Samorząd aptekarski - jego rola i funkcje
Do zadań samorządu aptekarskiego należy ogólnie określone reprezentowanie zawodu farmaceuty i obrona jego interesów. Nadto samorząd aptekarski powinien troszczyć się o zachowanie godności i niezależności tego zawodu i sprawować pieczę i nadzór nad jego wykonywaniem.
Wśród zadań samorządu aptekarskiego jest także kodyfikowanie, krzewienie i strzeżenie zasad etyki i deontologii zawodowej, integracja środowiska zawodowego oraz współdziałanie z organami administracji publicznej, związkami zawodowymi i samorządami zawodowymi oraz innymi organizacjami społecznymi w sprawach związanych z wykonywaniem zawodu i innych dotyczących farmacji, a mających wpływ na ochronę zdrowia publicznego. Samorząd aptekarski powinien także współpracować z towarzystwami naukowymi, szkołami wyższymi i jednostkami badawczo-rozwojowymi w kraju i za granicą, prowadzić działalności samopomocowej oraz innych form pomocy materialnej dla członków samorządu i ich rodzin, zajmowanie stanowiska w sprawach organizacji ochrony zdrowia i gospodarki produktami leczniczymi, a także wykonywanie innych zadań, które określają szczegółowo odrębne przepisy.
W jakich formach samorząd aptekarski może wykonywać swoje zadania, powierzone mu przez ustawodawcę?
Jedną z form działalności samorządu aptekarskiego jest oczywiście stwierdzenie prawa wykonywania zawodu farmaceuty.
Ponadto samorząd aptekarski zajmuje się prowadzeniem rejestru farmaceutów. Samorząd może także w pewien sposób wpływać na samego ustawodawcę - pośrednio - jest to możliwe dzięki temu, iż jedną z form wykonywania zadań samorządu jest opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących produktów leczniczych, aptek i wykonywania zawodu aptekarza oraz występowanie z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej.
Samorząd aptekarski ma także wpływ na samo prowadzenie aptek. Wśród zadań bowiem, jakie zostały dal samorządu aptekarskiego przewidziane w ustawie jest także wydawanie opinii w sprawach udzielania lub cofania zezwoleń na prowadzenie aptek lub hurtowni.
Samorząd aptekarski, jako swoisty strażnik zawodu farmaceuty, występuje w obronie interesów indywidualnych i zbiorowych członków izb aptekarskich, z drugiej jednak strony sprawuje sądownictwo dyscyplinarne w zakresie odpowiedzialności zawodowej farmaceutów oraz sądownictwa polubownego.
Na czym polegają obowiązki samorządu aptekarskiego związane z prowadzeniem rejestru farmaceutów?
Każda osoba, która uzyska prawo wykonywania zawodu farmaceuty, podlega wpisowi do rejestru farmaceutów. Rejestr taki prowadzony jest przez właściwą okręgową radę aptekarską.
Rejestr farmaceutów zawiera następujące dane:
1. imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, obywatelstwo oraz miejsce zamieszkania,
2. dane dotyczące wykształcenia, w tym:
-
numer dyplomu szkoły wyższej,
-
nazwę ukończonej szkoły wyższej, jej siedzibę i wydział,
-
rok ukończenia studiów,
-
datę i miejsce ukończenia rocznej praktyki w aptece,
-
rodzaj i stopień posiadanej specjalizacji, datę jej uzyskania oraz nazwę jednostki szkolącej,
-
rodzaj i datę uzyskania stopnia i tytułu naukowego oraz nazwę jednostki nadającej ten stopień i tytuł;
3. dane dotyczące prawa wykonywania zawodu, w tym:
-
numer prawa wykonywania zawodu,
-
numer uchwały rady aptekarskiej przyznającej prawo wykonywania zawodu,
-
informację o posiadaniu prawa wykonywania zawodu w innym państwie,
-
informację o ograniczeniach w wykonywaniu zawodu.
Pamiętaj, że:
-
Do zadań samorządu aptekarskiego należy także prowadzenie działalności gospodarczej, wydawniczej i zarządzanie majątkiem izby.
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (tekst jednolity: Dz. U. 2003 r., Nr 9, poz. 108 ze zmianami).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?