Prawo lotnicze
Nowelizacja Prawa lotniczego dostosuje prawo do przepisów UE w obszarze praw pasażerów, żeglugi powietrznej, personelu lotniczego, techniki lotniczej, lotniczej działalności gospodarczej i transportu lotniczego, lotnisk oraz ochrony lotnictwa cywilnego Inne zmiany dotyczą zaś branży lotnictwa bezzałogowego (dronów).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
Co przewiduje?
Celem ustawy jest dostosowanie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze do nowych lub znowelizowanych przepisów Unii Europejskiej w zakresie praw pasażerów, żeglugi powietrznej, personelu lotniczego, techniki lotniczej, lotniczej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej i transportu lotniczego, operacji lotniczych, lotnisk oraz ochrony lotnictwa cywilnego.
W ustawie zostaÅ‚y wprowadzone obszerne zmiany, które dotyczÄ… miÄ™dzy innymi zasad prowadzenia przez Prezesa UrzÄ™du Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej „Prezesem UrzÄ™du”, kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego. Rozszerzony zostaÅ‚ katalog podmiotów podlegajÄ…cych kontroli Prezesa UrzÄ™du o użytkowników cywilnych statków powietrznych, użytkowników cywilnych statków powietrznych niewpisanych do rejestru statków powietrznych oraz czÅ‚onków personelu pokÅ‚adowego. Wprowadzona zostaÅ‚a także możliwość przeprowadzania kontroli niezapowiedzianych. Celem takich kontroli jest podniesienie poziomu wykrywalnoÅ›ci praktyk naruszajÄ…cych przepisy prawa lotniczego, a tym samym podniesienie poziomu bezpieczeÅ„stwa lotnictwa cywilnego. W trakcie wykonywanej kontroli Prezes UrzÄ™du bÄ™dzie mógÅ‚, w drodze decyzji administracyjnej, dokonać wstrzymania lub ograniczenia prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci w ramach certyfikatu przewoźnika lotniczego, organizacji zgÅ‚aszajÄ…cych dziaÅ‚alność oraz operacji specjalistycznych w przypadku stwierdzenia okreÅ›lonej nieprawidÅ‚owoÅ›ci.
Wprowadzone zostaÅ‚y także zasadnicze zmiany w zakresie postÄ™powania w sprawach pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów pasażerskich, które polegajÄ… na wprowadzeniu instytucji Rzecznika Praw Pasażerów. Rzecznik bÄ™dzie prowadziÅ‚ postÄ™powanie w sprawie pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów pasażerskich miedzy pasażerem a przewoźnikiem lotniczym – w zakresie roszczeÅ„ majÄ…tkowych wynikajÄ…cych z przepisów rozporzÄ…dzenia nr 261/2004/WE oraz miÄ™dzy przewoźnikiem lotniczym, organizatorem turystyki albo sprzedawcÄ… biletów – w zakresie roszczeÅ„ majÄ…tkowych wynikajÄ…cych z przepisów rozporzÄ…dzenia nr 2111/2005/WE, w przypadku lotów wykonywanych z lotnisk znajdujÄ…cych siÄ™ na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz lotów z krajów trzecich na te lotniska, obsÅ‚ugiwanych przez wspólnotowych przewoźników lotniczych. Zadaniem Rzecznika Praw Pasażera bÄ™dzie umożliwienie zbliżenia stanowisk stron postÄ™powania w celu rozwiÄ…zania przez nie sporu i wypracowanie satysfakcjonujÄ…cego obie strony rozwiÄ…zania a nastÄ™pnie zawarcie porozumienia.
Rzecznika Praw Pasażera będzie wyznaczał Prezes Urzędu na okres 5 lat spośród pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Wprowadzono przepisy dotyczÄ…ce postÄ™powania reklamacyjnego. Przed wystÄ…pieniem przez pasażera na drogÄ™ sÄ…dowÄ… lub ze skargÄ… do Rzecznika Praw Pasażera inicjujÄ…cÄ… postÄ™powanie w sprawie pozasÄ…dowego rozwiÄ…zania sporu pasażerskiego, przewoźnik lotniczy, organizator turystyki albo sprzedawca biletu bÄ™dzie miaÅ‚ możliwość speÅ‚nienia Å›wiadczenia w wyniku bezpoÅ›redniego wezwania go przez pasażera do zaspokojenia roszczenia poprzez zÅ‚ożenie reklamacji. Wprowadzono wiÄ™c obowiÄ…zkowe postÄ™powanie reklamacyjne, które powinno być zakoÅ„czono w terminie 30 dni od dnia zÅ‚ożenia reklamacji. Ponadto okreÅ›lono, że roszczenia majÄ…tkowe pasażerów przedawniajÄ… siÄ™ z upÅ‚ywem roku od dnia wykonania przewozu, a w przypadku gdy przewóz nie zostaÅ‚ wykonany – od dnia, w którym miaÅ‚ być wykonany.
Wprowadzane zmiany majÄ… na celu dostosowanie ustawy – Prawo lotnicze do prawodawstwa unijnego w zakresie nowego rodzaju licencji lotniczych pilota rekreacyjnego LAPL (Light Aircraft Private Licence) dla kategorii samolotów, Å›migÅ‚owców, szybowców oraz balonów oraz obowiÄ…zku certyfikacji lekarzy orzeczników medycyny lotniczej przeprowadzajÄ…cych badania niezbÄ™dne do uzyskania i utrzymania licencji wspólnotowych.
Nowe rozwiÄ…zania porzÄ…dkujÄ… i doprecyzowujÄ… także przepisy dotyczÄ…ce czasu pracy czÅ‚onków załóg statków powietrznych. Wprowadzono ograniczenie wskazujÄ…ce limit 1900 godzin czasu pracy czÅ‚onków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu w ciÄ…gu okresu rozliczeniowego wynoszÄ…cego rok kalendarzowy. OkreÅ›lenie limitu na poziomie 1900 godzin dotyczy wykonywania wszystkich operacji lotniczych przez danego czÅ‚onka zaÅ‚ogi lotniczej. OkreÅ›lono także dni wolne przysÅ‚ugujÄ…ce czÅ‚onkom załóg statków powietrznych. Ponadto przepisy ustawy regulujÄ… czas pracy załóg Å›migÅ‚owców oraz Å›migÅ‚owców ratownictwa medycznego, zapewniajÄ…c im 24 godziny wypoczynku. Uszczegółowiono zasady regulujÄ…ce strefy i stawki opÅ‚at nawigacyjnych – wprowadzono w tym zakresie przepisy, zgodnie z którymi strefy opÅ‚at terminalowych sÄ… zatwierdzane przez ministra wÅ‚aÅ›ciwego do spraw transportu.
Wprowadzono ogólną normę określającą zakaz dotyczący obiektów zarówno naturalnych, jak i sztucznych, w tym obiektów budowlanych, które nie mogą być wyższe niż wysokości określone przez powierzchnie ograniczające przeszkody wyznaczane dla lotnisk. Rozszerzono regulacje w zakresie zgłaszania i oznakowania przeszkód lotniczych, a także usuwania i przycinania drzew lub krzewów stanowiących przeszkody lotnicze.
Ponadto wprowadzono zmiany, które polegają na:
- wprowadzeniu odesłań do nowych przepisów prawa UE;
- wprowadzeniu sankcji z tytułu nieprzestrzegania wymagań i obowiązków ustalonych w prawie Unii Europejskiej;
- wprowadzeniu przepisów kompetencyjnych dla organów administracji krajowej do działania w zakresie określonym prawem Unii Europejskiej;
- uzupełnieniu katalogu opłat lotniczych o czynności administracyjne wynikające z przepisów prawa Unii Europejskiej lub z nimi związane;
- wprowadzeniu alternatywnych dla przepisów prawa Unii Europejskiej rozwiązań w przypadkach, gdy to prawo dopuszcza działanie państwa członkowskiego Unii Europejskiej, np. system zachęt o charakterze finansowym w żegludze powietrznej, system finansowania służb terminalowych na lotniskach wyłącznych.
Ustawa wprowadza zmiany w ustawie z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz.U. z 2017 r. poz. 2365, z późn. zm.), w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1945), ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 2195, z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (Dz.U. z 2018 r. poz. 1310, 1616 i 1629). Zmiany dokonywane w tych ustawach stanowią konsekwencje wynikające z wprowadzenia nowych regulacji w ustawie - Prawo lotnicze.
Kiedy zmiany zaczną obowiązywać?
Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 kwietnia 2019 r.
Ważne dla branży lotnictwa bezzałogowego informacje o podstawowych zmianach w przepisach dotyczących dronów
W dniu 6 lutego 2019 roku w siedzibie UrzÄ™du Lotnictwa Cywilnego odbÄ™dzie siÄ™ seminarium dla branży lotnictwa bezzaÅ‚ogowego, podczas którego omówione zostanÄ… zmiany wynikajÄ…ce z wejÅ›cia w życie rozporzÄ…dzenia Ministra Infrastruktury zmieniajÄ…cego rozporzÄ…dzenie w sprawie wyÅ‚Ä…czenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz okreÅ›lenia warunków i wymagaÅ„ dotyczÄ…cych używania tych statków.
Zmiany w rozporządzeniu określającym zasady wykonywania lotów dronami wejdą w życie 31 stycznia 2019 roku.
Poniżej przedstawiamy informacje o podstawowych zmianach, jakie niesie ze sobą nowelizacja rozporządzenia.
W obszarze szkoleń pojawiają się następujące, istotne zmiany.
Przestaje obowiązywać limit wiekowy dla posiadacza świadectwa kwalifikacji. Dopuszczając małoletnią osobę do szkolenia na kurs, podmiot szkolący musi otrzymać pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych małoletniego na szkolenie do UAVO, a loty wykonywane przez nieletniego operatora muszą być wykonywane pod nadzorem osoby dorosłej. Zmiana ma na celu zwiększenie świadomości w grupie najmłodszych użytkowników bezzałogowców, co korzystnie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa lotów.
Nie będzie obowiązku posiadania badań lotniczo-lekarskich przez operatora UAVO z uprawnieniami VLOS do 5 kg. Zamiast badań, podchodząc do szkolenia trzeba będzie złożyć w podmiocie szkolącym pisemne oświadczenie potwierdzające, że stan zdrowia pozwala na bezpieczne wykonywanie operacji lotniczych. Podobne rozwiązanie stosuje się w przypadku pilotów paralotni czy skoczków spadochronowych.
Po 31 stycznia 2019 r. operatorzy posiadający świadectwo UAVO z uprawnieniem VLOS do 5 kg nie będą musieli już przedłużać badań lotniczo lekarskich. Taka sama sytuacja dotyczy osób, które posiadają w świadectwie uprawnienia na cięższe kategorie dronów, ale wykonują loty jedynie dronami poniżej 5 kg w lotach VLOS.
Nie będzie obowiązku i możliwości zdawania egzaminów państwowych przed pierwszym wydaniem UAVO z uprawnieniami VLOS do 5 kg. Egzamin wewnętrzny organizowany w podmiocie szkolącym będzie ostatnim egzaminem kandydata do UAVO poprzedzającym wydanie świadectwa kwalifikacji. Nie zmienią się jednak zasady przedłużania uprawnień wpisywanych do świadectwa, w przypadku których egzaminu sprawdzającego dokonywał będzie nadal egzaminator państwowy.
W związku z tym, że nie będzie egzaminów państwowych i badań lotniczo-lekarskich na UAVO VLOS do 5 kg, nie będzie również opłat za egzaminy oraz badania. Nadal jednak obowiązywać będzie opłata za wydanie świadectwa kwalifikacji.
Osoby, które ukończą szkolenie przed 31 stycznia 2019 r. przechodzą egzaminy państwowe (przeprowadzane przez egzaminatora państwowego), jeśli podejdą do nich przed wejściem w życie nowych przepisów. Jeżeli jednak wstrzymają się z podejściem do egzaminu do chwili wejścia nowych przepisów, osoby te będą mogły złożyć wniosek o wydanie UAVO VLOS do 5 kg już bez przystępowania do egzaminu państwowego. Należy również pamiętać o tym, że obowiązkiem posiadacza UAVO jest zapoznanie się z nowymi przepisami i stosowanie się do nich.
Osoby szkolÄ…ce siÄ™ do uzyskania uprawnienia VLOS lub BVLOS (A/MR/H/AS) powyżej 5 kg lub BVLOS do 5 kg wedÅ‚ug „starego” programu, przed przystÄ…pieniem do egzaminu paÅ„stwowego wedÅ‚ug nowych przepisów rozporzÄ…dzenia, powinny doszkolić siÄ™ w zakresie różnic miÄ™dzy starymi i nowymi przepisami (w zakresie BVLOS nastÄ™puje duża zmiana, zakres nowego egzaminu może zaskoczyć osoby nieznajÄ…ce zaktualizowanych przepisów). Nie jest to szkolenie obligatoryjne, natomiast obowiÄ…zkiem kandydata lub posiadacza UAVO jest zapoznanie siÄ™ z nowymi przepisami samodzielnie lub w podmiocie szkolÄ…cym.
Osoby, które wyszkoliÅ‚y siÄ™ do UAVO VLOS do 5 kg wedÅ‚ug „starych” przepisów, ale nie zdaÅ‚y egzaminów paÅ„stwowych (uzyskaÅ‚y negatywny wynik z egzaminu teoretycznego w jednym z podejść lub nie zaliczyÅ‚y paÅ„stwowego egzaminu praktycznego) muszÄ… speÅ‚nić zalecenia egzaminatora (jeÅ›li takie byÅ‚y okreÅ›lone), a po wejÅ›ciu w życie nowego rozporzÄ…dzenia dodatkowo muszÄ… przejść ponownie egzamin wewnÄ™trzny w podmiocie szkolÄ…cym.
Użytkownicy dronów po wejściu w życie nowego rozporządzenia mają obowiązek zapoznania się z nowymi przepisami.
Egzaminatorzy państwowi zostaną zobowiązani do przekazania do ULC list kandydatów, którzy nie zdali egzaminów państwowych do UAVO VLOS 5 kg.
Osoby, których szkolenie VLOS 5-25 kg / BVLOS rozpoczęło się przed wejściem w życie nowych przepisów i zakończy się po ich wejściu, realizują je na dotychczas obowiązujących zasadach, ale nie dłużej niż do 28 lutego 2019 roku. Dzięki temu podmioty szkolące będą miały czas na wdrożenie nowych programów szkolenia i dokończenie zakontraktowanych szkoleń. Do czasu wdrożenia tych programów szkolenie prowadzone jest według dotychczas obowiązujących programów.
Wraz z nowymi programami szkolenia, opublikowane zostaną nowe zasady egzaminowania, które będą obowiązywały egzaminatorów państwowych oraz instruktorów i będą odzwierciedlały zaktualizowany zakres szkolenia.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?