Czy wydatki, które zamierza ponieść podatnik w 2005 roku na zakup materiałów budowlanych w celu (...)

Czy wydatki, które zamierza ponieść podatnik w 2005 roku na zakup materiałów budowlanych w celu realizacji inwestycji mieszkaniowej, bez uprzedniego uzyskania od właściwych organów pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego - stanowią wydatki na cele mieszkaniowe, spełniające kryterium oszczędności wycofanych z Kasy Mieszkaniowej, wydatkowanych zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez Kasę Mieszkaniową?

Pismem z dnia 28.11.2005 r. , uzupełnionym w dniu 05.12.2005 r. , zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny. W roku podatkowym 2005, w związku z zakończeniem okresu oszczędzania w Kasie Mieszkaniowej na rachunku oszczędnościowo-kredytowym prowadzonym przez Bank Pekao S.A., poniósł Pan wydatki związane z nabyciem działki budowlanej i założeniem dla tej działki księgi wieczystej, jak również wydatki związane z ubieganiem się o wydanie decyzji o warunkach zabudowy na w/w działce. Do wniosku o interpretację dołączył Pan : 1/ kserokopię wypisu aktu notarialnego Rep. A .../2005 z dnia 07.09.2005 r., potwierdzającego nabycie w drodze zakupu działki o Nr ..., opisanej jako nieruchomość niezabudowana, położona w mieście Suwałki, w obrębie Nr..., dla której brak jest jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,2/ kserokopię decyzji Prezydenta Miasta Suwałk znak: AGP.../05 z dnia 23.11.2005 r. o warunkach zabudowy w/w działki, 3/ kserokopię zawiadomienia znak: Dz.KW./.../05 z dnia 22.09.2005 r. Sądu Rejonowego w Suwałkach VI Wydziału Ksiąg Wieczystych o założeniu ? na Pana wniosek - nowej księgi wieczystej dla w/w działki.

Porady prawne

Poczuwając się do obowiązku wydatkowania w bieżącym roku oszczędności wycofanych z Kasy Mieszkaniowej na ?cel mieszkaniowy? przedstawia Pan jednocześnie wątpliwości, czy wszystkie wyszczególnione w piśmie wydatki, w tym wydatki planowane a jeszcze nie poniesione ( np. materiały budowlane), mogą być w ten sposób zakwalifikowane.

Zgodnie z art. 14a § 1 cyt. w sentencji postanowienia ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Mając powyższe na uwadze, każde z zagadnień należało potraktować jako indywidualną sprawę będącą przedmiotem zapytania.

Jednym z przedstawionych zagadnień są wydatki, które zamierza Pan ponieść w 2005 r. w postaci zakupu materiałów budowlanych, z przeznaczeniem na budowę budynku mieszkalnego. Nie dysponuje Pan jeszcze pozwoleniem na budowę budynku mieszkalnego oraz nie występował Pan do właściwych organów w celu uzyskania w/w pozwolenia na budowę.

Zwraca się Pan z zapytaniem, czy do wydatków związanych z celem mieszkaniowym może Pan zaliczyć w/w koszty.Sformułował Pan też własne stanowisko w sprawie, stwierdzając iż powyższe koszty mogą być zaliczone ? jako wydatki związane z przeznaczeniem na cel mieszkaniowy?.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Regulacje prawne co do okoliczności powodujących utratę przez podatnika ulgi z tytułu systematycznego gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej zostały zawarte w art.6 ust.

1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 134, poz.1509). Zgodnie z powołanym art.6 ust.1 w/w ustawy - przepis art.27a ust.13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 r., ma zastosowanie do wymienionych w nim zdarzeń powstałych po dniu 1 stycznia 2002 r.Z kolei przepis art.27a ust.13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 styczniem 2002 r. stanowił, że jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od podatku wydatków, o których mowa w ust.2 tego przepisu, tj. poniesionych na systematyczne gromadzenie oszczędności wyłącznie na jednym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w jednym banku prowadzącym kasę mieszkaniową , a następnie :

    wycofał oszczędności z kasy mieszkaniowej, z wyjątkiem gdy wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania została wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez kasę ( art.27a ust.13 pkt 4),przeniósł uprawnienia do rachunku oszczędnościowo-kredytowego na rzecz osób trzecich, z wyjątkiem dzieci własnych lub przysposobionych ( art.27a ust.13 pkt 5)

do podatku należnego za rok w którym zaistniały te okoliczności , dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów.

Zatem obowiązek zwrotu ulgi podatkowej w kwotach odliczonych przez Pana w rocznych zeznaniach podatkowych nie wystąpi , o ile wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania zostanie wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez kasę. Wydatkowanie oszczędności winno nastąpić w tym samym roku podatkowym, w którym doszło do ich wycofania.

Zgodnie z art.8 ust.1 ustawy z z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego ( Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz.1070 z późn.zm.) ? Przez zawarcie umowy o kredyt kontraktowy osoba fizyczna zobowiązuje się do systematycznego gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej przez czas oznaczony, a bank prowadzący kasę mieszkaniową - do przechowywania oszczędności i udzielenia po upływie tego okresu, z zastrzeżeniem art. 12 i 13, długoterminowego kredytu na cele mieszkaniowe?. Cele mieszkaniowe definiuje ust. 2 tego przepisu i są to służące zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy: 1) nabycie, budowa, przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa domu albo lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębną nieruchomość, 2) uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, albo prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego, 3) remont domu albo lokalu, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem bieżącej konserwacji i odnowienia mieszkania, 4) spłata kredytu bankowego zaciągniętego na cele wymienione w pkt 1-3, 5) nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego, w którym jest lub ma być położony lokal mieszkalny kredytobiorcy.

Jak z powyższego wynika ustawodawca uznał za taki cel między innymi ?nabycie, budowę, przebudowę, rozbudowę lub nadbudowę domu (...)?.

Przepisy cyt. ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określają co należy rozumieć przez pojęcie ?budowa domu?.W celu szerszego zrozumienia znaczenia pojęcia ?budowa? należy posłużyć się definicją zawartą w art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207 poz. 2016 z późn. zm.), według której przez budowę rozumie się wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę oraz przebudowę obiektu budowlanego, którym jest m. in. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 41 cyt. ustawy moment rozpoczęcia budowy następuje z chwilą podjęcia prac przygotowawczych na terenie budowy, tj. wytyczenia geodezyjnego obiektów w terenie, wykonania niwelacji terenu, zagospodarowania terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów, wykonania przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy. Ustawodawca uzależnia podjęcie w/w prac przygotowawczych wyłącznie na terenie objętym pozwoleniem na budowę lub zgłoszeniem.Zatem, aby rozpocząć budowę np. domu należy uzyskać stosowne pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego i zgłosić podjęcie robót budowlanych.

Brak wymaganego pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia podjęcia robót budowlanych, stanowi ? ze względu na dyrektywę art. 48 ustawy Prawo budowlane ? przeszkodę w realizacji celu, jakim jest budowa budynku mieszkalnego.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego nie dysponuje Pan stosownym pozwoleniem na budowę, jak również nie podjął Pan w 2005 roku starań w kierunku uzyskania takiego pozwolenia. W tej sytuacji zakup materiałów budowlanych trudno uznać za wydatki dotyczące konkretnej inwestycji, opartej na zatwierdzonym projekcie architektonicznym, wyszczególniającym między innymi rodzaj niezbędnych materiałów, ich parametry techniczne i zużycie. W związku z powyższym wydatki, które poniósłby Pan na zakup materiałów budowlanych w 2005 r. nie mogą być kwalifikowane do wydatków poniesionych na budowę bliżej nieokreślonego budynku mieszkalnego. Skoro w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego mowa jest o budowie domu. Oznacza to inwestycję co najmniej rozpoczętą, a nie planowaną.

Reasumując, tut. organ podatkowy nie podziela Pana stanowiska o możliwości zaliczenia wydatków, które zamierza Pan ponieść w 2005 roku na zakup materiałów budowlanych, jako wydatków zgodnych z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez Kasę Mieszkaniową.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach informuje, iż załączone do wniosku o udzielenie interpretacji dokumenty w postaci kserokopii wypisu aktu notarialnego Rep. A Nr ...2005 z dnia 07.09.2005 r., kserokopii decyzji Prezydenta Miasta Suwałk znak: AGP.../05 z dnia 23.11.2005 r. oraz kserokopii zawiadomienia znak: Dz.KW./.../05 z dnia 22.09.2005 r. Sądu Rejonowego w Suwałkach VI Wydziału Ksiąg Wieczystych - nie podlegały ocenie przez tutejszy organ podatkowy.

Zgodnie z art.14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy ? art.14b § 2 w/w ustawy.Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które były przedmiotem interpretacji.

Na niniejsze postanowienie stronie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika