Kolejne bankructwo w branży turystycznej

W ostatnich tygodniach głośno było o ogłoszeniu upadłości jednego z większych biur podróży w Polsce, Selectours. Wczoraj natomiast media obiegła wiadomość o bankructwie najbardziej rozpoznawalnego na polskim rynku biura – Orbis Travel.

Zwraca się uwagę na to, że w momencie, gdy w kraju podaje się wieści o złej kondycji finansowej danego biura, poza granicami Polski znajdują się setki klientów, którzy wykupując wczasy byli przekonani o rzetelności organizatora wycieczek. Powrót do kraju takich turystów finansowany jest jednak z sum obowiązkowego ubezpieczenia. Pozostałe po takiej wypłacie kwoty przekazywane są na zwrot zaliczek a wycieczki, które nie dojdą już do skutku. O sposobie dochodzenia roszczeń turyści zostaną poinformowani na stronach internetowych biura podróży, tam również zostanie zamieszczony stosowny formularz zgłoszenia powstania szkody.

Porady prawne

Jak komentuje się w mediach, należy się spodziewać, że Orbis Travel nie jest ostatnim biurem podróży, które upadnie w tym roku. W związku z kryzysem gospodarczym spadła bowiem liczba osób, które wyjeżdżają na zagraniczne wakacje. Pewien wpływ na sytuację finansową w branży miały też wydarzenia w Smoleńsku oraz wstrzymanie lotów nad Europą związane z chmurą pyłu wulkanicznego.

Sugeruje się wprawdzie, by przed wyjazdem na zagraniczne wojaże turysta sprawdził kondycję finansową biura, brak jednak stosownych rejestrów, czy też przepisów, które umożliwiałyby czy to konsumentom, czy też organizacjom dbającym o ich interesy, analizę stanu finansowego organizatora. Można wprawdzie zapoznać się z certyfikatem rzetelności wystawianym prze Krajowy Rejestr Długów BIG, jednakże nie zawsze jest to wystarczające. Wszak nawet Selectours legitymował się certyfikatem „Przejrzysta firma” i uczestniczył w programie „Rzetelna firma”. Wspomnieć jednak warto, że obecnie w KRD widnieje ponad 100 biur podróży.

Pozostaje mieć nadzieję, że zmieniona ustawa o usługach turystycznych, która w swoim założeniu miała zabezpieczać klientów biur podróży przed tego typu upadłościami przyniesie zamierzony skutek. Nowelizacja weszła w życie 17 września br. Zgodnie z jej przepisami organizatorzy wycieczek mają zapewnić swoim klientom gwarancję pokrycia kosztów powrotu i zwrotu wniesionych wpłat za niezrealizowaną część wycieczki. Minimalną sumę gwarancyjną ustali Minister Finansów w rozporządzeniu wykonawczym do wspomnianej ustawy.

Niestety, z przepisów nowej ustawy nie mogą skorzystać klienci Orbis Travel. Biuro bowiem, w oparciu o przepisy przejściowe do nowelizacji, przedłużyło swoje dotychczasowe umowy ubezpieczenia. Te z kolei nie pokryją całości powstałych szkód.

e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika