Będzie Fundusz Niskoemisyjnego Transportu?

Projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw

Ministerstwo Energii przygotowaÅ‚o nowelizacjÄ™ ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekÅ‚ych oraz niektórych innych ustaw, która stworzy Fundusz Niskoemisyjnego Transportu oraz przewiduje dodatkowe Å›rodki m.in. na walkÄ™ ze smogiem dla Narodowego Funduszu Ochrony Åšrodowiska i Gospodarki Wodnej. 

Po przyjęciu przez Radę Ministrów, projekt trafił do Sejmu.

Czemu ma służyć Fundusz Niskoemisyjnego Transportu?

Zaproponowano stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, z którego bÄ™dÄ… finansowane projekty zwiÄ…zane z rozwojem elektromobilnoÅ›ci (pojazdy napÄ™dzane energiÄ… elektrycznÄ…) oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych (m.in. CNG – sprężony gaz ziemny, LNG – skroplony gaz ziemny oraz biopaliwa). 

Fundusz będzie finansował projekty, o których mowa m.in. w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce, Krajowych Ramach Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych oraz ustawie z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Dzięki uzyskanemu wsparciu będzie można tworzyć i rozwijać projekty inwestycyjne polegające m.in. na budowie i rozbudowie infrastruktury do ładowania pojazdów energią elektryczną oraz infrastruktury dla innych paliw alternatywnych. Przyczyni się to do zapewnienia powszechnego dostępu do tych źródeł w transporcie i pozytywnie wpłynie na rozwój nowych rozwiązań technologicznych.

W wymiarze gospodarczym, dla operatorów sieci przesyłowych i dystrybucyjnych poszczególnych segmentów rynku (m.in. gazu i energii) oraz wytwórców energii, zmiany zaproponowane w projekcie otwierają nowe możliwości biznesowe wynikające z technologii umożliwiających integrację systemów oraz rynków.

Zakres projektów, które mogÄ… otrzymać dofinansowanie jest bardzo szeroki – wspierani mogÄ… być m.in. producenci Å›rodków transportu, samorzÄ…dy inwestujÄ…ce w czysty transport publiczny, wytwórcy biokomponentów, jak i podmioty chcÄ…ce zakupić nowe pojazdy. Fundusz wspiera także promocjÄ™ i edukacjÄ™ w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie.

Podstawowe zasady udzielania wsparcia (krąg podmiotów, horyzont czasowy oraz maksymalny limit wsparcia) wskazano w projekcie. Natomiast szczegółowe warunki finansowania projektów przez Fundusz zostaną doprecyzowane w rozporządzeniach.

Zaproponowane wsparcie odpowiada także na wyzwania długoterminowej wizji rozwoju energetyki Unii Europejskiej, spójnej z polityką neutralności klimatycznej gospodarki (nisko- i zero emisyjność). Efektem działań Funduszu w wymiarze gospodarczym będzie zatem systematyczna redukcja wykorzystywania paliw kopalnych oraz zwiększenie zużycia energii ze źródeł odnawialnych, rozszerzenie wykorzystania innych paliw alternatywnych, podnoszenie efektywności i bezpieczeństwa infrastruktury, a także stworzenie warunków umożliwiających odbiorcom inteligentne wykorzystanie nośników energii.

Porady prawne

Planowane korzyści związane z uruchomieniem finansowania z Funduszu:

  • rozwój infrastruktury do tankowania gazu ziemnego, biopaliw ciekÅ‚ych i innych paliw alternatywnych oraz do Å‚adowania pojazdów elektrycznych; 
  • wzrost zużycia gazu ziemnego oraz energii elektrycznej w Polsce przeznaczanych na cele transportowe;
  • możliwość wprowadzenia nowych modeli biznesowych opartych na paliwach alternatywnych i ich infrastrukturze;
  • rozwój flot pojazdów niskoemisyjnych oraz niskoemisyjnego transportu publicznego;
  • możliwy spadek kosztów użytkowania pojazdów opartych na paliwach alternatywnych dla obywateli;
  • poprawa jakoÅ›ci powietrza wynikajÄ…ca ze zmniejszenia emisji szkodliwych substancji przez pojazdy drogowe - szczególnie w dużych aglomeracjach.

Ze względów organizacyjnych oraz doświadczenia w prowadzeniu podobnych inicjatyw, zarządzanie Funduszem powierzono NFOŚiGW. Dysponentem Funduszu będzie Minister Energii. Natomiast trzecim uczestnikiem wspierającym działanie Funduszu jest Bank Gospodarstwa Krajowego, który zapewnia obsługę bankową.

Przychody Funduszu i opÅ‚ata emisyjna

Zgodnie z projektem, przychodami Funduszu będą:

  • dotacje celowe z budżetu paÅ„stwa w wysokoÅ›ci do 1,5% planowanych w poprzednim roku budżetowym wpÅ‚ywów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych;
  • odsetki od wolnych Å›rodków Funduszu przekazanych w zarzÄ…dzanie ministrowi finansów, zgodnie z przepisami o finansach publicznych;
  • Å›rodki przekazywane przez operatora systemu przesyÅ‚owego elektroenergetycznego w wysokoÅ›ci 0,1% uzasadnionego zwrotu z kapitaÅ‚u zaangażowanego w wykonywanÄ… dziaÅ‚alność gospodarczÄ…, jeÅ›li chodzi o przesyÅ‚anie energii elektrycznej;
  • wpÅ‚ywy z tytuÅ‚u opÅ‚aty zastÄ™pczej (uiszczanej przez podmiot realizujÄ…cy Narodowy Cel Wskaźnikowy);
  • wpÅ‚ywy z opÅ‚aty emisyjnej, w części (15%) przypadajÄ…cej Funduszowi (uiszczanej przez producentów i importerów paliw silnikowych, podmioty dokonujÄ…ce nabycia wewnÄ…trzwspólnotowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym paliw silnikowych oraz inne podmioty podlegajÄ…ce, na podstawie przepisów o podat akcyzowym, obowiÄ…zkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych).

Nowelizacja ustawy zakłada także wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1000 l wprowadzonych na polski rynek: benzyny silnikowej i oleju napędowego. Środki z opłaty emisyjnej stanowić będą przychód NFOŚiGW (85%) i Funduszu (15%). Zgodnie z przedstawioną propozycją obowiązek zapłaty opłaty emisyjnej ciążyć będzie na producentach paliw silnikowych (benzyn silnikowych i olejów napędowych), importerach paliw silnikowych oraz podmiotach sprowadzających paliwa z innych państw UE.

Przychody z opÅ‚aty emisyjnej zostanÄ… przeznaczone na Fundusz (15%) – celem wsparcia rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie oraz na Narodowy Fundusz Ochrony Åšrodowiska i Gospodarki Wodnej (85%) – celem wsparcia przedsiÄ™wzięć zwiÄ…zanych ze zmniejszeniem lub unikniÄ™ciem szkodliwej emisji substancji gazowych, staÅ‚ych lub ciekÅ‚ych, powodujÄ…cych zanieczyszczenie powietrza.

Dodatkowe Å›rodki dla NFOÅšiGW

Åšrodki, które otrzyma NFOÅšiGW, sÅ‚użyć bÄ™dÄ… realizacji projektów majÄ…cych na celu zmniejszenie lub unikniÄ™cie szkodliwej emisji substancji gazowych, staÅ‚ych i ciekÅ‚ych powodujÄ…cych zanieczyszczenie powietrza. 

Kiedy proponowane przepisy mają wejść w życie?

Znowelizowana ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogÅ‚oszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjÄ…tkiem niektórych przepisów, które powinny obowiÄ…zywać w innych terminach (m.in. regulacje dotyczÄ…ce opÅ‚aty emisyjnej majÄ… wejść w życie 1 stycznia 2019 r.).


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika