Nieuczciwe gazetki reklamowe
Budzą zainteresowanie i są jednym z popularniejszych sposobów na zachęcenie klienta do zakupów. Nie zawsze jednak rzetelnie informują o ofercie sklepu. UOKiK zwraca uwagę na najczęstsze uchybienia w gazetkach reklamowych
Informacje zamieszczane w gazetkach sieci handlowych informują o ofercie oraz zapraszają do ich odwiedzenia. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest dostarczenie kontrahentowi pełnej i rzetelnej informacji o ofercie. Często bowiem tylko na ich podstawie konsumenci podejmują decyzje zakupowe.
Jak wynika z praktyki UOKiK, najczęstsze uchybienia dotyczące ulotek sieci handlowych, wiążą się z nierzetelnym informowaniem o zasadach przeprowadzanych akcji promocyjnych. Jeśli artykuł dostępny jest po obniżonej cenie, konsument powinien poznać zarówno jej wysokość przed obniżką, jak i aktualną. Tymczasem jako stare ceny podawane są albo nigdy nieobowiązujące, identyczne jak dotychczas, a bywa że w promocji są wyższe niż przed jej organizacją.
W ostatnim czasie Prezes UOKiK zakończył dwa postępowania, w których kwestionował praktykę wprowadzania konsumentów w błąd w gazetkach reklamowych sieci Kaufland i Stokrotka. Urząd ustalił, że prezentowane w ofercie obniżki procentowe w rzeczywistości były znacznie mniejsze – w przypadku sieci Kufland, przedsiębiorca informował np. o obniżeniu ceny sera Mozzarella o 21 proc., podczas gdy w rzeczywistości wynosiła ona jedynie 9 proc. UOKiK zakwestionował także działania polegające na znakowaniu wywieszkami informującymi o promocji towarów nią nieobjętych. Ponadto w sklepach uwidaczniano ceny niezgodne z tymi, które zostały zakodowane w kasach fiskalnych i czytnikach. Zdarzało się również, że wartości podawane w gazetkach, jako obowiązujące przed promocją, były zawyżane – sieć Stokrotka informowała np., że cena herbaty przed obniżką wynosiła 4,79 zł, podczas gdy w rzeczywistości było to 4,59 zł.
Nie są to jedyne postępowania, których przedmiotem były informacje zawarte w ulotkach reklamowych. W ubiegłym roku Urząd zakwestionował także działania wrocławskiej spółki Neonet, które polegały na zastrzeganiu w gazetkach promocyjnych prawa do zmiany ceny oferowanego towaru oraz błędów edytorskich. Ponadto przedsiębiorca informował potencjalnych nabywców, że produkty prezentowane na zdjęciach mogły się różnić od dostępnych w sprzedaży.
UOKiK przypomina, na co zwrócić uwagę czytając gazetki reklamowe – by zakupy okazały się trafionym wyborem:
obniżki cen – większość towarów prezentowanych w gazetkach reklamowych jest przeceniona. Niezgodne z prawem jest przekreślanie ceny, która nigdy wcześniej nie obowiązywała, nie uległa zmianie lub uwidoczniona jest zawyżona w stosunku do dotychczas obowiązującej. W materiałach reklamowych powinna natomiast zostać zamieszczona nie tylko cena promocyjna, ale również cena obowiązująca przed obniżką
limity czasowe – sprzedawcy mają obowiązek poinformować klientów, w jakich dniach będą mogli nabyć towary w promocyjnej cenie. Niezgodne z prawem jest zamieszczanie informacji o obniżkach, które jeszcze bądź już nie są aktualne. Przedsiębiorca musi wskazać w reklamie termin obowiązywania danej ceny
oferty ważne do wyczerpania zapasów – zdarza się, że przedsiębiorca reklamuje w gazetce towar w ograniczonej ilości. Konsumenci powinni zostać o tym fakcie poinformowani. Warto zwracać również uwagę na dodatkowe informacje – nie zawsze oferta dotyczy np. wszystkich placówek sieci
różnice w cenach – bywa, że cena w gazetce reklamowej nie odpowiada tej zakodowanej w kasie sklepu. Wówczas konsumenci mają prawo nabyć produkt po cenie, na podstawie której podjęli decyzję o zakupie
Zgodnie z prawem konsumenci, którzy uznają, że gazetki reklamowe wprowadziły w błąd, mogą indywidualnie pociągnąć przedsiębiorcę do odpowiedzialności na podstawie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Ustawa zapewnia możliwość skutecznego egzekwowania praw przed sądem – to na przedsiębiorcy leży ciężar udowodnienia, że nie doszło do złamania prawa.
Jednocześnie UOKiK przypomina, że w przypadku problemów z zakupami konsumenci mogą o pomoc zwrócić się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów oraz Inspekcji Handlowej – adresy znajdują się na www.uokik.gov.pl. Warto również skorzystać z bezpłatnej infolinii konsumenckiej 0 800 800 008 (w godzinach 9.00-17.00, od poniedziałku do piątku).
Źródło: www.uokik.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?