Czy Spółka może zastosować do transportu towarów stawkę 0%, na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia (...)
Czy Spółka może zastosować do transportu towarów stawkę 0%, na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z ust. 3 pkt 1 lit b) i ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 12 lipca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usługi transportu towarów wykonywanej na terytorium kraju, stanowiącej część usługi transportu międzynarodowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 kwietnia 2012 r., złożono wniosek uzupełniony w dniu12 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usługi transportu towarów wykonywanej na terytorium kraju, stanowiącej część usługi transportu międzynarodowego.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka prowadzi działalność m. in. w zakresie usług spedycyjnych oraz transportowych. Ponieważ nie posiada własnych środków transportu korzysta z usług podwykonawców ? innych firm transportowych. Spółka dokonuje transportu towaru, który zostaje dowieziony z kraju trzeciego morzem (konosament morski) do portu w Polsce. W porcie tym towar zostaje zgłoszony przez agencję celną do odprawy celnej przekazowej (T1), z przeznaczeniem wprowadzenia ww. towaru do składu celnego importera, który znajduje się w głębi kraju. Za zgodą urzędu celnego towar zostaje rozformowany z kontenerów, przeładowany na samochody celem przewozu z portu do składu celnego. Usługa transportu wykonywana przez Spółkę odbywa się na terytorium Polski z portu morskiego do składu celnego na południu kraju. Zgodnie z otrzymanym zleceniem spedycyjnym oraz informacji od zleceniodawcy, który jest jednocześnie importerem i odbiorcą towaru, koszty transportu towaru z portu do składu celnego zostają wliczone do podstawy opodatkowania w chwili wyprowadzenia towaru ze składu celnego przez odprawę celną ? procedura dopuszczenia do obrotu. Wówczas zostaje uregulowany (rozliczony i zapłacony) przez zleceniodawcę podatek należny. Wyprowadzenie towaru ze składu celnego następuje w różnych odstępach czasowych od kilku dni do kilku miesięcy. Na potwierdzenie tego faktu Spółka otrzymuje od kontrahenta kserokopię dokumentu PZC (poświadczone zgłoszenie celne), z którego jednoznacznie wynika, iż koszt usługi transportowej został wliczony do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dokument ten nie jest potwierdzony za zgodność z oryginałem przez urząd celny. Oryginał znajduje się u kontrahenta, który dokonuje odprawy celnej. W związku z powyższym Spółka wystawia fakturę VAT ze stawką 0% dla zleceniodawcy, z kolei podwykonawcy, którzy fizycznie dokonują transportu towarów, wystawiają faktury ze stawką 23%, gdyż nie posiadają stosownych dokumentów do zastosowania stawki 0%. Wszystkie podmioty są polskimi podatnikami.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Spółka może zastosować do transportu towarów stawkę 0%, na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z ust. 3 pkt 1 lit b) i ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do zastosowania stawki podatku 0% w odniesieniu do usługi transportu towarów sprowadzonych z kraju trzeciego na terytorium Polski z zastosowaniem procedury składu celnego wykonywanego na rzecz polskiego podatnika podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 83 ust. 3 pkt 1 i ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka wskazała, że jest w posiadaniu listu przewozowego-konosamentu morskiego oraz otrzymuje od swojego zleceniodawcy każdorazowo przy wyprowadzeniu towaru ze składu celnego kserokopię PZC poświadczającego wliczenie kosztu usługi transportowej do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Spółka uważa, że ma prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wykonywanej usługi transportu towarów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z treści przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).
W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).
Dla określenia stawki podatku obowiązującej do świadczonych usług, niezbędne jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od niego uzależnione jest miejsce ich opodatkowania.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.
Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Z art. 28a pkt 1 ustawy wynika, iż przez podatnika należy rozumieć:
- podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
- osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.
Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zgodnie z przepisem § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.
Stosownie do zapisu ust. 2 powyższego paragrafu, przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.
Przez usługi transportu międzynarodowego - zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy - rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju
W myśl ust.
5 pkt 1 powyższego artykułu, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2. Z kolei w oparciu o ust. 5 pkt 2 ww. artykułu, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.Przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a) ustawy wskazuje, iż obowiązek podatkowy w przypadku usług transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi.
Z treści wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność m. in. w zakresie usług spedycyjnych oraz transportowych. Ponieważ nie posiada własnych środków transportu korzysta z usług podwykonawców ? innych firm transportowych. Spółka dokonuje transportu towaru (który wcześniej jest dostarczany drogą morską z kraju trzeciego) z portu morskiego znajdującego się na terytorium Polski do składu celnego na południu Polski. W porcie tym, towar zostaje zgłoszony przez agencję celną do odprawy celnej przekazowej (T1) z przeznaczeniem wprowadzenia do składu celnego importera. Za zgodą urzędu celnego towar zostaje rozformowany z kontenerów, przeładowany na samochody celem przewozu. Spółka otrzymuje od kontrahenta (polskiego podatnika podatku od towarów i usług) kserokopię dokumentu PZC (poświadczone zgłoszenie celne) ? nie potwierdzoną przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika, iż koszt usługi transportowej został wliczony do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym wystawia fakturę VAT ze stawką 0% dla zleceniodawcy. Podwykonawcy, którzy fizycznie dokonują transportu towarów wystawiają faktury ze stawką 23%, gdyż nie posiadają stosownych dokumentów do zastosowania stawki 0%. Jest także w posiadaniu listu przewozowego ? konosamentu morskiego.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz przepisy dotyczące miejsca świadczenia usług należy stwierdzić, że w związku z tym, iż zleceniodawca Spółki jest polskim podatnikiem podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia i opodatkowania usług transportu towarów - zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy ? jest terytorium Polski. Z uwagi na fakt, że ww. transport, wykonywany przez Spółkę w całości na terytorium kraju, stanowi część usługi transportu międzynarodowego, w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, zastosowanie mają regulacje zawarte w § 9 ust 1 i 2 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. Zatem dokumentami uprawniającymi do zastosowania 0% stawki podatku do świadczenia ww. usług są dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym, że Spółka posiada konosament morski i fakturę, kserokopię dokumentu PZC, z którego wynika, iż urząd celny potwierdza fakt wliczenia do podstawy opodatkowania importu towarów wartości usługi transportowej, ma prawo do zastosowania 0% stawki podatku pod warunkiem, że ww. dokumenty posiada w momencie powstania obowiązku podatkowego, tj. w chwili otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi. W przeciwnym przypadku ww. usługa opodatkowana jest 23% stawką podatku.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie informuje się, że kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług transportowych rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-516b/12/RS.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.