Od Nowego Roku zmieni się przede wszystkim część teoretyczna egzaminu. Zwiększy się liczba pytań i ich pula. By uzyskać prawo jazdy kategorii B, zamiast 18 pytań wylosowanych z puli 500 - jak dotąd - egzaminowany będzie odpowiadał na 32 pytania spośród 3 tys. pytań. Poza tym zgodne z ustawą o kierujących pojazdami pytania na egzaminie teoretycznym będą jednokrotnego wyboru, a nie wielokrotnego, jak to jest obecnie.
Przyszły kierowca, odpowiadając na pierwszych dwadzieścia pytań, będzie miał tylko 20 sekund na przeczytanie każdego z nich i 15 sekund na odpowiedź. Nie będzie też możliwości powrotu do udzielonej już odpowiedzi. Chodzi o to, by miało to zbliżone warunki do sytuacji na drodze, kiedy kierowca ma bardzo mało czasu na podjęcie prawidłowej decyzji.
Zmiany, które wejdą w życie 19 stycznia, wynikają z przyjętej w 2011 r. ustawy o kierujących pojazdami. Miały być wprowadzone w lutym tego roku, ale ostatecznie termin ich wejścia w życie przesunięto na 19 stycznia 2013 r. Są one m.in. realizacją niektórych przepisów Unii Europejskiej dotyczących szkolenia i egzaminowanie przyszłych kierowców.
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?
Masz inne pytanie do prawnika?
Komentarze
stanisław 2015-01-24 10:56:25
Ależ to bardzo trudne dla tych co wymyślają prawo - wręcz nie możliwe.... A wystarczy wprowadzić obowiązek posiadania egzaminu psychotechnicznego dla wszystkich jak kierowcy pogotowia czy taxi i odpodnie 1/3 nieudaczników będzie bespieczniej i luźniej na drodze.
Tadeusz 2014-12-24 08:55:39
Egazamin teoretyczny powinien być tylko dopuszczeniem do paru jazd egzaminacyjnych w trudniejszych warunkach (szczyt, korki, deszcz, śnieg, noc itp.). Tak naprawdę egaminowanie powinno polegać na sprawdzeniu czy kandydatka nie sieje zagrożenia dla innych w trudniejszych warunkach, czy nie blokuje, nie powoduje korków, nie ma nagłych decyzji lub ich zmiany czy niezdecydowania, czy są prawidłowe oznaki podjetej (nie tylko miganie kierunkowskazem ale tez zwolnienie zjechanie lekkie oczywisćie lusterka i rozglądanie się, zmiana ręcznego biegu), wiadomo, że istotne jest włączanie się do ruchu (kilka razy w czasie egzaminu) zmiana pasa z lewego skrajnego na prawy skrajny w tłoku i wiele innych tak aby pozostali uczestnicy nie czuli ani zagrożenia ani utrudnienia ze strony kandydatki. Wiem, wtedy wiele teoretycznych nie tylko panienek, wogóle nie dostanie prawa jazdy ale może to i lepiej. W każbym razie utrudnianie egzaminu teoretycznego to droga wymyślana przez urzędaski na swoją miarę a nie na potrzeby rzeczywiste.
Lech 2014-12-24 03:41:26
Jak zwykle bzdury.Nic nie należy zmieniać poza ilością godzin
,,za kierownicą"Nie kilkanaście,tylko najmniej 100...
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?