Czy dla wymienionych powyżej elementów sprzętu komputerowego, tj. dla projektorów i tablic interaktywnych, (...)

Czy dla wymienionych powyżej elementów sprzętu komputerowego, tj. dla projektorów i tablic interaktywnych, można zastosować 0% stawkę podatku VAT, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu 9 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie podatku od towarów i usług dotyczącej projektorów i tablic interaktywnych. Art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie nie określa czy wyżej wymieniony sprzęt, może być objęty 0% stawką podatku VAT.

Zgodnie z ustawą o VAT (załącznik nr 8 w zw. z art. 83 ust. 1 pkt 26), preferencyjną stawką 0% objęte są następujące towary:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. drukarki,
  3. skanery,
  4. urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W związku z zaistniałą sytuacją Spółka zwróciła się do Urzędu Statystycznego w (...) z prośbą o zaklasyfikowanie projektorów i tablic interaktywnych zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) na podstawie załączonego poniżej opisu:

Projektor to urządzenie wyświetlające obraz za pomocą jednej z dwóch stosowanych technologii (panele LCD lub chip DLP), źródła światła (np. lampy wyładowczej, diod LED, kombinacji lasera i diod LED) oraz układu optycznego na ekranie projekcyjnym. Aby wykorzystać możliwości projektora należy podłączyć do niego źródło obrazu (np. komputer, odtwarzacz DVD, nośnik typu pendrive).

Tablica interaktywna to urządzenie wskazujące, które do swojego działania wymaga podłączenia do komputera oraz wyświetlania na powierzchni tablicy obrazu z projektora. Mówiąc skrótowo tablica interaktywna działa jak duży ekran dotykowy (moduł elektroniki przekazuje informacje o ?dotykanym? na tablicy punkcie na zasadzie osi X i Y do komputera, który poprzez projektor wyświetla na tablicy wskazany przez nas punkt w formie kursora).

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (...) poinformował, że zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU ww. sprzęt mieści się w grupowaniu:

Projektor ? PKWiU 26.40.34.0 (Monitory i projektory wideo, niezawierające urządzeń odbiorczych dla telewizji oraz niewykorzystywane głównie w systemach automatycznego przetwarzania danych).

Tablica interaktywna ? PKWiU 26.20.16.0 (Urządzenia wejścia lub wyjścia zawierające w tej samej obudowie urządzenia pamięci lub ich niezawierające).

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż jako osoba prawna w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się dystrybucją sprzętu prezentacyjnego i audiowizualnego, w tym projektorów i tablic interaktywnych. W najbliższym czasie Spółka zamierza skierować swoją ofertę wyżej wskazanych produktów bezpośrednio dla placówek oświatowych, w tym do szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół średnich, politechnik, centrów edukacji zawodowej. Nabycie sprzedawanych urządzeń ma na celu rozbudowę infrastruktury technicznej w placówkach oświatowych poprzez wspomaganie procesu szkoleniowo-dydaktycznego sprzętem multimedialnym.

Zdarzeniem przyszłym w przedmiotowej sprawie jest chęć odpłatnej dostawy projektorów i tablic interaktywnych dla wyżej wskazanych placówek oświatowych, a zatem Spółka będzie musiała spełnić warunek z art. 83 ust. 14-15 ustawy o VAT, tj. uzyskać potwierdzenie złożonego zamówienia przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową przed dokonaniem sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla wymienionych powyżej elementów sprzętu komputerowego, tj. dla projektorów i tablic interaktywnych, można zastosować 0% stawkę podatku VAT, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy: Spółka to wyspecjalizowany dystrybutor sprzętu prezentacyjnego, reprezentujący w Polsce znane, światowe marki. Odbiorcą końcowym oferowanego przez Spółkę sprzętu audiowizualngo (artykuły sprzedawane przez partnerów handlowych) są również szkoły. Obecnie ośrodki edukacji wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów, rodziców i nauczycieli dążą do rozbudowy infrastruktury informatycznej. Nowoczesne urządzenia w postaci projektora i tablicy interaktywnej stanowią doskonałe narzędzie pracy dydaktycznej, które mają na celu poszerzać wiedzę i umiejętności uczniów oraz nauczycieli, jednocześnie poprawiając jakość nauczania.

W związku z faktem, iż towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług należą do grupy głównej 26, a według decyzji Urzędu Statystycznego w (...), projektor i tablica interaktywna stanowią jej podgrupę (adekwatnie 26.40.34.0 oraz 26.20.16.0). Wnioskodawca ma podstawy sądzić, iż opisywany sprzęt również może być objęty preferencyjną stawką 0% (w myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?) ? art. 7 ust. 1 ustawy.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia w wielu wypadkach odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Jednakże prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT wyłącznie w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Na mocy zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

   - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

W myśl art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.


W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy wymieniono:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. drukarki,
  3. skanery,
  4. urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Stosownie do art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami ? w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami ? w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Według art. 83 ust. 15 ustawy, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Na mocy art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany jako osoba prawna w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się dystrybucją sprzętu prezentacyjnego i audiowizualnego, w tym projektorów i tablic interaktywnych. W najbliższym czasie Spółka zamierza skierować swoją ofertę wyżej wskazanych produktów bezpośrednio dla placówek oświatowych, w tym do szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół średnich, politechnik, centrów edukacji zawodowej. Nabycie sprzedawanych urządzeń ma na celu rozbudowę infrastruktury technicznej w placówkach oświatowych poprzez wspomaganie procesu szkoleniowo-dydaktycznego sprzętem multimedialnym.

Zdarzeniem przyszłym w przedmiotowej sprawie jest chęć odpłatnej dostawy projektorów i tablic interaktywnych dla wyżej wskazanych placówek oświatowych, a zatem Spółka będzie musiała spełnić warunek z art. 83 ust. 14-15 ustawy, tj. uzyskać potwierdzenie złożonego zamówienia przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową przed dokonaniem sprzedaży.

W związku z zaistniałą sytuacją Spółka zwróciła się do Urzędu Statystycznego w (...) z prośbą o zaklasyfikowanie projektorów i tablic interaktywnych zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) na podstawie załączonego poniżej opisu:

Projektor to urządzenie wyświetlające obraz za pomocą jednej z dwóch stosowanych technologii (panele LCD lub chip DLP), źródła światła (np. lampy wyładowczej, diod LED, kombinacji lasera i diod LED) oraz układu optycznego na ekranie projekcyjnym. Aby wykorzystać możliwości projektora należy podłączyć do niego źródło obrazu (np. komputer, odtwarzacz DVD, nośnik typu pendrive).

Tablica interaktywna to urządzenie wskazujące, które do swojego działania wymaga podłączenia do komputera oraz wyświetlania na powierzchni tablicy obrazu z projektora. Mówiąc skrótowo tablica interaktywna działa jak duży ekran dotykowy (moduł elektroniki przekazuje informacje o ?dotykanym? na tablicy punkcie na zasadzie osi X i Y do komputera, który poprzez projektor wyświetla na tablicy wskazany przez nas punkt w formie kursora).

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (...) poinformował, że zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU ww. sprzęt mieści się w grupowaniu:

Projektor ? PKWiU 26.40.34.0 (Monitory i projektory wideo, niezawierające urządzeń odbiorczych dla telewizji oraz niewykorzystywane głównie w systemach automatycznego przetwarzania danych).

Tablica interaktywna ? PKWiU 26.20.16.0 (Urządzenia wejścia lub wyjścia zawierające w tej samej obudowie urządzenia pamięci lub ich niezawierające).

Wnioskodawca uważa, iż opisywany sprzęt może być objęty preferencyjną stawką podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Z cytowanych powyżej przepisów prawa wynika, iż nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT.

Z treści załącznika nr 8 do ustawy wynika, że ustawodawca nie określił zakresu urządzeń opodatkowanych obniżoną stawką podatku w powiązaniu z konkretnymi grupowaniami statystycznymi lub posiadanymi funkcjami, lecz wymienił z nazwy konkretne urządzenia.

Jednocześnie w odniesieniu do wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy urządzeń komputerowych ustawodawca poza wskazaniem podmiotów, które mogą ten sprzęt nabywać z preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0%, przy spełnieniu warunków wynikających z art. 83 ust. 14 i art. 83 ust. 15 ustawy, nie wskazał żadnych dodatkowych ograniczeń w szczególności w zakresie wykorzystania przedmiotowego sprzętu przez jego nabywcę.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż fakt zaliczenia tablic interaktywnych i projektorów do grupowań: PKWiU 26.40.34.0 (Monitory i projektory wideo, niezawierające urządzeń odbiorczych dla telewizji oraz niewykorzystywane głównie w systemach automatycznego przetwarzania danych) oraz PKWiU 26.20.16.0 (Urządzenia wejścia lub wyjścia zawierające w tej samej obudowie urządzenia pamięci lub ich niezawierające), pozostaje bez wpływu na wysokość opodatkowania, bowiem z treści cyt. załącznika nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że ustawodawca nie wymienił tych urządzeń z nazwy, jako korzystających z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%.

Tym samym, pozostałe warunki niezbędne dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku, określone w art. 83 ust. 1 pkt 26, ust. 14 i ust. 15 ustawy ? nie będą determinowały prawa do stosowania tej stawki podatku.

W związku z tym dostawa tablic interaktywnych oraz projektorów, opisanych przez Wnioskodawcę, nie będzie korzystała z opodatkowania preferencyjną stawką podatku w wysokości 0%, a w konsekwencji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej, tj. 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika