzenia oraz aktualizacji ekspozycji produktów Spółki, łącznie z obowiązkiem posiadania w stałej dostępności materiałów reklamowych Spółki, w tym wzorników i katalogów oraz stałej i systematycznej aktualizacji własnej strony internetowej, prezentującej pełną ofertę asortymentową Spółki.

Umowa pomiędzy Spółką a kontrahentem określa zadeklarowany poziom zakupu poszczególnych produktów, które kontrahent zobowiązany jest udostępniać do sprzedaży we wszystkich posiadanych punktach sprzedaży. Kontrahent zobligowany jest do aktywnego uczestnictwa w akcjach wyprzedażowych prowadzonych przez Spółkę.

Kontrahent zobligowany jest do prowadzenia wspólnej polityki wraz ze Spółką w zakresie sprzedaży, jawności warunków handlowych stosowanych wobec swoich klientów, współpracy w zakresie utrzymania i rozwoju rynku oraz informowania o działaniach mających na celu pozyskanie nowych odbiorców, konsultacji planów rozwojowych dotyczących otwierania nowych punktów handlowych.

Podstawą naliczenia przyznanych premii jest zarówno ocena kontrahenta, jak i ilość zakupionego towaru. Wysokość premii pieniężnej możliwej do uzyskania przez kontrahenta jest indywidualnie określona w zawartych umowach. Kontrahent otrzymuje w zależności od jakości kooperacji ze Spółką oraz poziomu ilości zakupionych towarów wynagrodzenie. Umowy zawierają ściśle określone warunki jakie należy spełnić aby otrzymać premie.

Warunki umowy nie wydzielają odpłatności za wykonywane na rzecz Spółki działania mające na celu intensyfikacje sprzedaży. Niemniej warunki umowy nakładają na kontrahenta prowadzenie bieżące działań marketingowych.

Dodatkowo Spółka wspiera swoich kontrahentów uczestnicząc w kosztach poniesionych na rzecz zakupu ekspozycji informacji dotyczących oferty sprzedaży, np. banery, szyldy, bilbordy, reklama na pojazdach, itp.

W przypadku nieprzestrzegania przez kontrahenta warunków umowy, kontrahent traci prawo do premii niezależnie od pisemnej oceny współpracy oraz ilości zakupionego towaru.

Zaznacza się, iż podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Mając powyższe na uwadze, w analizowanej sytuacji, oprócz zobowiązania się kontrahentów do dokonywania zakupów towarów o określonej ilości w okresie rocznym w firmie Wnioskodawcy, podejmują oni również ? na podstawie zawartych z Wnioskodawcą umów handlowych ? czynności mające na celu intensyfikacje poziomu sprzedaży poprzez prowadzenie działań marketingowych. Kontrahent zobowiązany jest bowiem do prowadzenia wspólnej działalności reklamowo-promocyjnej w zakresie działań wizualizacyjnych i sprzedażowych, realizacji inicjatyw Spółki w tym zakresie, jak i tworzenia oraz aktualizacji ekspozycji produktów Spółki, łącznie z obowiązkiem posiadania w stałej dostępności materiałów reklamowych Spółki, w tym wzorników i katalogów oraz stałej i systematycznej aktualizacji własnej strony internetowej, prezentującej pełną ofertę asortymentową Spółki. Kupujący zobowiązany jest również do prowadzenia wspólnej polityki wraz ze Spółką w zakresie sprzedaży, jawności warunków handlowych stosowanych wobec swoich klientów, współpracy w zakresie utrzymania i rozwoju rynku oraz informowania o działaniach mających na celu pozyskanie nowych odbiorców, konsultacji planów rozwojowych dotyczących otwierania nowych punktów handlowych.

Zatem otrzymana przez kontrahenta premia pieniężna stanowi rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków.

W przedmiotowej sprawie istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność w formie premii pieniężnej jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

Działania dodatkowe podejmowane przez kontrahenta należy uznać w tym przypadku jako świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego (Wnioskodawcy). Jako zapłatę za wykonane usługi dodatkowe kontrahent otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej.

W świetle powyższego zachowanie podmiotu (kontrahenta) otrzymującego wynagrodzenie (premię pieniężną), obejmujące ? oprócz dokonywania określonej ilości zakupów w firmie Wnioskodawcy ? wykonanie czynności dodatkowych w postaci działań marketingowych oraz poprzez zobowiązanie się do dokonywania zakupów pełnego asortymentu towarów Spółki, zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów Wnioskodawcy, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (?).

Przez sprzedaż ? na mocy art. 2 pkt 22 ustawy ? rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem w przypadku, gdy podmiot otrzymujący premie pieniężne będące wynagrodzeniem za świadczenie przez niego usług na rzecz wypłacającego premie pieniężne jest podatnikiem VAT, powinien je udokumentować ? zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy ? fakturą VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi ponadto prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących udzieloną roczną premię pieniężną.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona w ww. przepisie zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, np. art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W przedmiotowej sprawie wynagrodzenie jest wypłacane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie w postaci ww. premii pieniężnej.

W konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących udzieloną roczną premię pieniężną, w myśl zasady określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, jeżeli nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania udzielenia premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne. Natomiast, w kwestii dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne transakcyjne została wydana odrębna interpretacja z dnia 16 marca 2012 r., nr ILPP1/443-1560/11-5/AW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika