w sytuacji, gdy Wnioskodawca wypłaca klientom premie tylko w przypadku spełnienia określonych warunków, (...)

w sytuacji, gdy Wnioskodawca wypłaca klientom premie tylko w przypadku spełnienia określonych warunków, w określonym czasie, tzn. osiągnięcia określonego poziomu zakupów, stwierdzić należy, że przedmiotowe wynagrodzenia stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.01.2010r (data wpływu 08.02.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania przyznawanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 08.02.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania przyznawanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

S Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest częścią międzynarodowej Grupy S działającej w sektorze motoryzacyjnym. Spółka zajmuje się dostarczaniem na polski rynek łożysk tocznych i ślizgowych, systemów liniowych dla przemysłu jak również części samochodowych do układów przeniesienia napędu silników oraz elementów podwozia.

Jak wskazuje Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka planuje zawierać z kontrahentami umowy handlowe, które regulować będą zasady przyznawania tymże kontrahentom premii pieniężnych. Premie te będą obliczane na podstawie wartości netto (bez podatku VAT) zafakturowanych zakupów kontrahenta pomniejszonych o wartość netto faktur korygujących oraz wartość zwrotów towarów. Przedmiotowe premie rozliczane będą po zakończeniu okresu rozliczeniowego i po spełnieniu przez kontrahenta warunków określonych w umowie tj. osiągnięcia określonego poziomu zakupów produktów Spółki.

Zgodnie z planowanymi umowami / regulaminami, kontrahenci będą dokumentować premie pieniężne z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów fakturą VAT, w której, poza kwotą wynagrodzenia, zostanie naliczona odpowiednia wartość podatku VAT (według 22% stawki podatku). Faktury te stanowić będą podstawę do wypłaty przez S wynagrodzenia (premii pieniężnej) na rzecz kontrahentów.

Celem przedmiotowych premii ma być zachęta oraz motywowanie kontrahentów do większej aktywności w zakresie nabyć produktów Spółki poprzez dążenie do osiągnięcia jak największych obrotów. Przedmiotowe premie nie będą jednak zależne od innego, niż osiągnięcie przez kontrahenta określonego poziomu zakupów działania. W szczególności, na podstawie umów / regulaminów kontrahenci nie będą zobowiązani do odpowiedniej ekspozycji towarów Spółki, czy też nabywania towarów wyłącznie od S.

Premie pieniężne będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT przez S, tj. sprzedażą towarów, która podlega opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Spółka wnosi o potwierdzenie, że w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur wystawianych przez kontrahentów, dokumentujących spełnienie przewidzianego w umowach / regulaminach warunku, tj. osiągnięcie określonego poziomu obrotów.
  2. W przypadku nieuznania przez tut. organ wypłacenia premii pieniężnej za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług ze strony kontrahentów jako opodatkowanych VAT, które powinny być dokumentowane fakturami, Spółka wnosi o potwierdzenie, że poprawną formą dokumentowania przekazania takich premii kontrahentom są noty księgowe.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów usług (Dz.U. z 2004 r., Nr 53, poz. 535 ze zm.; dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje natomiast, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zdaniem Spółki, biorąc powyższe przepisy pod uwagę, należy uznać, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, jak również na określonym w nakazie organu władzy publicznej zachowaniu mieści się w definicji usługi w rozumieniu przepisów o VAT.

Podobne regulacje w tym zakresie zawierają przepisy art. 14 i 24 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Dyrektywa VAT).

W przedstawionym przyszłym stanie faktycznym, w ocenie S, premia pieniężna udzielona kontrahentom będzie miała ścisły związek z określonym zachowaniem odbiorców (tj. dokonywaniem zakupów produktów S w celu osiągnięcia określonego poziomu obrotów), a zatem wypłacona premia stanowić będzie rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie (świadczenie) odbiorców w stosunku do S.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zdaniem S istnieje ekwiwalentność świadczeń pomiędzy stronami, tj. Spółką i jej kontrahentem. W analizowanym przypadku usługą, za którą zapłatą będzie premia pieniężna, jest realizacja przez kontrahenta Spółki świadczenia w postaci osiągnięcia określonego poziomu obrotów.

Ponadto, premia pieniężna, jaka ma być wypłacana przez Spółkę kontrahentom nie ma charakteru dobrowolnego. Premia wypłacana jest pod warunkiem spełnienia ustalonych w umowie / regulaminie warunków (wykonania określonych czynności). W świetle powyższego należy stwierdzić, iż pomiędzy stronami transakcji istnieje swoistego rodzaju relacja prawna - zobowiązanie.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, konkretne zachowanie kontrahentów stanowić będzie świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji - będzie podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

Powyższe stanowisko potwierdził również Minister Finansów w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 roku (sygn. PP3- 812-1222/04/AP/4026), w którym podkreślił, iż w sytuacjach gdzie ?premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (...) należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z

określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem za świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię?

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 lipca 2009 r. (sygn. IPPP2/443-341/09-4/ASi).

Jednocześnie, Spółka podkreśla, iż w opisywanym zdarzeniu przyszłym, premie wypłacane kontrahentom z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów nie będą związane z konkretną dostawą towarów do kontrahenta. Premie te będą wypłacane za określony w umowie okres, w którym wystąpi znaczna ilość dostaw towarów do kontrahenta (które w sumie pozwolą na osiągnięcie ustalonego poziomu obrotów uprawniającego do otrzymania takiej premii). W istocie, takie przyporządkowanie premii do konkretnych dostaw nie będzie w ogóle możliwe.

Spółka podkreśla, iż wskazane oficjalne pismo Ministra Finansów pozostaje nadal w mocy zobowiązując z jednej strony podległe Ministrowi Finansów organy podatkowe do jego uwzględniania przy rozstrzyganiu spraw podatkowych, a z drugiej strony gwarantując podatnikom, działającym w zaufaniu do organów państwa, ochronę. Wedle najlepszej wiedzy Spółki, Minister Finansów nie wydał kolejnej ogólnej interpretacji w tym zakresie, zmieniającej dotychczasowe stanowisko, dlatego też, jej zdaniem, właściwym sposobem dla udokumentowania premii pieniężnych, opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) niniejszego wniosku, będą faktury VAT i zastosowanie znajdą w tym przypadku przepisy art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży.

Na podstawie przepisu art. 86 ust 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wskazano, premie pieniężne będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT przez S, tj. sprzedażą towarów, która podlega opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Spółki, związek planowanego nabywania świadczeń od kontrahentów (opisanych w stanie faktycznym), które zgodnie ze stanowiskiem S oraz stanowiskiem Ministra Finansów (wyrażonym m.in. w przywołanym wyżej piśmie) stanowią usługi, z działalnością opodatkowaną Spółki jest bezdyskusyjny. Spółka będzie nabywać wskazane usługi wyłącznie w celu zwiększenia własnej sprzedaży towarów, czyli zwiększenia ilości i wartości transakcji opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, w omawianym zdarzeniu przyszłym, w opinii S, Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur wystawianych przez kontrahentów, dokumentujących spełnienie przewidzianego w umowach / regulaminach warunku, tj. osiągnięcie określonego poziomu obrotów.

Ad. 2W przypadku uznania przez tut. organ stanowiska opisanego w pkt 1 za nieprawidłowe i stwierdzenie, iż otrzymanie premii pieniężnej nie stanowi wynagrodzenia za usługę, a działania kontrahentów Spółki nie podlegają opodatkowaniu VAT, konieczne będzie ustalenie prawidłowego sposobu udokumentowania faktu przekazania premii pieniężnej kontrahentom.

W przypadku uznania przez tut. organ stanowiska opisanego w pkt 1 za nieprawidłowe i stwierdzenie, iż otrzymanie premii pieniężnej nie stanowi wynagrodzenia za usługę, a działania kontrahentów Spółki nie podlegają opodatkowaniu VAT, konieczne będzie ustalenie prawidłowego sposobu udokumentowania faktu przekazania premii pieniężnej kontrahentom.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 106 ustawy o VAT, wykonanie przez podatników czynności podlegających opodatkowaniu VAT, w tym również odpłatnej dostawy towarów i świadczenia usług na terytorium kraju, powinno być potwierdzone fakturami dokumentującymi dokonanie sprzedaży towarów bądź usług.

Gdyby w ocenie tut. organu, osiągnięcie określonego poziomu obrotów handlowych nie stanowiło czynności opodatkowanej w rozumieniu przepisów o podatku VAT, brak byłoby również obowiązku wystawiania faktur przez kontrahentów. Faktura jest dokumentem potwierdzającym jedynie dokonanie określonych czynności (dostawy towarów lub świadczenia usług) podlegających opodatkowaniu VAT, natomiast same płatności dokonywane pomiędzy przedsiębiorcami z innych tytułów nie mogą być dokumentowane fakturami VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania przez tut. organ stanowiska Spółki wskazanego w pkt 1 za nieprawidłowe, w celu udokumentowania przyznania premii pieniężnej za przekroczenie określonego poziomu obrotów należy wystawiać dokument inny niż faktura VAT tj. notę księgową.

Ponadto, w związku z tym, że premie wypłacane kontrahentowi z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów nie będą związane z konkretną dostawą towarów do kontrahenta (brak będzie możliwości powiązania premii z konkretną dostawa) niewłaściwym postępowaniem byłoby wystawianie faktur korygujących z tytułu udzielenia premii pieniężnej.

W świetle powołanych powyżej przepisów oraz na podstawie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (?).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży towarów na rzecz niezależnych podmiotów gospodarczych. Z niektórymi spośród kontrahentów Spółka podpisała umowy, które określają warunki współpracy, w tym warunki przyznawania premii za zrealizowanie określonego obrotu w ciągu okresu rozliczeniowego. Kontrahent, który w danym okresie zrealizuje określony poziom obrotów, ma prawo do premii pieniężnej. Przyznanych przez Spółkę premii nie można powiązać z żadną konkretną dostawą towarów. Kontrahent w związku z otrzymaną premią wystawia fakturę sprzedaży i opodatkowuje powyższą usługę stawką 22 %. Spółka podkreśla, iż wypłacone premie nie będą miały związku z jakimkolwiek zobowiązaniem do ekspozycji towarów, bądź nabywania towarów wyłącznie od Spółki. Premia wypłacana jest w razie osiągnięcia określonego poziomu zakupów produktów Spółki i jest liczona od wartości netto obrotów wynikających z faktur i faktur korygujących, wystawionych przez Wnioskodawcę oraz po uwzględnieniu zwrotów towarów, z tytułu wszystkich dostaw dokonanych na rzecz kontrahenta. W umowie / regulaminie zawartej między kontrahentem a Wnioskodawcą ustalono, że wielkość premii będzie wyliczana po zakończeniu okresu rozliczeniowego i po spełnieniu określonych warunków.

Przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej interpretacji są skutki podatkowe wynikające z przyznania premii w przypadku spełnienia określonych warunków.

Należy wskazać, iż w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia ? dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca ? na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia ? powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    a.

    określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    b. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym, w sytuacji objętej pytaniem, premie pieniężne wypłacone na rzecz kontrahentów można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym. Aby więc ustalić wysokość premii należnej nabywcom towarów, zsumowane muszą być poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie rozliczeniowym objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

W przypadku, gdy w związku z wypłacaną premią pieniężną nabywcy nie są w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. ? jak to ma miejsce w przedmiotowym wniosku, otrzymana premia pieniężna w istocie stanowi rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami ? zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy ? zmniejszającymi podstawę opodatkowania. Zatem uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, należy wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Reasumując, w sytuacji, gdy Wnioskodawca wypłaca klientom premie tylko w przypadku spełnienia określonych warunków, w określonym czasie, tzn. osiągnięcia określonego poziomu zakupów, stwierdzić należy, że przedmiotowe wynagrodzenia stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami.

Faktury VAT wystawione przez kontrahentów, a dokumentujące otrzymane przez nich wynagrodzenia, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w nich wykazanego, bowiem wystawca faktur nie świadczył na rzecz Wnioskodawcy usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, w związku z udzielonymi rabatami, Wnioskodawca na mocy § 13 ust. 1 rozporządzenia, jest zobowiązany wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Podkreślić również należy, że organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa (art. 120 Ordynacji podatkowej). Interpretacje organów podatkowych są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. Powyższe znajduje również potwierdzenie w treści art. 87 ust. 1 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. nr 78, poz. 483 ze zm.), w którym postanowiono, iż źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika