Samochody ustąpią pierwszeństwa rowerzystom

Zjeżdżające z drogi głównej auto zawsze będzie ustępowało pierwszeństwa rowerzyście, który zamierza jechać na wprost.

Będzie to konieczne nawet wtedy, gdy rowerzysta nie dojechał jeszcze do skrzyżowania czy zjazdu. Kierowcy będą musieli więc obserwować przed opuszczeniem drogi głównej, czy za ich autem nie jedzie jednoślad. Jeżeli rowerzysta nie da sygnału do skrętu, to samochód będzie musiał ustąpić mu pierwszeństwa.

Teraz kierowcy mają taki obowiązek jedynie w sytuacji, gdy rowerzysta znajduje się już na przejeździe lub bezpośrednio przed nim, czyli praktycznie na niego wjeżdża.

Przepisy korzystne dla rowerzystów zostały wykreślone z polskiego prawa w 2001 roku. Platforma Obywatelska zamierza je teraz wskrzesić.

- Polska ustawa, odbierając rowerzyście pierwszeństwo na przejazdach rowerowych, stoi w sprzeczności z równolegle obowiązującą w Polsce Konwencją Wiedeńską, co nie tylko utrudnia orzekanie winy w razie kolizji, ale wręcz uniemożliwia prawidłowe szkolenie kierowców i wyrabianie u nich nawyków prawidłowych zachowań – tłumaczyła podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury Ewa Wolak z Platformy Obywatelskiej.

O niezgodności polskich przepisów z Konwencją Wiedeńską wspominał również rzecznik Praw Obywatelskich, który już w zeszłym roku pisał do resortu infrastruktury, że dokument ten jasno precyzuje, że zmieniający kierunek pojazd jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerzystom poruszającym się na drodze dla rowerów nawet, jeżeli jeszcze na nią nie wjechali.

Dostosowanie polskiego prawa do konwencji ma zapewnić nowela przygotowana przez posłów PO.

Art. 27 prawa o ruchu drogowym – aktualny stan prawny

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.

2. (uchylony).

3. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi.

4. Kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.

Nowelizacja przywróci uchylony ust.2

2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów lub drodze dla rowerów stanowiących część drogi, którą zamierza opuścić.

Odświeżona ustawa pozwoli również rowerzystom na jazdę środkiem pasa ruchu na niektórych skrzyżowaniach, w tym na rondach. Umożliwi im także wyprzedzanie poruszających się powoli aut (np. w korkach) z prawej strony. Nowela zniesienie ponadto zakaz jazdy rowerzystów obok siebie parami.

- Dzięki nowelizacji usunięte zostaną takie absurdy, jak zakaz przewożenia dzieci w przyczepce rowerowej, która jest znacznie bezpieczniejsza od fotelików i powszechnie używana w Europie i na świecie. Zostanie też usunięty zakaz jazdy rowerów z oponami z kolcami, które zimą znacząco podnoszą bezpieczeństwo rowerzysty – tłumaczyła na posiedzeniu komisji Ewa Wolak.

Nowe prawo pozwoli również rowerzystom na korzystanie z chodników dla pieszych w przypadkach złych warunków pogodowych.

Projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym znajduje się obecnie w sejmowej Komisji Infrastruktury.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl