Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dzierżawy cmentarzy.

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dzierżawy cmentarzy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) uzupełniony pismem z dnia 14 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dzierżawy cmentarzy ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dzierżawy cmentarzy. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 września 2012 r. o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina x (dalej Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jest właścicielem cmentarzy komunalnych, które zostały wydzierżawione Zakładowi Gospodarki Komunalnej sp. z o. o. (dalej ZGK). Z tytułu świadczenia usługi dzierżawy Gmina wystawia na rzecz tego podmiotu faktury VAT, które ujmuje w rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina wykazuje w składanych deklaracjach VAT-7. ZGK zajmuje się administrowaniem cmentarzami oraz świadczeniem na swój rachunek i w swoim imieniu usług pogrzebowych polegających m. in. na udostępnianiu kaplicy cmentarnej, przedłużeniu udostępnienia miejsca grzebalnego na kolejne 20 lat, udostępnianiu miejsc grzebalnych, zezwalaniu na postawienie trwałego nagrobka lub przebudowę istniejącego, przeprowadzaniu ceremoniału pogrzebowego. Zgodnie z zawartą umową dzierżawy z tytułu świadczenia powyższych usług Spółka wystawia faktury VAT, które ujmuje w swoich rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu ich świadczenia Spółka wykazuje w składanych deklaracjach VAT-7.

Gmina ponosi wydatki na realizację inwestycji w zakresie przystosowania tzw. ?starego cmentarza? pod nowe miejsca pochówku na terenie Gminy. Teren ?starego cmentarza? nie jest obecnie objęty zakresem umowy dzierżawy zawartej z ZGK. Niemniej jednak, po zakończeniu przedmiotowej inwestycji, Gmina planuje również wydzierżawić teren tego cmentarza ZGK. Z tytułu świadczenia usługi dzierżawy Gmina będzie wystawiała na rzecz tego podmiotu faktury VAT, które byłyby ujmowane w rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT-7.

Po oddaniu tego cmentarza do użytkowania i jego wydzierżawieniu, na jego terenie ZGK będzie również świadczył usługi cmentarne, w tym m. in. udostępnianie miejsc na cmentarzu, przedłużanie użytkowania miejsc i rezerwacje miejsc, przygotowanie miejsc pochówku, korzystanie z kaplicy cmentarnej itp. Spółka z tytułu świadczenia powyższych usług będzie wystawiała faktury VAT, które będzie ujmować w swoich rejestrach sprzedaży Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu ich świadczenia, Spółka będzie wykazywać w składanych przez siebie deklaracjach VAT-7.

Ponoszone przez Gminę wydatki związane z przystosowaniem ?starego cmentarza? pod nowe miejsca pochowku są dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Ponadto, zgodnie z umową dzierżawy Gmina będzie zobowiązana do ponoszenia wydatków bieżących w zakresie utrzymania i remontów wydzierżawianych cmentarzy. Powyższe wydatki będą dokumentowane fakturami VAT z wykazywanymi na nich kwotami VAT naliczonego wystawianymi na Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi dzierżawy cmentarzy na rzecz ZGK podlegają/będą podlegały opodatkowaniu VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi dzierżawy cmentarzy na rzecz ZGK podlegają/będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Uzasadnienie stanowiska Gminy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność dzierżawy nie stanowi dostawy towaru, stanowi ona usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w roli podatnika VAT. Mając na uwadze, że umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, w opinii Gminy w ramach wykonywania przedmiotowej czynności działa ona w roli podatnika VAT.

Mając na uwadze, że Gmina świadczy obecnie, a w zakresie ?starego cmentarza? będzie świadczyć w przyszłości usługę dzierżawy za wynagrodzeniem i w tym zakresie działa/będzie działać w roli podatnika VAT, przedmiotowa transakcja podlega, a w odniesieniu do ?starego cmentarza? będzie podlegać opodatkowaniu VAT. W opinii Gminy, transakcja ta nie jest/nie będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dzierżawy cmentarzy w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym. Natomiast, kwestia dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących: wydatki poniesione na realizację inwestycji polegającej na przystosowaniu ?starego cmentarza? pod nowe miejsca pochówku oraz wydatki bieżące poniesione na utrzymanie i remonty cmentarzy będących przedmiotem dzierżawy w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 14 września 2012 r., nr ILPP1/443-554/12-4/AWa.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika