CBA będzie mogło śledzić każdego?

CBA bez zgody sądu zbierze dane o poglądach politycznych, przekonaniach religijnych czy preferencjach seksualnych nie tylko polityków, ale każdego z nas. Może to stanowić zamach na wolności obywatelskie – alarmują eksperci.

- Służbom trzeba patrzyć na ręce i trzymać krótko na smyczy. Jak się zerwą, to będzie to bardzo szkodliwe dla obywateli – ostrzega prof. Piotr Kruszyński, ekspert od prawa karnego.

Posłowie wysłuchają dzisiaj pierwszego czytania projektu nowelizacji ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym. Rok temu Trybunał Konstytucyjny zakwestionował część zawartych w niej przepisów. Chodziło o brak bieżącej kontroli nad danymi wrażliwymi oraz zbyt ogólną definicję korupcji.

Porady prawne

Przygotowana przez rząd nowela, która miała poprawić wadliwe prawo, stała się obiektem ostrej krytyki organizacji pozarządowych, skupionych w Antykorupcyjnej Koalicji Organizacji Pozarządowych.

Nowela ma znieść ponadto wymóg zgody sądu na zbieranie niejawnych danych osobowych przez służby.

- Ta ustawa jest jednym wielkim skandalem. Proponowane w niej rozwiązania przywodzą na myśl elementy państwa policyjnego – mówi dla e-prawnik.pl prof. Kruszyński.

Jeżeli nowe prawo zostanie uchwalone, to CBA zbierze dane wrażliwe bez zgody sądu.

- Chodzi o dane ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową. A także dane o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym oraz dotyczące skazań, informacje o tym czy ktoś był karany, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym – wyjaśnia Antykorupcyjna Koalicja Organizacji Pozarządowych.

Anna Wojciechowska-Nowak przypomina, że Trybunał zwracał uwagę na potrzebę stworzenia efektywnych narzędzi kontroli. Zgodnie z nowelą ma się tym zająć powoływany i odwoływany przez szefa CBA pełnomocnik.

Specjalistka z Fundacji Batorego zastanawia się, czy taka zależność nie będzie osłabiała determinacji pełnomocnika do kwestionowania nieprawidłowości, zwłaszcza w wypadkach, gdy za ich powstanie współodpowiedzialne będzie kierownictwa Biura.

- Szkoda, że rząd nie zdecydował się na rozwiązanie stosowane w Niemczech, gdzie osobę kontrolowaną informuje się ex post o takim fakcie. To dyscyplinuje funkcjonariuszy służb specjalnych i zmusza do wyważonego stosowania technik operacyjnych – przyznaje Anna Wojciechowska-Nowak.

Zamiast doprecyzowania definicji korupcji zaproponowano całkowite wyrzucenie jej z ustawy, co również może być niebezpieczne. Ustawodawca zdecydował się na taki krok, ponieważ – jak czytamy w uzasadnieniu noweli – po dokonaniu dogłębnych analiz uznano, że w świetle aktualnego stanu prawnego nie jest możliwe takie sformułowanie definicji, która nie byłaby w dalszym ciągu narażona na zarzut niekonstytucyjności.

Eksperci nie kwestionują tych trudności. Wskazują jednak, że rezygnacja z definicji korupcji rodzi poważne konsekwencje.

- Rezygnacja z definicji korupcji jest ryzykowna. Dopóki była ona zawarta w ustawie, to mówiła   funkcjonariuszowi, jak ją rozumieć. Teraz będzie on w pewnym sensie sam decydował, czy jakieś przestępstwo jest, czy nie jest korupcją – twierdzi specjalistka z Fundacji Batorego.

Według niej nie może być tak, że funkcjonariusze CBA sami będą wyznaczać sobie pola działania, co powinna ściśle regulować ustawa.

- Gdy nie wiadomo, gdzie kończą się właściwości tej służby, to potencjalnie może ona podejmować sprawy niemające związku z korupcją. Możliwe jest również - pod pretekstem walki z korupcją - wykorzystanie Biura do innych, np. politycznych celów – mówi Anna Wojciechowska-Nowak.

Antykorupcyjna Koalicja Organizacji Pozarządowych przestrzega, że jeżeli nowelizacja ustawy o CBA zostanie uchwalona, to CBA może stać się kolejną instytucją, wyposażoną w środki niejawnej inwigilacji, w tym m.in. w kontrolę operacyjną, służącą zwalczaniu przestępczości o charakterze pospolitym.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Chodzacy PARAGRAF 2012-07-10 20:57:48

    Polska byla i jest nadal panstwem POLICYJNYM ,dowody na to mamy na kazdym KROKU np. sad wydaje kilkanascie wyrokow,gdzie pozwy nie spelniaja wymog formalnoprawnych i to jest prawomocne i zgodne z PRAWEM , Prokurator Generalny nabiera wody w usta...a wyrok Sadu Rejonowego w Stalowej Woli sygn.akt C 313/94 dobitnie podkresla to,ze tego typu dzialania sa sprzeczne z PRAWEM ... to jest UROK zycia w Polsce

  • Aga 2012-07-09 07:08:12

    kontrola operacyjna, służąca zwalczaniu przestępczości o także tej o charakterze pospolitym .... NAJWYŻSZY CZAS! ukrócić działalność tzw. "bezrobotnej" szarej strefy z rudą Helą na czele!

  • aafe 2012-07-07 22:28:10

    Państwo policyjne już mieliśmy.Wyszło kiepsko

  • RT 2012-07-07 19:03:06

    Nie bedzie panstwa policyjnego. No pasaran. I nie bedzie tez kastracji chemicznej lub innej.

  • wolny człowiek 2012-07-07 18:59:34

    Tusk działa

  • Bankier_7 2012-07-07 16:22:59

    A myślałem,że to możliwe będzie tylko za rządów PISu - a tu taka niespodzianka. Tworzy na się Państwo policyjno-inwigilujące - w Chinach też tak mają, no i na Białorusi...!!! p.s. Dla przypomnienia a raczej zapytania: Czy PO to partia liberlana...?


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika