Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących: (...)

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących: wydatki poniesione na realizację inwestycji polegającej na przystosowaniu ?starego cmentarza? pod nowe miejsca pochówku oraz wydatki bieżące poniesione na utrzymanie i remonty cmentarzy będących przedmiotem dzierżawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.), uzupełniony pismem z dnia 14 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących: wydatki poniesione na realizację inwestycji polegającej na przystosowaniu ?starego cmentarza? pod nowe miejsca pochówku oraz wydatki bieżące poniesione na utrzymanie i remonty cmentarzy będących przedmiotem dzierżawy ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących: wydatki poniesione na realizację inwestycji polegającej na przystosowaniu ?starego cmentarza? pod nowe miejsca pochówku oraz wydatki bieżące poniesione na utrzymanie i remonty cmentarzy będących przedmiotem dzierżawy. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 września 2012 r. o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina x (dalej Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jest właścicielem cmentarzy komunalnych, które zostały wydzierżawione Zakładowi Gospodarki Komunalnej sp. z o. o. (dalej ZGK). Z tytułu świadczenia usługi dzierżawy Gmina wystawia na rzecz tego podmiotu faktury VAT, które ujmuje w rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina wykazuje w składanych deklaracjach VAT-7. ZGK zajmuje się administrowaniem cmentarzami oraz świadczeniem na swój rachunek i w swoim imieniu usług pogrzebowych polegających m. in. na udostępnianiu kaplicy cmentarnej, przedłużeniu udostępnienia miejsca grzebalnego na kolejne 20 lat, udostępnianiu miejsc grzebalnych, zezwalaniu na postawienie trwałego nagrobka lub przebudowę istniejącego, przeprowadzaniu ceremoniału pogrzebowego. Zgodnie z zawartą umową dzierżawy z tytułu świadczenia powyższych usług Spółka wystawia faktury VAT, które ujmuje w swoich rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu ich świadczenia Spółka wykazuje w składanych deklaracjach VAT-7.

Gmina ponosi wydatki na realizację inwestycji w zakresie przystosowania tzw. ?starego cmentarza? pod nowe miejsca pochówku na terenie Gminy. Teren ?starego cmentarza? nie jest obecnie objęty zakresem umowy dzierżawy zawartej z ZGK. Niemniej jednak, po zakończeniu przedmiotowej inwestycji, Gmina planuje również wydzierżawić teren tego cmentarza ZGK. Z tytułu świadczenia usługi dzierżawy Gmina będzie wystawiała na rzecz tego podmiotu faktury VAT, które byłyby ujmowane w rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT-7.

Po oddaniu tego cmentarza do użytkowania i jego wydzierżawieniu, na jego terenie ZGK będzie również świadczył usługi cmentarne, w tym m. in. udostępnianie miejsc na cmentarzu, przedłużanie użytkowania miejsc i rezerwacje miejsc, przygotowanie miejsc pochówku, korzystanie z kaplicy cmentarnej itp. Spółka z tytułu świadczenia powyższych usług będzie wystawiała faktury VAT, które będzie ujmować w swoich rejestrach sprzedaży Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu ich świadczenia, Spółka będzie wykazywać w składanych przez siebie deklaracjach VAT-7.

Ponoszone przez Gminę wydatki związane z przystosowaniem ?starego cmentarza? pod nowe miejsca pochowku są dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Ponadto, zgodnie z umową dzierżawy Gmina będzie zobowiązana do ponoszenia wydatków bieżących w zakresie utrzymania i remontów wydzierżawianych cmentarzy. Powyższe wydatki będą dokumentowane fakturami VAT z wykazywanymi na nich kwotami VAT naliczonego wystawianymi na Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji w zakresie przystosowania ?starego cmentarza? pod nowe miejsca pochówku w przypadku, gdy cmentarz ten zostanie wydzierżawiony na rzecz ZGK?
  2. Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki bieżące poniesione na utrzymanie i remonty cmentarzy będących przedmiotem dzierżawy?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji w zakresie przystosowania ?starego cmentarza? pod nowe miejsca pochówku w przypadku, gdy cmentarz ten zostanie wydzierżawiony na rzecz ZGK.

Ad. 2

Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki bieżące poniesione na utrzymanie i remonty cmentarzy będących przedmiotem dzierżawy.

Uzasadnienie stanowiska Gminy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

W świetle powyższego uznać należy, iż z tytułu dzierżawy cmentarza Gmina jest podatnikiem VAT, gdyż świadczenia wykonywane są, a w odniesieniu do ?starego cmentarza? - będą wykonywane na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej przez Gminę z ZGK. W konsekwencji uznać należy, iż Gmina dokonuje odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto, zdaniem Gminy, usługa ta nie korzysta i nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT. W konsekwencji, zdaniem Gminy, pierwszy z warunków, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest spełniony.

Drugim warunkiem niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jak wskazano powyżej, umowa dzierżawy stanowi umowę cywilnoprawną i w konsekwencji, Gmina działając w roli podatnika zobligowana będzie do odprowadzania podatku należnego z tego tytułu. Zdaniem Gminy, będzie istnieć zatem bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy wydatkami inwestycyjnymi ponoszonymi na przystosowanie ?starego cmentarza? pod nowe miejsca pochówku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Bowiem, gdyby Gmina nie ponosiła wydatków na tę inwestycję nie istniałby przedmiot dzierżawy i tym samym, Gmina nie miałaby w ogóle możliwości świadczenia podlegających opodatkowaniu VAT usług dzierżawy.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, należy uznać, iż w danym przypadku istnieje bezpośredni związek podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z przystosowaniem ?starego cmentarza? z wykorzystaniem go w przyszłości do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, również drugi ze wskazanych warunków odliczenia podatku jest spełniony.

Stanowisko takie zostało potwierdzone przykładowo przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, który w interpretacji z dnia 23 sierpnia 2011 r., sygn. IPTPP1/443-643/11-3/JM wskazał, iż ?w przedmiotowej sprawie w sytuacji, gdy nabywane, w ramach realizacji projektu ???, towary i usługi będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (czyli tych dotyczących umowy dzierżawy cmentarza zawartej z danym podmiotem), to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących te zakupy. Natomiast, gdy w deklaracji podatkowej sporządzonej za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Miasto będzie miało prawo do wystąpienia o zwrot różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy?.

Podobne stanowisko zajął:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, który w interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2011 r., sygn. ILPP1/443-172/11-2/AK wskazał, iż ?Jeżeli zatem uzyskany przez Gminę czynsz dzierżawny jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawcy - z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi - przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wytworzeniem przedmiotowego lodowiska. Reasumując, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową lodowiska, z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi - uzyskiwaniem obrotów z tytułu dzierżawy ? z uwzględnieniem ograniczeń wynikających w art. 88 ustawy?.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, stwierdzając w interpretacji indywidualnej z dnia 13 września 2011 r., sygn. IPTPP1/443-398/11-4/JM, iż ?stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, ponieważ Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z planowaną inwestycją w części dotyczącej wybudowanej infrastruktury w zakresie sieci szerokopasmowej światłowodów oraz sieci w technologii WiFi, która zostanie wydzierżawiona odpłatnie operatorowi świadczącemu usługi dostępu do sieci Internet?.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 19 czerwca 2009 r., sygn. IBPP4/443-562/09/KG, uznał, iż ?Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji jaką jest budowa kanalizacji gminnej, z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem przychodów z tytułu dzierżawy nieruchomości)?.

Ad. 2

Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Gminy w punkcie 2, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Jak wskazano powyżej, umowa dzierżawy stanowi umowę cywilnoprawną i w konsekwencji, Gmina działając w roli podatnika zobligowana będzie do odprowadzania podatku należnego z tego tytułu. Zdaniem Gminy, będzie istnieć zatem bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy wydatkami na remont oraz utrzymanie cmentarzy z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W szczególności w przypadku, gdyby cmentarze, ze względu na zły stan techniczny, nie nadawały się do prowadzenia działalności, podmiot zewnętrzny mógłby zrezygnować z jego dzierżawienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących: wydatki poniesione na realizację inwestycji polegającej na przystosowaniu ?starego cmentarza? pod nowe miejsca pochówku oraz wydatki bieżące poniesione na utrzymanie i remonty cmentarzy będących przedmiotem dzierżawy w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym. Natomiast, kwestia dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dzierżawy cmentarzy w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 14 września 2012 r., nr ILPP1/443-554/12-3/AWa.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika