Czas pracy kierowców - definicje używane w regulacji czasu pracy kierowców
Artykuł ten zawiera zestawienie definicji używanych w regulacjach dotyczących czasu pracy kierowców. Jest to kolejny z artykułów w serii o czasie pracy kierowców.
Poniżej przedstawiamy wyjaśnienie definicji odnoszących się do czasu pracy kierowców, zawartych w aktach prawnych odnoszących się do tej tematyki.
-
Kierowca - osoba która prowadzi pojazd nawet przez krótki okres, lub która jest przewożona w pojeździe w celu podjęcia w ramach swoich obowiązków jego prowadzenia w razie potrzeby ( art. 4 lit. c Rozporządzenia 561).
Transport drogowy - krajowy transport drogowy lub międzynarodowy transport drogowy, przy czym:
a) krajowy transport drogowy - podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób lub rzeczy pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi w kraju, za które uważa się również zespoły pojazdów składające się z pojazdu samochodowego i przyczepy lub naczepy, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym jazda pojazdu, miejsce rozpoczęcia lub zakończenia podróży i przejazdu oraz droga znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
b) międzynarodowy transport drogowy - podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób lub rzeczy pojazdami samochodowymi, za które uważa się również zespoły pojazdów składające się z pojazdu samochodowego i przyczepy lub naczepy, przy czym jazda pojazdu między miejscem początkowym i docelowym odbywa się z przekroczeniem granicy Rzeczypospolitej Polskiej.
Za transport drogowy uważa się również:
a) każdy przejazd drogowy wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do działalności gospodarczej,
b) działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy ( art. 2 pkt 1 U.c.p.k. w zw. z art. 4 pkt 1,2 i 3 Ustawy o transporcie drogowym Dz.U. t,j. 2007.124.874).
Pojazd - pojazd silnikowy, ciągnik, przyczepę lub naczepę albo zespół tych pojazdów, zdefiniowanych w następujący sposób:
a) pojazd silnikowy - pojazd z własnym napędem, poruszający się po drogach, inny niż pojazdy stale poruszające się po szynach i zwykle używany do przewozu osób lub rzeczy,
b) ciągnik - pojazd z własnym napędem, poruszający się po drogach, inny niż pojazd stale poruszający się po szynach i skonstruowany specjalnie do ciągnięcia, pchania lub poruszania przyczep, naczep, urządzeń lub maszyn,
c) przyczepa - pojazd skonstruowany do sprzęgania go z pojazdem silnikowym lub ciągnikiem,
d) naczepa - przyczepa bez przedniej osi sprzęgana w taki sposób, że znaczna cześć jej ciężaru i ciężaru jej ładunku spoczywa na ciągniku lub pojeździe silnikowym ( art. 4 lit. b) Rozporządzenia 561).
Przewóz drogowy - każdą podróż odbywaną w całości lub części po drogach publicznych przez pojazd, z ładunkiem lub bez, używanym do przewozu osób lub rzeczy (art. 4 lit a) Rozporządzenia 561).
Stosunek pracy - stosunek nawiązany między pracownikiem a pracodawcą na podstawie umowy o pracę, mianowania, powołani, wyboru lub spółdzielczej umowy o pracę ( art. 2 Kodeksu pracy).
Międzynarodowy przewóz drogowy - przewóz drogowy, w czasie którego następuje przekroczenie przynajmniej jednej granicy.
Przerwa - oznacza okres, w którym kierowca nie może prowadzić pojazdu ani wykonywać żadnej innej pracy, wykorzystywany wyłącznie do wypoczynku,
Odpoczynek - oznacza nieprzerwany okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem,
Czas prowadzenia pojazdu - oznacza czas trwania czynności prowadzenia pojazdu zarejestrowany: a) automatycznie lub półautomatycznie przez urządzenia rejestrujące określone w załącznikach I i IB do Rozporządzenia 3821 lub b) ręcznie, zgodnie z art. 16 ust. 2 Rozporządzenia 3821
Dzienny okres odpoczynku - oznacza dzienny okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem i obejmuje: a) regularny dzienny okres odpoczynku - oznacza nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 11 godzin. Alternatywnie, regularny dzienny okres odpoczynku można wykorzystać w dwóch częściach, z których pierwsza musi nieprzerwanie trwać co najmniej 3 godziny a druga co najmniej 9 godziny, b) skrócony dzienny okres odpoczynku - oznacza nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 9 godzin, ale krócej niż 11 godzin;
Tygodniowy okres odpoczynku - oznacza tygodniowy okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem i obejmuje: a) regularny tygodniowy okres odpoczynku - oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin, b) skrócony tygodniowy okres odpoczynku - oznacza odpoczynek trwający krócej niż 45 godziny, który można, na warunkach ustalonych w art. 8 ust. 6, skrócić do nie mniej niż 24 kolejnych godzin;
Tydzień - oznacza okres od godz. 00.00 w poniedziałek do godz. 24.00 w niedzielę,
Podstawy prawne :
1. Ustawa o czasie pracy kierowców (Dz.U. 2004.92.879 ze zm.),
2. Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r.,
3. Ustawa o transporcie drogowym (Dz.U. t,j. 2007.124.874),
4. Kodeks pracy (Dz.U. 1998.21.94 ze zm.).
Inne artykuły z serii :
1 Czas pracy kierowców - akty prawne regulujące czas rpacy kierowców,
2. Czas pracy kierowców - okresy odpoczynku w czasie pracy kierowców,
3. Czas pracy kierowców - wymiar czasu pracy kierowców.
4. Czas pracy kierowców - zakres pojęcia czasu pracy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?