Rozwój infrastruktury transportowej szansą dla budownictwa
W 2009 i 2010 roku planujemy wszczęcie łącznie około 550 postępowań przetargowych o różnym zakresie: na roboty budowlane, usługi i dostawy w ramach priorytetów transportowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zależy nam, by w przetargach uczestniczyło jak najwięcej firm - powiedziała Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, otwierając konferencję Rozwój infrastruktury transportowej w Polsce. Szansa dla firm budowlanych, która odbyła się 11 marca br. w Warszawie.
W ramach wykorzystania środków unijnych w Ministerstwie Infrastruktury i Centrum Unijnych Projektów Transportowych powstał specjalny system monitoringu przygotowania i realizacji projektów. Pozwala on zidentyfikować, kiedy i jakie postępowania przetargowe są planowane do rozpoczęcia. Wykaz przetargów będzie dostępny na stronach internetowych resortu oraz CUPT. W Polsce rusza ogromny plan inwestycyjny - będziemy wielkim placem budowy - dodała Wiceminister Wolińska-Bartkiewicz. Jak wyjaśniła, wykaz planowanych przetargów będzie pomocą dla firm budowlanych, które będą mogły racjonalnie przygotować portfel inwestycyjny. Informacja będzie dostępna dla wszystkich, co zwiększy liczbę chętnych do wzięcia udziału w przetargach oraz poprawi konkurencyjność i efektywność. jpg',%20'powiekszenie_obrazka',%20'toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=yes,fullscreen=no,channelmode=no,top=10,left=10,width='%20+%20Math.min%20(140,%20screen.availWidth%20-%2020)%20+%20',height='%20+%20Math.min%20(80,%20screen.availHeight%20-%2030))">
Inwestycje w infrastrukturę będą antidotum na niekorzystne tendencje szerzące się na rynku - dodała Wiceminister Wolińska-Bartkiewicz podczas briefingu, który odbył się w ramach konferencji Rozwój infrastruktury transportowej w Polsce. Szansa dla firm budowlanych. Dzisiaj przedstawiamy efekty naszej ubiegłorocznej pracy. Po pierwsze, dostosowaliśmy prawo w taki sposób, by było bardzie przejrzyste i przyjazne inwestorom. Po drugie, zorganizowaliśmy dobry nadzór nad prowadzeniem inwestycji, zwłaszcza w GDDKiA i PKP PLK SA. Plan zamówień publicznych, który od dziś będzie dostępny, jest efektem tych prac. Tam, gdzie nie ma informacji, szerzą się nieprawidłowości - wyjaśniła Wiceminister Wolińska-Bartkiewicz.
">
Podczas konferencji przedstawione zostały ogólne informacje dotyczące współfinansowania projektów infrastrukturalnych oraz rozwiązania prawne przyspieszające tempo absorpcji środków unijnych. Jak wyjaśnił Jarosław Pasek, Dyrektor Departamentu Funduszy UE 2007 - 2013 w Min. Infrastruktury, PO IiŚ nie jest jedynym źródłem finansowania inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Część inwestycji finansowanych jest w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, część z Funduszu Spójności w ramach perspektywy finansowej 2004 - 2006, a część ze środków krajowych.
Celem konferencji Rozwój infrastruktury transportowej w Polsce. Szansa dla firm budowlanych, w której uczestniczyli eksperci z Komisji Europejskiej, instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie PO IiŚ oraz beneficjenci, było zaprezentowanie szans, jakie stwarzają dla firm budowlanych inwestycje infrastrukturalne finansowane ze środków unijnych.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko jest największym w historii Unii Europejskiej programem, w ramach którego realizowane są projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Funduszu Spójności. Głównym celem Programu jest zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej.
Na realizację PO IiŚ na lata 2007 - 2013 zostanie przeznaczonych ponad 37 mld euro, co stanowi ponad 40% całości środków polityki spójności dla Polski. Ze środków Unii Europejskiej będzie pochodziło ok. 28 mld euro, w tym z Funduszu Spójności - ponad 22 mld euro, zaś z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - niemal 6 mld euro. Aż 19,4 mld euro zostało przeznaczonych na realizację trzech transportowych osi priorytetowych, co stanowi ponad 70% ogólnych środków przeznaczonych na PO IiŚ. W ramach PO IiŚ do dyspozycji mamy między innymi ponad 11 mld euro na budowę i modernizację dróg, blisko 5 mld euro - na rozwój transportu kolejowego, a 2 mld euro - na transport miejski.
Źródło: www.mi.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?