Polskie postulaty ws. walki ze skutkami epidemii COVID-19 dla branży rolnej

Co proponuje Polska?

– Polska pozytywnie ocenia dokument Komisji Europejskiej dotyczący podwyższenia limitu pomocy dla gospodarstw rolnych  oraz niższego oprocentowania pożyczek i kredytów. Pomoc państwa wymaga jednak odpowiedniej zasobności budżetu krajowego. Dlatego Polska wnioskuje o pomoc z budżetu UE, z rezerwy kryzysowej, na rekompensaty dla sektorów szczególnie dotkniętych sytuacją związaną z COVID-19 – powiedział minister Jan Krzysztof Ardanowski w kontekście polskiego stanowiska, które będzie prezentowane dziś podczas wideokonferencji Wysokiego Szczebla nt. wpływu COVID-19. 

Porady prawne

Niezwykle istotne jest podjęcie wspólnych działań w celu zminimalizowania strat producentom rolnym, grupom producentów rolnych  oraz podmiotom skupującym i przetwarzającym produkty rolne. 

– "Szczególną ochroną należy objąć małe i średnie gospodarstwa rolne oraz zakłady przetwórstwa rolno-spożywczego, które postawiły na rozwój zaciągając długoletnie zobowiązania finansowe. W sytuacji spowolnienia gospodarczego, to one w pierwszej kolejności odczują jego skutki i mogą być zagrożone upadłością" – podkreśla minister Ardanowski.

W imieniu przebywającego na kwarantannie ministra rolnictwa i rozwoju wsi, postulaty przedstawił podsekretarz stanu w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Anna Moskwa.

Płynność dostaw produktów rolno-spożywczych 

W ocenie polskiego rządu w obecnej sytuacji kluczowe znaczenie ma zapewnienie płynności funkcjonowania łańcuchów dostaw w wymiarze krajowym, rynku unijnego i rynków eksportowych.

Nadzwyczajne środki i działania

Polska stoi na stanowisku, że należy uruchomić skup interwencyjny na rynku mleka i wołowiny. Konieczne jest uruchomienie nadzwyczajnych środków wsparcia i rozszerzenie listy produktów objętych interwencją. W odniesieniu do organizacji producentów owoców i warzyw oraz programów operacyjnych – zwiększenie pomocy UE na działania kryzysowe oraz zawieszenie wymogów dotyczących minimalnej wartości i ilości produkcji sprzedanej.

Konieczna jest także odpowiednia elastyczność w zarządzaniu środkami UE, w tym:

  • kierowanie środków na podtrzymanie płynności finansowej gospodarstw (finasowanie kredytów obrotowych w instrumentach finansowych);

  • umożliwienie, analogicznie jak w polityce spójności, przeznaczenia niewykorzystanych środków z PROW 2014-2020 na ratowanie podmiotów sektora rolno-spożywczego;

  • ograniczenie kontroli na miejscu;

  • zwiększone i wcześniejsze zaliczki nawet pomimo niezakończonych kontroli;

  • zwiększenie do 500 euro kwoty należności, która uprawnia do zaprzestania odzyskiwania środków od beneficjenta;

  • zawieszenie zasady anulowania zobowiązań zgodnie z regułą n+3;

  • zwolnienie z wymogu ustanawiana zabezpieczeń w przypadku zaliczek na inwestycje.

– "Europejskie rolnictwo powinno być zarówno odpowiedzialne jak i solidarne. Konsumenci nie mogą być zakładnikami spekulantów rynkowych, którzy w sytuacji kryzysowej upatrują szybkiego zysku z handlu artykułami spożywczymi podnosząc ceny żywności i środków do produkcji rolno-spożywczej. Niedopuszczalne jest wstrzymywanie dostaw do produkcji rolno-spożywczej oraz handlu detalicznego artykułami rolno-spożywczymi w oczekiwaniu na wzrost cen, czy też w celu budowania przeświadczenia u konsumentów, że dostawy te są zagrożone. Wszelkie, tego rodzaju, nieuczciwe praktyki zwiększają w społeczeństwie poczucie zagrożenia, które nie służy walce z pandemią COVID–19" – zaznaczył minister Jan Krzysztof Ardanowski.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika