Opinia do projektów ustaw o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

Poniżej przedstawiamy opinię PKPP Lewiatan do poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw (druk 686 i 755).

PKPP Lewiatan jest przeciwna propozycjom przyspieszenia obniżania opłat dystrybucyjnych, jakie pobiera otwarty fundusz z wpłacanych do niego składek. Propozycja obniżenia opłat narusza modele finansowe przyjęte przez rząd i ustawodawcę i może doprowadzić do nieprzewidywanego zmniejszenia przychodów towarzystw emerytalnych i wyeliminowania części z nich z rynku. W konsekwencji zostanie ograniczona konkurencja, a tym samym osłabnie pozycja ubezpieczonych.


Obowiązująca obecnie ustawa o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych przewiduje dalsze obniżanie opłat pobieranych przez PTE w najbliższych latach (dwukrotne zmniejszenie opłaty od składki w ciągu 5 lat, trzykrotne zmniejszenie krańcowej opłaty za zarządzanie wraz ze wzrostem aktywów otwartego funduszu).

Obniżka opłat ustalona w 2003 r. i obowiązująca od 1 kwietnia 2004 r. była szeroko dyskutowana
i kompleksowo uzasadniana. Obecna propozycja obniżenia opłat (nawet do 2%), narusza modele finansowe przyjęte przez rząd i ustawodawcę w roku 2003 i może doprowadzić do nieprzewidywanego zmniejszenia przychodów towarzystw emerytalnych i wyeliminowania części
z nich z rynku. W konsekwencji zostanie ograniczona konkurencja, a tym samym osłabnie pozycja ubezpieczonych.

Uzasadnienia do obu projektów nie zawierają analizy wpływu proponowanych zmian na konkurencję i liczebność PTE, stabilność ich sytuacji finansowej oraz rzeczywisty wpływ na wartość oszczędności emerytalnych. W sytuacji, gdy większość PTE do końca 2007 r. ze swych zysków nie pokryła jeszcze nakładów poniesionych na tworzenie PTE i funkcjonowanie
w pierwszych latach reformy (mimo upływu 8 lat), akcjonariusze części towarzystw przy kolejnej obniżce opłat będą zmuszeni do likwidacji lub zbycia swych towarzystw na rzecz innych podmiotów. Wydaje się, że autorzy jednego z projektów ryzyko to dostrzegają, o czym świadczy propozycja zablokowania możliwości łączenia się PTE. Trzeba mieć jednak świadomość, że jeżeli powyższe rozwiązanie wejdzie w życie, akcjonariuszom pozostanie jedynie ścieżka bankructwa/likwidacji.

Porady prawne
Tak czy inaczej zostanie ograniczona konkurencja między PTE ze szkodą dla ubezpieczonych.

Projekt ustawy o emeryturach kapitałowych przewiduje dla towarzystw emerytalnych nowe zadania związane z wypłatą okresowych emerytur kapitałowych, bez zapewnienia źródeł finansowania tych zobowiązań. Kolejna obniżka opłat finansujących funkcjonowanie PTE stawia więc pod znakiem zapytania możliwość wypełnienia nowej roli, jaką zakłada dla PTE projekt ustawy o emeryturach kapitałowych.

Chcemy też zasygnalizować, że nieprawdziwe jest zawarte w uzasadnieniu do projektu twierdzenie, iż po wprowadzeniu w 2003 r. maksymalnego poziomu prowizji od składki, wszystkie podmioty poza jednym, ustaliły pobierane przez siebie prowizje na maksymalnym poziomie 7%.
Z analizy danych publikowanych przez KNF wynika bowiem jednoznacznie, że średnia opłata dystrybucyjna pobierana od składek odprowadzanych do funduszy emerytalnych kształtowała się w roku 2007 na poziomie 5,95% ich wartości. Wynika to z faktu, że opłatę dystrybucyjną niższą niż 7% płacą członkowie siedmiu, a nie jednego funduszu.

Niezrozumiałe jest ponadto użycie przez autorów projektu w jego uzasadnieniu argumentu, że obniżka opłat zasadna jest także ze względu na aktualnie (I kw. 2008 roku) słabe wyniki inwestycyjne otwartych funduszy emerytalnych. Od początku działalności, czyli w długim okresie, OFE osiągają atrakcyjne stopy zwrotu, co potwierdzają analizy MPIPS. W okresie osiągania bardzo wysokich rocznych stóp zwrotu w latach ubiegłych nikt nie podnosił, iż wynagrodzenie PTE powinno być zwiększone.

Uważamy jednak, że istnieje możliwość wzmocnienia konkurencji w zakresie wysokości opłat od składek pobieranych przez PTE. Dokonać tego można poprzez przywrócenie możliwości różnicowania opłaty od składki w zależności od długości stażu ubezpieczeniowego. Takie rozwiązanie, umożliwiające oferowanie niższych opłat klientom z dłuższym stażem, obowiązywało do 2003 r., a jego likwidacja jak przyznają autorzy obecnych projektów przyczyniła się do ograniczenia konkurencji w zakresie wysokości opłat. Przywrócenie swobody kształtowania opłat, przy zachowaniu obecnych stawek maksymalnych byłoby nie tylko lepsze dla konkurencji na rynku, ale i obniżyłoby koszty funkcjonowania całego systemu.

Mając na uwadze powyższe argumenty PKPP Lewiatan postuluje odrzucenie obu projektów ustaw.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
Warszawa, 13.08.2008 r. 

Źródło: PKPP Lewiatan, www.pkpplewiatan.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika