Europejska przestrzeń powietrzna: tańsze i bezpieczniejsze podróżowanie

Nowe, efektywne zasady zarządzania europejską przestrzenią powietrzną zapewnią większe bezpieczeństwo, krótsze trasy, mniejsze zużycie paliwa i większą punktualność lotów na europejskich szlakach. Parlament Europejski zatwierdził uzgodniony z państwami członkowskimi projekt nowych regulacji dotyczących jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.

Pakiet legislacyjny dotyczący jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (ang. Single European Sky II) ma poprawić funkcjonowanie europejskiego systemu lotnictwa w takich kluczowych obszarach jak bezpieczeństwo, przepustowość, efektywność kosztowa i wpływ na środowisko naturalne poprzez ustanowienie spójnych ram regulacyjnych i lepszą koordynację zarządzania przestrzenią powietrzną państw członkowskich.

Porady prawne

Natężenie ruchu lotniczego do 2020 roku zwiększy się dwukrotnie, stąd konieczne staje się zapewnienie jednolitych i wiążących zasad bezpieczeństwa obowiązujących lotniska, systemy zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz służby żeglugi powietrznej (ANS), a także nadzór ich wdrażania przez państwa członkowskie. Korzyści, jakie odniesie sektor lotnictwa cywilnego w Europie szacuje się na 2 do 3 miliardów euro w ciągu nadchodzących 10 lat. Optymalizacja tras i skrócenie czasu przelotów pozwoli zmniejszyć emisję CO2 o 16 milionów ton.

Parlament Europejski uzgodnił na spotkaniu z ministrami transportu państw członkowskich ostateczne zapisy dwóch rozporządzeń nowelizujących dotychczasowe regulacje w tej dziedzinie. Sprawozdania posła Marian-Jean MARINESCU (EPP-ED, RO) zawierające uzgodnione poprawki kompromisowe do wniosków KE zostaną poddane pod głosowanie w przyszłym tygodniu na sesji Parlamentu w Strasburgu.

 

Plany skuteczności i organ nadzorujący

Rozporządzenia przewidują obowiązujące dla całego obszaru Wspólnoty parametry docelowe skuteczności odnoszące się do usług nawigacji lotniczej. Krajowe organy nadzorujące w państwach członkowskich będą sporządzać krajowe lub regionalne plany obejmujące krajowe lub regionalne parametry docelowe skuteczności działania oraz odpowiedni system zachęt przyjęty przez państwa członkowskie. Plany będą  sporządzane w porozumieniu z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej, przedstawicielami użytkowników przestrzeni powietrznej oraz, w razie potrzeby, operatorami i koordynatorami portów lotniczych.

Państwa członkowskie wyznaczą lub utworzą instytucję działającą jako krajowy organ nadzorujący, który będzie czuwał nad ścisłym wdrażaniem określonych wymogów i parametrów skuteczności. Organ ten będzie także wydawał zaświadczenia dla operatorów usług nawigacji lotniczej, przeprowadzał inspekcje, dokonywał analiz i opracowywał krajowe i regionalne plany skuteczności.

 

Funkcjonalne bloki przestrzeni powietrznej (tzw. FAB)

Najpóźniej do 2011 roku państwa członkowskie powinny ustanowić operacyjne funkcjonalne bloki przestrzeni powietrznej (FABs), które są głównymi elementami umożliwiającymi poprawienie współpracy pomiędzy instytucjami zapewniającymi usługi żeglugi powietrznej. Bloki przyczynią się do zwiększenia skuteczności działania i wykorzystania efektu synergii. Powinny one powstać najpóźniej w trzy lata po wejściu w życie rozporządzenia. Środki na utworzenie funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej pochodzić będą z programu rozbudowy transeuropejskich sieci transportowych oraz z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz z przychodów uzyskanych w wyniku włączenia lotnictwa do europejskiego systemu handlu emisjami.

Drugie rozporządzenie reguluje kwestie związane z funkcjonowaniem lotnisk, zarządzaniem ruchem lotniczym i służbami żeglugi powietrznej. Wzmocnione zostaną kompetencje Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego w celu zapewnienia jednolitych i wiążących zasad bezpieczeństwa obowiązujących lotniska, ATM oraz służby żeglugi powietrznej (ANS).

 

Lotniska, ATM/ANS, grupa doradcza

Wspólnotowe zasady określone w rozporządzeniu obowiązywać będą wszystkie lotniska, z wyjątkiem lotnisk wojskowych lub niewielkich lotnisk, które posiadają krótkie pasy startowe o długości poniżej 800 metrów. Państwa członkowskie mogą zadecydować, że lotniska obsługujące mniej niż 10 tysięcy pasażerów rocznie także nie zostaną objęte wspólnotową regulacją. Operatorzy lotnisk, których dotyczą zapisy rozporządzenia będą musieli przestrzegać wymagań w nim określonych dotyczących m.in. infrastruktury lotniskowej, wyposażenia i sprzętu, zarządzania, a także najbliższego otoczenia terenu lotniska.

Zharmonizowane zasady i wymogi obowiązywać będą także służby zarządzania ruchem lotniczym i służby żeglugi powietrznej (ATM/ANS).

Utworzona zostanie grupa doradcza zainteresowanych stron na rzecz bezpieczeństwa w lotnictwie składająca się z europejskich organizacji przedstawicielskich, która doradzać będzie Komisji w sprawach związanych z bezpieczeństwem lotnisk, systemów zarządzania ruchem lotniczym i usług nawigacji lotniczej.

 

Marian-Jean MARINESCU (EPP-ED, RO)

Osiągnięcia i długotrwałość europejskiego systemu lotniczego

Procedura: Współdecyzja

Debata: 24.03.2009

Głosowanie: 25.04.2009 

Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska, 25.03.2009


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika