Bogate gminy będą płacić na biedniejsze. Jest wyrok

Bogatsze samorządy nadal będą wspierać biedniejsze. Taka jest konsekwencja orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego

Trybunał Konstytucyjny zbadał, - na wniosek Rady Miasta Stołecznego Warszawy oraz na wniosek Rady Miasta Krakowa - niektóre przepisy ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Trybunał ocenił przepisy kształtujące obowiązek gmin oraz powiatów, dokonywania corocznych wpłat do budżetu państwa tzw. janosikowego.

Przepisy te tworzą tzw. mechanizm wyrównania poziomego dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskodawcy nie zakwestionowali dopuszczalności wprowadzenia takiego mechanizmu. Zarzucili, że przepisy ustawy o dochodach, na podstawie których ustala się krąg podmiotów zobowiązanych do wpłat wyrównawczych , a także przepisy określające zasady podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin i powiatów, nie spełniają standardów konstytucyjnych - czytamy na stronie TK.

Porady prawne

Trybunał stwierdził jednak, że zasadnicze regulacje pozostają w zgodzie z konstytucją oraz Europejską Kartą Samorządu Lokalnego, a dostępne dane liczbowe nie uzasadniają tezy, że jednostki samorządu terytorialnego, w związku z koniecznością dokonywania wpłat wyrównawczych, nie mogą wykonywać powierzonych zadań.

Sam fakt, że dochody jednostek samorządu terytorialnego nie są wystarczające, aby optymalnie realizować wszystkie zadania publiczne, nie może przesądzać o naruszeniu art. 167 ust. 1 konstytucji - uznał TK.

Trybunał podkreślił, że obowiązujący mechanizm nie jest jedynym z możliwych modeli wyrównania poziomego jednostek samorządu terytorialnego. Dopuszczalne jest odejście od aktualnych rozwiązań i przyjęcie przez prawodawcę innych, spełniający w większym stopniu oczekiwania samorządów. Dopóki jednak prawodawca nie wykracza w tym zakresie poza standardy konstytucyjne, nie ma podstaw do uznania za niezgodne z konstytucją przepisów, na podstawie których ustala się krąg podmiotów zobowiązanych do wpłat wyrównawczych (i ich wysokość), a także przepisów określających zasady rozdysponowywania części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin i powiatów.

Trybunał podzielił zarzut wnioskodawców, że art. 36 ust. 4 pkt 1 ustawy o dochodach, regulujący sposób dysponowania m.in. niewykorzystanymi środkami uzyskanymi z wpłat na część równoważącą subwencji ogólnej, jest niezgodny z zasadą wyłączności ustawy w zakresie określania źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego (art. 167 ust. 3 konstytucji). Trybunał uznał, że upoważnienie ministra właściwego do spraw finansów publicznych do dysponowania wspomnianymi środkami, bez wskazania jakichkolwiek kryteriów w oparciu, o które podział środków następuje nie spełnia wymagań art. 163 konstytucji.

Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

(MM)


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • PPHUEDMAR 2015-02-03 09:05:42

    No i to jest właśnie komunizm w czystej postaci w podobno demokratycznym państwie.

  • lokatorzy z lokal 2015-02-01 16:44:05

    A po co??? Zeby cudze teraz przechulali a rodziny polskie w syfie i rozpadlinie mieszkali a co lepsze to znajomym porozdawali,przecie nikt ich nie kontroluje.Zamiast lepiej jest coraz gorzej a kazdy h..j robi co chce.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika