Dzierżawa nieruchomości gminy
Pytanie:
"Jaką podstawę prawną powinna przyjąć gmina, ogłaszając przetarg na wyłonienie dzierżawcy takich nieruchomości jak cmentarze komunalne, targowiska czy wysypiska śmieci? Czy powinna to być ustawa o gospodarce nieruchomościami czy ustawa prawo zamówień publicznych? Jedynym kryterium wyboru dzierżawcy jest wysokość prowizji, którą potrąca z pobranych opłat - odpowiednio do charakteru nieruchomości. "
Odpowiedź prawnika: Dzierżawa nieruchomości gminy
Oddanie w dzierżawę nieruchomości należącej do gminy następuje zasadniczo w drodze przetargu organizowanego na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Jednakże nie jest zupełnie jasne, czy w opisanym przypadku chodzi jedynie o oddanie określonego terenu w dzierżawę. Z treści pytania wynika, że dodatkowym elementem umowy jest zobowiązanie się biorącego w dzierżawę do świadczenia usług należących do zadań gminy. Świadczy o tym fakt, że dzierżawca z opłat, które należą się gminie za dzierżawę potrąca dla siebie prowizję. Stanowi to wynagrodzenie dla dzierżawcy za wykonywanie usług komunalnych w danej gminie. W związku z tym w opisanym przypadku powinien obowiązywać tryb zamówień publicznych. Elementami definicji zamówienia publicznego są bowiem:
-
przedmiot zamówienia (usługa, dostawa lub robota budowlana w rozumieniu ustawy),
-
opłacanie zamówienia przez zamawiającego, czyli przez podmiot obowiązany do stosowania ustawy przy udzielaniu zamówień.
Warunkiem objęcia danej umowy procedurą postępowania o zamówienie publiczne jest jej odpłatność. Do umów nieodpłatnych, choćby zawieranych między podmiotami obowiązanymi do stosowania procedury zamówień publicznych, nie stosuje się przepisów ustawy - prawo zamówień publicznych.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?