e-prawnik.pl Porady prawne

Grę kupisz tylko jak alkohol czy papierosy

11.6.2014

Czy będzie konieczność wylegitymowania się dowodem tożsamości przez kupujących gry obfitujące w realistyczne pokazanie przemocy?

Za takim rozwiązaniem opowiada się Rzecznik Praw Obywatelskich, który wraz z Helsińską Fundacją Praw Człowieka, zaczyna uruchamiać procedurę wprowadzenia takich ograniczeń do polskiego porządku prawnego.

Jeśli zmiany zostaną wprowadzone, sprzedawcy będą musieli wylegitymować kupującego grę. Prowadzący sklepy są dość sceptycznie nastawieni do tych rozwiązań. Obawiają się, że spadną dochody, teraz każdy nastolatek może kupić grę, pełną  przemocy a cała odpowiedzialność spoczywa na rodzicach, którzy powinni kontrolować, w co gra ich dziecko.

Niestety, nie zawsze tak się dzieje.

Co ciekawe, podczas debaty w Ministerstwie Gospodarki na której przedstawiano założenia zmian, producenci gier nie oponowali zbyt dramatycznie przeciwko takim rozwiązaniom. O wiele więcej głosów sprzeciwu będzie pewnie można usłyszeć od sprzedawców. 

Teraz gry mają specyficzne oznaczenia (PEGI), które mają jednak znaczenie wyłącznie informacyjne. W niektórych krajach istnieje nakaz legitymowania się przy kupnie gier dozwolonych od 18 lat, jednakże takie reguły muszą zostać wprowadzone przez prawo krajowe.

Poniżej przykładowe oznaczenia gier.

Wiekowe:

  • PEGI 18
    Za gry dla dorosłych uznaje się gry przedstawiające daleko posuniętą przemoc i/lub specyficzne rodzaje przemocy. Daleko posunięta przemoc jest najtrudniejsza do zdefiniowania, ponieważ w wielu przypadkach jest to pojęcie bardzo subiektywne, ale ogólnie można ją określić jako sceny przemocy powodujące u widza uczucie odrazy.
  • PEGI 16
    Ten symbol jest nadawany, jeżeli przemoc lub aktywność seksualna wyglądają tak jak w rzeczywistości. Młodzież w tym wieku powinna również być odporna na brutalniejsze wulgaryzmy, sceny pokazujące używanie tytoniu lub narkotyków oraz sceny popełniania przestępstw.

Dodatkowe:

  • Wulgarny język - w grze występują niecenzuralne wypowiedzi, czy w warstwie opisów, narracji, dialogów bohaterów.
  • Dyskryminacja - użytkownik może napotkać prezentacje poglądów dyskryminujących inne istoty ze względu na płeć, wiek czy kolor skóry.
  • Narkotyki - w grze znaleźć się może motyw brania narkotyków prawdziwych lub też wymyślonych, ich wpływu, motyw uzależnienia.
  • Strach - grając w produkcję z takim znaczkiem można solidnie się przestraszyć. Nie dla ludzi o słabych nerwach.
  • Hazard - w grze występuje element hazardu lub gier losowych na pieniądze, prawdziwe lub też symulowane.
  • Seks - w grze występuje seks lub elementy nagości o zabarwieniu seksualnym. 
  • Przemoc - w produkcji znaleźć można elementy przemocy i brutalności w stosunku do innych istot żywych.

(pg)

e-prawnik.pl

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ