Kurier uszkodził przesyłkę. Co zrobić?

Gdy zauważymy choćby drobne uszkodzenie paczki, to mamy prawo do sprawdzenia przy kurierze jej zawartości.

Musimy pamiętać, że firma kurierska odpowiada za stan przesyłki od jej przyjęcia od nadawcy aż do wydania adresatowi. Możemy więc starać się o odszkodowanie wtedy, gdy zostanie ona zgubiona, uszkodzona lub dojdzie do nas z opóźnieniem.

Jeżeli przy odbiorze przesyłki okaże się, że pudełko jest rozerwane lub widać, że paczka była wcześniej otwierana, to poprośmy kuriera o sprawdzenie zawartości. Nie dajmy się zbyć tłumaczeniem przewoźnika, że nie ma on na to czasu. Na nasze żądanie musi on sprawdzić, czy np. zamówiony przez nas zestaw talerzy nie jest uszkodzony.

Porady prawne

Jeśli talerze będą popękane lub potłuczone, to kurier sporządzi przy nas protokół ustalający stan przesyłki.

Gdy nie zgodzimy się z tym, co napisze on w protokole, to możemy dopisać do niego własne uwagi. Gdy wszystko zostanie ustalone i podpisane przez obie strony kurier musi zostawić nam jeden egzemplarz dokumentu. Jest to bardzo ważne, ponieważ jedynie sporządzony na miejscu protokół szkody jest podstawą do reklamacji i otrzymania rekompensaty za uszkodzenia.

W 2009 roku firmy kurierskie przewiozły blisko 3,2 miliarda przesyłek. Konsumenci złożyli blisko 55 tys. reklamacji. 60 proc. z nich zostało uznanych, a około 30 proc. odrzuconych.

Może się jednak zdarzyć, że podpiszemy odbiór paczki i dopiero po odjeździe kuriera okaże się, że mimo całego opakowania zawartość jest uszkodzona. Według prawa przewozowego mamy wtedy 7 dni na zgłoszenie szkody. Musimy umówić się z firmą kurierską, która wyśle do nas swojego przedstawiciela w celu sprawdzenia uszkodzeń. Niestety wówczas to my będziemy musieli udowodnić, że zawartość została uszkodzona przed dostarczeniem paczki.

W razie trudności z ustaleniem czasu, rodzaju, rozmiarów lub przyczyny szkody, można skorzystać z pomocy rzeczoznawcy. Powołuje go przewoźnik w porozumieniu z poszkodowanym.

Szczegółowe zasady składania reklamacji ustalają przewoźnicy w swoich regulaminach. Wynika z nich również czas, jaki przewoźnik ma na dostarczenie paczki. Praktyka pokazuje, że wewnętrzne przepisy firm kurierskich nie zawsze są zgodne z prawem.

Przykładowo firma TNT Express Wordwide ma zapłacić ponad 380 tys. zł za to, że wymagała złożenia reklamacji wyłącznie listem poleconym, co jednocześnie oznaczało, że inne formy – np. osobiste dostarczenie przez konsumenta – nie są możliwe.

- Zgodnie z prawem, firma kurierska nie może narzucać formy złożenia reklamacji. Ponadto, jeśli złożona reklamacja posiada braki, spółka powinna wezwać klienta do ich uzupełnienia w terminie 14 dni – informuje Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK.

Przewoźnik jest zwolniony z odpowiedzialności za uszkodzenie, opóźnienie lub zgubienie paczki np. wtedy, gdy nastąpiło to z winy nadawcy lub odbiorcy lub było to spowodowane działaniem siły wyższej. W tym przypadku to przewoźnik będzie musiał nam udowodnić, że wpłynęło to na uszkodzenie lub opóźnienie paczki.

Kurier nie odpowiada na reklamację

Gdy po 3 miesiącach od złożenia reklamacji nie dostaniemy odpowiedzi, to mamy prawo skierować sprawę do sądu. Możemy wówczas zażądać odszkodowania, którego wysokość regulują przepisy.

Odszkodowanie nie może przewyższać wartości, którą ustala się na podstawie i w następującej kolejności:

1) ceny wskazanej w rachunku dostawcy lub sprzedawcy albo
2) ceny wynikającej z cennika obowiązującego w dniu nadania przesyłki do przewozu bądź
3) wartości rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania.

W razie zgubienia przesyłki z deklarowaną wartością należy się nam odszkodowanie w wysokości, jaka została zadeklarowana. Gdy przewoźnik udowodni jednak, na podstawie powyższych punktów, ze paczka miała niższą wartość, to dostaniemy mniej pieniędzy.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Ewa 2020-06-18 20:56:13

    Zamówiłam serwis obiadowy z fyrklowern. Paczka dotarła po miesiącu . Nie zauważyłam uszkodzeń na kartonie podpisałam papiery i kurier odjechał. Gdy otworzyłam w domu karton i zaczęłam wyciągać naczynia zauważyłam że niektóre są potłuczone . Zadzwoniłam do tego kuriera i mu o tym powiedziałam dał mi do telefonu szefa poczty a ten mi powiedział że jedyne co mogę zrobić to napisać pismo zrobić zdjęcia uszkodzeń i dostarczyć do nich . A oni to wyślą dalej . Tylko że ja nie wiem jak mam to napisać . Ktoś może ma wzory takiego pisma?

  • Mar 2020-02-09 02:47:14

    A jak wyglada sytuacja z wysylka za granice ? Wyslalem sobie z Polski do UK kolumny glosnikowe nie sprawdzilem paczki przy kurierze bo wyslalem i przyszly 3 paczki po otwarciu otworzylem i sie okazalo ze jedna kolumna jest uszkodzona caly rog az rozwarstwiony w srodku zwrotnica popekana ewidentnie widac ze dostala silne uderzenie paczka byla ubezpieczona na 750zl sam pakowalem styropian karton folia solidnie a jednak

  • Ar-wal spółka jaw 2018-12-26 14:09:57

    Odebrałem paczke (2 telewizory od kuriera) . Nie zauważyłem ,że karton w jednej paczce jest uszkodzony. Stwierdziłem to dopiero gdy kurier odjechał. Zadzwoniłem do firmy przeowzowej DPD i polecili zeby pojechac z nieotwartym uszkodzonym kartonem do spedycji. tak zrobiłem nastepnego dnia. W spedycji dokonalismy komisyjnego otwarcia przesyłki i okazało sie że na matrycy jest stłuczenie. Sporzadziliśmy proptokół ,gdzi wyraznie zostało zaznaczobe, że paczka została orwarta dopiero na spedycji DPD. Zgłosiłem reklamacje. Niestety ubezpieczyciel po 20 dniach odpisał ,że żadne odszkodowanie mi sie nie należy i pozostaje mi tylko droga sądowa. Telewizory zostały kupione na firmę. Czy mam szanse w sądzie czy powinienem założyć sprawę

  • Monia 2016-11-21 17:09:05

    mam taki probleem iż wyslalam kurierem meble w oryginalnych paczkach a odbiorca dostarczyl je zniszczone meble były obite popuchnięte no i oczywiście kartony były porozrywane i brakuje niktorych części, miały dojść na miejsce w 3lub4 dni a szly dwa tygodnie w tym czasie kurier odebral ode mnie telefon po 4 dniach tylko raz by powiedzieć ze sa w drodze później nie odbieral chodz dzwoniłam kilka razy dziennie. Co się okazało on przekazal to innej firmie która twierdzi ze w takim stanie dostla te meble co mam robic gdy nie mam zadnego protokolu. Napisalam do pierwotnej firmy maila z zadaniem zadość uczynienia i wyslalam zdiecia tych zniszczonych kartonow oraz mebli lecz nie dostaje odpowiedzi. Proszę o pomoc co mogę w tej sytuacji robic.

  • \\rejtan// 2016-09-12 21:52:15

    Witam mam podobny problem co panowie , niedawno zakupiłem antyramę . Z faktu , że nie było mnie w tedy w domu kurier odwiózł produkt do magazynu , cztery godziny puźniej zadzwonił drugi kurier , kturyz z łaską dostarczył mi przesyłkę zapytany dlaczego róg wygięty jest pod nienaturalnym kontem odpowiedział że on jedynie dostarcza a zażalenie zgłosić mam do producenta . Nieświadomy fasktu odebrałem paczkę oraz podpisałem się .

  • modermar 2015-10-08 23:59:32

    Witam. Wysłałem UPSem paczkę w środku wieża technicsa, paczka dotarła do adresata niby nie uszkodzona, kurier nie pozwolił sprawdzić stanu zawartości praszyłki. Po otwarciu okazało się że elementy wieży są dosłownie zgniecine, dodam że całość była bardzo dobrze zabezpieczona, oklejona naklejkami ostrożnie szkło i wysłana jako element niestandardowy oraz ubezpieczony na kwotę 1800zł. Firma po spisaniu protokołu wymigała sie ze wszystkiego twierdząc, że paczka z zewnątrz nie była uszkodzona i nie mają podstaw do wypłaty odszkodowania. Nie wiem co mam dalej robić trwa to już chyba ze 2 miesiące, oczywiście zdjęcia wieży przed i po wyjęciu z paczki były zrobione.

  • paxi 2015-08-09 18:09:29

    Sprzedałem telewizor na allegro, przed zapakowaniem nakręciłem filmik i zdjecia że telewizor jest sprawny.Odbiorca paczki zadzwonił do mnie że telewizor ma peknitą matrycę. Co teraz robić ? Gdy firma kurierska sie wymiguje Telewizor w był zapakowany w oryginalny karton styropian i ogromna ilośc foli bąbelkowej


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika