Czy posiadana przez firmę dokumentacja jest wystarczająca do opodatkowania dostawy wewnątrzwspólnotowej (...)

Czy posiadana przez firmę dokumentacja jest wystarczająca do opodatkowania dostawy wewnątrzwspólnotowej wg stawki 0%?

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w T. działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu złożonego w dniu 29.06.2007 r. wniosku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług

stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny wynikający z wniosku:

Porady prawne

Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów do sklepów należących do jednej sieci marketów zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej. Nabywcy towarów są zarejestrowani dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych - posiadają numery identyfikacyjne wydane w danym państwie członkowskim.

Dostawa towarów odbywa się w następujący sposób:

Spółka w opakowaniach zbiorczych wysyła swoje wyroby do magazynu firmy logistycznej na terytorium Francji w dostawach całotirowych. Dostawa jest realizowana za pośrednictwem spedytora. Towary z magazynu logistycznego są transportowane do poszczególnych nabywców na podstawie złożonych zamówień.
Na okoliczność udokumentowania dostawy Spółka posiada następujące dokumenty:

? Międzynarodowy Samochodowy List Przewozowy (CMR) wystawiony przez spedytora z potwierdzeniem (pieczątka i podpis) dostawy towaru do magazynu firmy logistycznej znajdującego sie na terytorium Francji. Na dokumencie CMR wyspecyfikowany jest rodzaj wywożonego towaru oraz jego ilość, dokument nie zawiera potwierdzenia odbioru towaru przez nabywcę,

? niepodpisane zamówienie od nabywcy otrzymane za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany dokumentów EDInet lub faksem, które zawiera unikatowy numer, specyfikację zamawianego towaru oraz warunki dostawy,

? niepodpisane kopię faktur dokumentujących dokonanie WDT na rzecz poszczególnych sklepów w ramach międzynarodowej sieci marketów. Na fakturach umieszczony jest numer zamówienia,

? na podstawie którego zrealizowano dostawę oraz specyfikacja dostarczonego towaru,

? potwierdzenie dostawy towaru na rzecz poszczególnych sklepów z sieci sporządzone w formie skanów, które są potwierdzone za zgodność z oryginałem przez pracownika firmy spedycyjnej wraz z naniesionym numerem zamówienia, którego dostawa dotyczyła,

? fakturę za usługi magazynowania i transportowe wykonywane na terytorium Francji przez firmę logistyczną. Na otrzymanej fakturze zaznaczony jest numer dostawy do nabywcy towaru zgodny z numerem zamówienia,

? zapłatę za dostarczony towar w kwocie zbiorczej za kilka dostaw,

? rozliczenie wpłat otrzymane od kontrahenta, na którym wyszczególnione są zapłacone faktury.

Pytanie podatnika:
czy wymienione w zapytaniu dokumenty otrzymane przed wpływem zapłaty za towar są wystarczające do zastosowania 0% stawki podatku VAT do opodatkowania opisanych transakcji, czy też zastosowanie stawki 0% będzie możliwe dopiero w momencie otrzymania zapłaty za dostawę?

Stanowisko wnioskodawcy:
zdaniem Spółki posiadane przez nią dokumenty jednoznacznie potwierdzają, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego. Posiadane przez Spółkę: list przewozowy, zamówienie, kopie faktur sprzedaży za dokonane dostawy zawierające specyfikację dostawy oraz potwierdzony za zgodność z oryginałem dowód dostawy towaru do nabywcy uprawniają do zastosowania 0% stawki VAT, a wpływ zapłaty potwierdzi tylko słuszność jej zastosowania.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w T. stwierdza co następuje:

W myśl art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu wg stawki 0% pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnowej dostawy zostały zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
W przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecony przewoźnikowi stosownie do art. 42 ust. 3 wyżej cytowanej ustawy dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju ? w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2) kopia faktury,
3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

W myśl art. 42 ust. 11 cytowanej ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5 nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny ? dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w ocenie tut. Urzędu zgromadzone przez Spółkę dokumenty dotyczące przeprowadzonych transakcji w zakresie dostaw wewnątrzwspólnotowych pozwalają stwierdzić, iż podatnik posiada wystarczającą dla zastosowania 0% stawki podatku VAT dokumentację i nie ma przeszkód aby stawkę tę zastosował przed otrzymaniem potwierdzenia wpłaty należności za towar.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.W dacie wydania postanowienia nie toczyło sie postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

POUCZENIE

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w K. Ośrodek Zamiejscowy w T. za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w T. w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika