Obowiązek podmiotów nabywających lub dostarczających wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe zharmonizowane z zapłaconą akcyzą
Od 13 lutego 2023 roku w Unii Europejskiej nastąpi elektronizacja wewnątrzwspólnotowych przemieszczeń wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą. W związku z tym, żeby dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, będziesz musiał posiadać odpowiednio numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy lub numer akcyzowy uprawnionego wysyłającego. Przemieszczenia wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą będą odbywać się na podstawie elektronicznego dokumentu e-SAD, z użyciem systemu EMCS PL2.
Nowy obowiązek dla podmiotów nabywających lub dostarczających wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe zharmonizowane z zapłaconą akcyzą
Od 13 lutego 2023 roku wejdą w życie przepisy o podatku akcyzowym implementujące postanowienia dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie). Zgodnie z tymi przepisami od 13 lutego 2023 roku przemieszczanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych objętych zharmonizowaną akcyzą dopuszczonych do konsumpcji na terytorium Unii Europejskiej (co do zasady z zapłaconą akcyzą) będzie się odbywało z zastosowaniem Systemu EMCS, na podstawie elektronicznych uproszczonych dokumentów towarzyszących e-SAD. W związku z tym podmioty, które obecnie nabywają wewnątrzwspólnotowo lub dostarczają wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe zharmonizowane z zapłaconą akcyzą, z wykorzystaniem papierowego uproszczonego dokumentu towarzyszącego (dokumentu UDT) będą miały obowiązek posiadania odpowiednio numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy albo numeru akcyzowego uprawnionego wysyłającego.
Od 2 stycznia 2023 roku możliwe jest złożenie wniosku na portalu PUESC o uzyskanie:
- numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy,
- numeru akcyzowego uprawnionego wysyłającego.
Możliwe jest również uzyskanie numeru akcyzowego na potrzeby jednorazowego nabycia wewnątrzwspólnotowego lub jednorazowej dostawy wewnątrzwspólnotowej. Numer akcyzowy nadany na potrzeby jednorazowego nabycia lub dostawy wewnątrzwspólnotowej będzie ważny przez 3 miesiące.
Wszystkie numery akcyzowe nadane od 2 stycznia do 12 lutego 2023 roku będą ważne od 13 lutego 2023 roku.
Uzyskanie numeru akcyzowego, podobnie jak rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA), jest czynnością materialno-techniczną. Złożenie przez podmiot kompletnego wniosku na PUESC powoduje automatyczne nadanie numeru akcyzowego.
Organem właściwym w sprawach numerów akcyzowych uprawnionych odbiorców oraz numerów akcyzowych uprawnionych wysyłających jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.
Jak złożyć wniosek?
Od 2 stycznia 2023 roku możesz złożyć wniosek na PUESC i uzyskać:
Jeśli chcesz to zrobić, sprawdź i zaktualizuj zarejestrowane uprawnienia reprezentanta względem firmy.
Przygotuj się do złożenia wniosku
Aby uzyskać powyższy numer akcyzowy, niezbędne jest posiadanie przez reprezentanta firmy minimum jednego z uprawnień rozszerzonych:
- składanie wniosków w zakresie akcyzy lub
- aktualizacja danych podmiotu.
Jeśli chcesz wystąpić o:
- numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy – firma musi być zarejestrowana w CRPA. Sprawdź to w usłudze Wyszukaj podmiot akcyzowy. Zawsze możesz zarejestrować firmę w CRPA. Skorzystaj w tym celu z usługi CRPA – uzyskaj wpis do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych.
- numer akcyzowy uprawnionego wysyłającego – firma musi być zarejestrowana na PUESC w dowolnym obszarze działania. Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana na PUESC. W tym celu skorzystaj z usługi Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.
Sprawdź uprawnienia reprezentanta względem firmy
Sprawdź, czy posiadasz minimum jedno z powyższych uprawnień rozszerzonych – skorzystaj z usługi Sprawdź zarejestrowane powiązania.
Jeśli nie masz żadnego z uprawnień rozszerzonych
Zaktualizuj zakres reprezentacji – skorzystaj z usługi Powiąż reprezentanta z firmą.
Złóż formularz wniosku WPE0001 Rejestracja aktualizacja reprezentacji firmy [SZPROT] i wybierz dla reprezentanta minimum jedno z uprawnień rozszerzonych:
- składanie wniosków w zakresie akcyzy lub
- aktualizacja danych podmiotu.
Uwaga! Pamiętaj, że uprawnienia rozszerzone muszą wynikać wprost z treści udzielonego pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo musi zawierać dane identyfikacyjne, zarówno mocodawcy (tj. nazwę, numer identyfikacyjny – np.: NIP, IDSISC, itp.), jak i reprezentanta (imię i nazwisko, a także numer PESEL, bądź inny numer identyfikacyjny).
Jeśli reprezentant jest uprawniony (ustawowo) do samodzielnej reprezentacji, to nie ma potrzeby składania upoważnienia oraz uiszczania opłaty skarbowej – należy złożyć wtedy tylko wniosek WPE0001.
Upoważnienie dostarcz tylko jednym z wybranych kanałów poprzez:
- złożenie podpisanego elektronicznie skanu upoważnienia jako załącznika do formularza wniosku WPE0001,
- złożenie oryginału upoważnienia w: najbliższym urzędzie celno-skarbowym, najbliższej delegaturze urzędu celno-skarbowego lub najbliższym oddziale celnym,
- przesłanie oryginału upoważnienia pocztą na adres:
Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu
Wydział Centralna Rejestracja
ul. Smoluchowskiego 1
60-179 Poznań
Opłata skarbowa od upoważnienia
Opłatę uiść w kwocie 17 zł (kwota 17 zł dotyczy jednej osoby upoważnionej) na konto Urzędu Miasta Poznania, Wydział Finansowy.
Numer konta: PKO BP S.A. nr 94102040270000160212620763.
Nie musisz uiszczać opłaty skarbowej w przypadkach, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2142, z późn. zm.).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?