Przez SMSy naruszali zbiorowe interesy konsumentów

UOKiK prześwietlił system konkursów SMSowych spółki CT Creative Team. Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły treści reklamowe wysyłane do konsumentów, w związku z konkursem Quiz wiedzowy. Prowadzony był on od listopada 2010 do grudnia 2011 r.

CT Creative Team nie informowała, że odpowiedź na wysłanego przez nią SMSa jest równoznaczna z udziałem w konkursie, polegającym na wysyłaniu kolejnych płatnych wiadomości. Na przedsiębiorcę UOKiK nałożył karę w wysokości 141 tysięcy złotych.

I w końcu się udało! Wygrywasz gwarantowaną nagrodę w grze o 100 000 zł. Po odbiór odeślij darmowy sms - takie wiadomości wysyłała spółka w ramach Quizu wiedzowego. Postępowanie w sprawie zostało wszczęte w grudniu 2011 r. Wykazało ono, że SMSy wysyłane przez CT Creative Team wprowadzały w błąd oraz nie zawierały informacji wymaganych przez prawo. Konsumenci otrzymywali jedynie wiadomości o odbiorze nagrody gwarantowanej, którą okazywała się być usługa multimedialna na telefon.

Porady prawne
W wysyłanych wiadomościach brak było informacji, że odesłanie SMSa oznacza przystąpienie do konkursu, który polegał na wysyłaniu przez konsumentów dodatkowo płatnych SMSów w odpowiedzi na nadsyłane pytania. Ponadto w reklamach brak było informacji o cenie tych SMSów oraz organizatorze konkursu.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na CT Creative Team karę pieniężną w wysokości 141 575 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna, spółka odwołała się od niej do sądu.

Źródło: UOKiK


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • maciej 2016-01-14 12:05:24

    Uważam, że to nie tylko oszustwo i naciąganie klientów - abonentów różnych sieci ale również nielegalne przetwarzanie danych osobowych w celu niezgodnym z ustawą, to także legalne wykorzystanie obecnego prawa telekomunikacyjnego przez firmy, które prowadzą taką działalność, ponieważ sieci mają również korzyści i obrót, nie chronią klienta i jego danych w sposób właściwy chociażby informując o kosztach przychodzącego SMS-sa albo rozmowy na koszt odbiorcy tak aby osoba która ponosi koszty była całkowicie świadoma. Potrzebne są dane jaka jest skala procederu oraz należy powiadomić organy Bezpieczeństwa Teleinformatycznego.

  • Tukan 2015-06-26 13:22:41

    UOKiK powinien postąpić tak: oprócz nałożonej kary UOKiK powinien zarządać od tej firmy wykazu nr telefonów, z których były wysyłane płatne SMS-y. Na te telefony powinny być przesłane SMS-y od UOKiK z prośbą o wejście na stronę UOKiK gdzie była by informacja o składanie wniosków - pozwów o odszkodowanie. Tak zebrane wnioski powinny być przekazane do sądu lub prokuratury jako ewentualny pozew zbiorowy (doniesienie o przestępstwie). W wyniku takiego postępowania poszkodowani powinni otrzymać zwrot wyłudzonych pieniędzy. Proste i logiczne (i konieczne !). Ale czy UOKiK zrobi to co powinien i co wynika z nazwy tego Urzędu ???

  • Urszula 2015-06-26 11:32:07

    Największym dla mnie złodziejstwem, jest pobieranie opłaty za otrzymywane SMS-y (3,69zł)których nie można zablokować, mimo że teoretycznie niby istnieje możliwość zablokowania tego SMS-em, tylko że nie da się go wysłać ponieważ "tym razem się nie udało, spróbuj jeszcze raz" i tak można bezskutecznie próbować , a potem na rachunku 33 takie otrzymane SMS-y po 3,69zł każdy!Jawne ordynarne złodziejstwo! Niestety, to nie pierwszy raz spotyka mnie taka "przyjemność", dlatego zrezygnowałam z usług mojego operatora po kilkunastu latach, mam nadzieję, że obecny potrafi przeciwdziałać takim oszustwom.

  • zet 2015-06-26 09:03:26

    Prawo w Polsce ? Chyba żartujecie. W Polsce najbardziej liczą się pieniądze i koneksje. Zastanówncie się zatem kogo system prawny chroni ? Pokrzywdzonego czy sprawcę ? Sędziowie i prokuratorzy mają immunitety i czymś takim jak naiwne poczucie sprawiedliwości, wynagrodzenie krzywd, ochrona pokrzywdzonych nie będą sobie głowy zawracać. Uczciwośc zawodowa i moralna przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości jest taka jaka jest.

  • Lech 2015-06-26 07:36:50

    Tym powinien zająć się prokurator z urzędu,zebrać dowody na działanie oszustów.Sąd jak by wymierzył dla członków zarządu po 4 lata bezwzględnej odsiadki + te 140 000zł kary to wyrok taki ostudził by zapędy innych chętnych do grabienia społeczeństwa.

  • Romek 2015-06-25 18:38:11

    Przez tych dranizapłaciłem wysoką kwotę na fakturze wypadalo by ich osądzić i generalnie ludzom zwócić nadpłaty

  • edmund2000 2015-06-25 16:33:05

    Tak to jest plaga przestępców o wyjątkowo perfidnym i podłym działaniu do nich zaliczam mistrza świata "POBIERACZEK".Kary dla nich to są za niskie. Powinni po 2 miliony płacić bez możliwości odwołania. Wiadomo co potrafi zrobić dobry prawnik z bandyty anioła.

  • B1 2015-06-25 15:59:46

    Ta Kwota, to stanowczo za mało. Oni nakradli dużo więcej i teraz mają czelnośćodwoływać się jeszcze i znowu jakiś "nawidzony " sędzia przyzna im rację i jak zwykle w tym kraju złdziej wyjdzie na swoje....

  • Łagodny 2015-06-25 15:56:38

    Według mnie , powinni być sądzeni za kradzieże i oszustwa Przecież okradli masę ludzi . Za każdą okradzioną osobę kolejny wyrok i wszystkie wyroki zsumować. Dodatkowo ukarać ich za SPAM


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika