Przez SMSy naruszali zbiorowe interesy konsumentów
UOKiK prześwietlił system konkursów SMSowych spółki CT Creative Team. Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły treści reklamowe wysyłane do konsumentów, w związku z konkursem Quiz wiedzowy. Prowadzony był on od listopada 2010 do grudnia 2011 r.
CT Creative Team nie informowała, że odpowiedź na wysłanego przez nią SMSa jest równoznaczna z udziałem w konkursie, polegającym na wysyłaniu kolejnych płatnych wiadomości. Na przedsiębiorcę UOKiK nałożył karę w wysokości 141 tysięcy złotych.
I w końcu się udało! Wygrywasz gwarantowaną nagrodę w grze o 100 000 zł. Po odbiór odeślij darmowy sms - takie wiadomości wysyłała spółka w ramach Quizu wiedzowego. Postępowanie w sprawie zostało wszczęte w grudniu 2011 r. Wykazało ono, że SMSy wysyłane przez CT Creative Team wprowadzały w błąd oraz nie zawierały informacji wymaganych przez prawo. Konsumenci otrzymywali jedynie wiadomości o odbiorze nagrody gwarantowanej, którą okazywała się być usługa multimedialna na telefon.
W wysyłanych wiadomościach brak było informacji, że odesłanie SMSa oznacza przystąpienie do konkursu, który polegał na wysyłaniu przez konsumentów dodatkowo płatnych SMSów w odpowiedzi na nadsyłane pytania. Ponadto w reklamach brak było informacji o cenie tych SMSów oraz organizatorze konkursu.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na CT Creative Team karę pieniężną w wysokości 141 575 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna, spółka odwołała się od niej do sądu.
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?
Masz inne pytanie do prawnika?
Komentarze
maciej 2016-01-14 12:05:24
Uważam, że to nie tylko oszustwo i naciąganie klientów - abonentów różnych sieci ale również nielegalne przetwarzanie danych osobowych w celu niezgodnym z ustawą, to także legalne wykorzystanie obecnego prawa telekomunikacyjnego przez firmy, które prowadzą taką działalność, ponieważ sieci mają również korzyści i obrót, nie chronią klienta i jego danych w sposób właściwy chociażby informując o kosztach przychodzącego SMS-sa albo rozmowy na koszt odbiorcy tak aby osoba która ponosi koszty była całkowicie świadoma. Potrzebne są dane jaka jest skala procederu oraz należy powiadomić organy Bezpieczeństwa Teleinformatycznego.
Tukan 2015-06-26 13:22:41
UOKiK powinien postąpić tak: oprócz nałożonej kary UOKiK powinien zarządać od tej firmy wykazu nr telefonów, z których były wysyłane płatne SMS-y. Na te telefony powinny być przesłane SMS-y od UOKiK z prośbą o wejście na stronę UOKiK gdzie była by informacja o składanie wniosków - pozwów o odszkodowanie. Tak zebrane wnioski powinny być przekazane do sądu lub prokuratury jako ewentualny pozew zbiorowy (doniesienie o przestępstwie). W wyniku takiego postępowania poszkodowani powinni otrzymać zwrot wyłudzonych pieniędzy. Proste i logiczne (i konieczne !). Ale czy UOKiK zrobi to co powinien i co wynika z nazwy tego Urzędu ???
Urszula 2015-06-26 11:32:07
Największym dla mnie złodziejstwem, jest pobieranie opłaty za otrzymywane SMS-y (3,69zł)których nie można zablokować, mimo że teoretycznie niby istnieje możliwość zablokowania tego SMS-em, tylko że nie da się go wysłać ponieważ "tym razem się nie udało, spróbuj jeszcze raz" i tak można bezskutecznie próbować , a potem na rachunku 33 takie otrzymane SMS-y po 3,69zł każdy!Jawne ordynarne złodziejstwo! Niestety, to nie pierwszy raz spotyka mnie taka "przyjemność", dlatego zrezygnowałam z usług mojego operatora po kilkunastu latach, mam nadzieję, że obecny potrafi przeciwdziałać takim oszustwom.
zet 2015-06-26 09:03:26
Prawo w Polsce ?
Chyba żartujecie.
W Polsce najbardziej liczą się pieniądze i koneksje.
Zastanówncie się zatem kogo system prawny chroni ?
Pokrzywdzonego czy sprawcę ?
Sędziowie i prokuratorzy mają immunitety i czymś takim jak naiwne poczucie sprawiedliwości, wynagrodzenie krzywd, ochrona pokrzywdzonych nie będą sobie głowy zawracać.
Uczciwośc zawodowa i moralna przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości jest taka jaka jest.
Lech 2015-06-26 07:36:50
Tym powinien zająć się prokurator z urzędu,zebrać dowody na
działanie oszustów.Sąd jak by wymierzył dla członków zarządu
po 4 lata bezwzględnej odsiadki + te 140 000zł kary to wyrok taki
ostudził by zapędy innych chętnych do grabienia społeczeństwa.
Romek 2015-06-25 18:38:11
Przez tych dranizapłaciłem wysoką kwotę na fakturze wypadalo by ich osądzić i generalnie ludzom zwócić nadpłaty
edmund2000 2015-06-25 16:33:05
Tak to jest plaga przestępców o wyjątkowo perfidnym i podłym działaniu do nich zaliczam mistrza świata "POBIERACZEK".Kary dla nich to są za niskie. Powinni po 2 miliony płacić bez możliwości odwołania. Wiadomo co potrafi zrobić dobry prawnik z bandyty anioła.
B1 2015-06-25 15:59:46
Ta Kwota, to stanowczo za mało. Oni nakradli dużo więcej i teraz mają czelnośćodwoływać się jeszcze i znowu jakiś "nawidzony " sędzia przyzna im rację i jak zwykle w tym kraju złdziej wyjdzie na swoje....
Łagodny 2015-06-25 15:56:38
Według mnie , powinni być sądzeni za kradzieże i oszustwa
Przecież okradli masę ludzi .
Za każdą okradzioną osobę kolejny wyrok i wszystkie wyroki zsumować.
Dodatkowo ukarać ich za SPAM
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?